واکنش حبیب صداقت به جمله‌ «تو جوانی حیف است که قرآن بخوانی» + صوت و عکس
کد خبر: 3619892
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
شب گذشته در جلسه قرآن مطرح شد؛

واکنش حبیب صداقت به جمله‌ «تو جوانی حیف است که قرآن بخوانی» + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه آموزش قرآن حبیب صداقت، قاری و مدرس قرآن با حضور مهدی غلام‌نژاد به عنوان میهمان و قرآن‌آموزانی از سنین مختلف در محله تهرانسر که گفته می‌شود بیش از 100 هزار نفر جمعیت دارد، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش قرآن حبیب صداقت، قاری و مدرس قرآن یکشنبه، 25 تیرماه با حضور مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان و قرآن‌آموزان از سنین مختلف در مسجد الغدیر به نشانی تهرانسر، شهرک دریا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعضاء به همراه حبیب صداقت، آیاتی از ادامه درس جلسه را همخوانی کردند. سپس اعضای جلسه، به ارائه تلاوت از ادامه درس جلسه و ارائه تلاوت‌های تقلیدی از اساتید مصری پرداختند و حبیب صداقت، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

مهجوریت قران از مسئولین تا مدارس و نقش قاریان+صوت وعکس

از جمله نکاتی که صداقت به آن اشاره کرد، مبحث تنفس صحیح بود که در این باره گفت: در تنفس صحیح باید از ظرفیت‌های قسمت‌های پایین شش استفاده کرد. اگر به صورت دیافراگمی از قسمت‌های پایینی شش نفس گیری کنیم، کیفیت صوت بهبود می‌یابد و میزان تنفس هم بیشتر می‌شود. بعضی فکر می‌کنند که تنفس دیافراگمی، کارکردش فقط ازدیاد نفس است که این اشتباه است. منظور از تنفس صحیح این است که کمترین تنش را به تارهای صوتی می‌رساند. یعنی در آن حالت به تارهای صوتی و محیط حنجره فشار کمتری وارد می‌شود.

صداقت در خلال تلاوت‌ها، با توجه به روز 24 تیرماه که روز ولادت مقام معظم رهبری بود، ولادت مقام معظم رهبری را تبریک گفت و دقایقی نقش ایشان در احیا و ترویج تلاوت قرآن را بیان کرد و افزود: پس از انقلاب اسلامی، در بین مسئولان جمهوری اسلامی، کمتر مسئولی است که این اهتمام را به امر تلاوت قرآن در کشور دارد و نقش ایشان بی‌بدیل است. ثمراتی که الان مشاهده می‌کنیم چه از لحاظ کیفی و کمی در زمینه تلاوت قرآن کریم، مرهون توجهات معظم له هست. ان شاءالله مردم هم گرایششان نسبت به تلاوت قرآن بیشتر شود و از جوانب مختلف قرآن کریم بیشتر بهره‌مند گردند.

این قاری بین‌المللی در پاسخ به یکی از اعضای جلسه که چرا تلاوت قرآن در ایران مهجور است؟ گفت: بخشی از این مهجوریت به خاطر تفکر غلط مردم است. یک بنده خدایی در فضای مجازی برایم کامنت گذاشته بود که شما حیف است، جوانی‌تان را قرآن می‌خوانید، زود پیر می‌شوید. شاید این بنده خدا، از سر تیکه انداختن این حرف را نزده باشد و خیرخواهانه باشد ولی این افراد فضای تلاوت قرآن را درک نمی‌کنند، تقصیری هم نمی‌توان وارد کرد. شاید مسئولان امر کم‌کاری کردند و یا خود ما قاری‌ها مقصر هستیم در این امر و نتوانستیم این قضیه را ترویج کنیم و آحاد مردم را جذب کنیم. مردم به عنوان یک امر نمادین به تلاوت قرآن توجه می‌کنند و یا در مراسم ختم و سوگواری بیشتر مشاهده می‌کنند.

مهجوریت قران از مسئولین تا مدارس و نقش قاریان+صوت وعکس

صداقت ادامه داد: یکی از حوزه‌های دیگر، مشکلات مدارس ماست که کسانی که قرآنی هستند، کلاس قرآن را اداره نمی‌کنند. اولویت مدارس برای تدریس قرآن، باید افراد قرآنی باشد تا جنس کار را درک کند و دانش‌آموز را جذب قرآن کند.

در پایان این جلسه قرآن با توجه به تلاوت صداقت در برنامه مناظرات انتخاباتی از حس و حال این قاری بین‌المللی قبل از تلاوت در برنامه زنده جویا شدیم که صداقت در این باره گفت: همانطور که می‌دانید، برنامه مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و طبق نظرسنجی‌ها، پرمخاطب‌ترین برنامه رسانه ملی است. برای اولین بار بود که تلاوت به صورت زنده روی آنتن می‌رفت در مناظرات سال‌های قبل هم تلاوت صورت می‌گرفته، اما آنتن زنده نبوده است.

مهجوریت قران از مسئولین تا مدارس و نقش قاریان+صوت وعکس

حبیب صداقت ادامه داد: قبل از شروع مناظره اول، کمی استرس داشتم، اما محتوای آیات بگونه‌ای بود که ارتباطم را با خداوند متعال تقویت می‌کرد. آیات در مناظره اول درباره انتخاب اصلح و در مناظره دوم درباره قول سدید بود. بعضی آیات را بنده انتخاب می‌کردم و پیشنهاد می‌دادم و فقط مسئولان رسانه ملی، در مناظره سوم تغییراتی در آیات دادند.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه قضیه ارتباط با محتوای آیات به بنده در ارائه بهتر تلاوت، بسیار کمک کرد، گفت: انگار که خود را در مقام سخنگوی الهی می‌دیدم. معمولا در برنامه‌های مهم از قاریان پیشکسوت و با تجربه استفاده می‌کنند، اما الحمدلله این اقدام رسانه ملی یک فتح بابی بود که می‌توان به جوانان هم اعتماد کرد.

مهجوریت قران از مسئولین تا مدارس و نقش قاریان+صوت وعکس

یادآور می‌شود، جلسه آموزش قرآن حبیب صداقت، قاری بین‌المللی کشورمان یکشنبه‌ها، پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد الغدیر به نشانی تهرانسر، شهرک دریا برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha