آیتالله عباس کعبی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری عصر روز گذشته ضمن حضور در دوره «مفتاح»، در سخنانی به تعریف فقه با رویکرد نظامسازی پرداخت و چهارچوب های این فقه را مورد بررسی قرار داد.
وی تصریح کرد: همه قوانین و مقررات الهی که که فقیهانه آن را کشف می کنیم باید منجر به حیات طیبه و باعث رشد و تعالی و کمال دنیوی و اخروی فرد و جامعه شود.
آیتالله کعبی تصریح کرد: اگر چنین حیات طیبه ای ایجاد شود، این واقعه منجر به ساخت تمدن می شود و ایجاد این تمدن رشد و شکوفایی جامعه را در تمامی ابعاد به همراه خواهد داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه در رویکردی نظام سازی، فقه علم بایدها و نبایدهای زندگی است، افزود: تعالی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی و پیشرفت و توسعه باید در رهگذر فقه و در چهارچوب آن باشد.
وی افزود: ساحتی فقه نظام ساز به آن ورود می کند در عرصه های مختلف ظهور پیدا می کند که از جمله آنها می توان به جنبه های رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با طبیعت، رابطه انسان با سایر انسان ها و نهادها و... اشاره کرد.
آیتالله کعبی گفت: در تنظیم رابطه انسان با خود، احکام مربوط به رشد عقلی، تزکیه نفس، عدالت، کسب دانش و عزت نفس از چهارچوب فقه عبور می کند و فقه باید در شفا یا دست یابی به حکم یا تولید نظریه و تمهید برای اجرای آن در عرصه زندگی بتواند ورود کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این تعریف البته تعریفی است که از فقه مطلوب بیان می شود و فقه موجود با فقه مورد نظر ما تفاوت دارد، زیرا فقه امروزی دارای رویکردی فردی، جزئی و فردمحور است و رویکرد نظام ساز در آن به چشم نمی خورد.
آیتالله کعبی در ادامه تاکید کرد: جامعیت دین، کمال دین، جهانی بودن دین و محدود به یک مکان و زمان نبودن آن، اقتضا می کند که دین برای هر مسئلهای پاسخ داشته باشد.
وی افزود: فلسفه ختم نبوت هم همین است که انسان را در سطحی دید که به جایی رسیده است که میتواند براساس کتاب و سنت به بایدها و نبایدهای زندگی خود دست یابد و این موضوع باعث اقتضای جامعیت دین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هر مساله و رویدادی که در هر زمان یا هرمکانی اتفاق بیفتد، اگر آنرا ارجاع دهیم به کتاب و سنت میتوان حکم آنرا یا به نحو کشف و یا از طریق دستیابی به نحو فنون فقاهت میتوان به آن دست یافت.
آیتالله کعبی در پایان با اشاره به اینکه نمیتوان در نظامسازی التقاطی عمل کرد، افزود: باید از متن دین استفاده کرد و نظام موردنظر را ساخت، زیرا خداوند برای هر قضیه و واقعه، قانونی جعل کرده است و برای آن قانون هم دلایل و مستنداتی را ارائه نموده، پس هر واقعهای اتفاق میافتد خالی از حکم شرعی نیست و آن را میتوان از کتاب و حکمت به دست آورد.