طرح تعالی حج عملیاتی خواهد شد
کد خبر: 3639719
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

طرح تعالی حج عملیاتی خواهد شد

گروه جامعه: سرپرست حجاج ایرانی درهمایش تحصیلكردگان و نخبگان كاروان های حج تمتع اعلام کرد: طرح تعالی حج با افزودن مطالب و تجربیات جدید تكمیل و عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسكر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش تحصیلكردگان و نخبگان كاروان های حج تمتع با بیان اقدامات صورت گرفته برای تدوین سیاست ها در حوزه حج، اظهار داشت: طرح تعالی حج با افزودن مطالب و تجربیات جدید تكمیل و عملیاتی خواهد شد.

در این همایش كه امروز با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و دهها نفر از اساتید و شخصیت های دانشگاهی، علمی، حوزوی و كشوری در مكه مكرمه برگزار شد، سرپرست حجاج ایرانی بازنگری در حوزه حج و زیارت با هدف ارتقای زیارت و استفاده از نیروی انسانی نخبه و تحصیلكرده را از سیاست های بعثه مقام معظم رهبری ذكر كرد و افزود: در طول سال های گذشته كارهای فراوانی در این حوزه انجام شده است تا از فرصت حج و عمره بهترین بهره برداری صورت گیرد.

وی در عین حال افزود: اگر به پیام ها و اندیشه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بعنوان اسناد بالادستی نگاه كنیم، می بینم كه تا رسیدن به نقطه اوج فاصله داریم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه نحوه انتخاب روحانیون، مدیران و عوامل كاروان ها را بیان كرد و با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در ارتباط با حمل و نقل، تغذیه، تداركات، بهداشت و اسكان در حوزه حج گفت: در چند سال اخیر همكاری خوب بین بعثه و سازمان حج و زیارت موجب شده است برنامه ها به خوبی پیش رفته و وقفه ای دركارها ایجاد نشود.

سرپرست حجاج ایرانی انتشار بیش از هزار اثر ارزشمند آموزشی و پژوهشی در حوزه حج و زیارت را از دیگر دستاوردهای بعثه مقام معظم رهبری در سال های اخیر دانست و افزود: برای ارتقای سطح معلومات زائران و علاقمندان به این حوزه علاوه بر جلسات آموزشی كاروان ها، از طریق آموزش های متمركز، آموزش های مجازی و نیز صدا وسیما كارهای ارزشمند و موثری انجام شده و آثار تالیف شده نیز روی سایت بعثه در اختیار عموم قرار گرفته است .

وی با اشاره به اینكه بحث دیپلماسی حج نیز در حوزه بین الملل مورد توجه جدی قرار گرفته است، اظهار داشت: در این حوزه علاوه بر ارتباط با بعثه های بیش از 30 كشور دنیا، دوره های آموزشی برای برخی از آنان برگزار شده تا از تجارب جمهوری اسلامی ایران در حوزه حج بهره مند شوند.

نماینده ولی فقیه در پایان سخنان خود از حاضران خواست تا دریافت ها و تجربیات خود را از حضور در كنگره عظیم حج در اختیار بعثه مقام معظم رهبری قرار دهند تا در راستای استفاده بهینه و افزایش بهره وری درحج استفاده شود.

وی گفت: حج برای ایجاد تحول روحی و اخلاقی در انسان است و اگر این سفر معنوی زائر را متحول كند آن را به داخل كشور و اطرافیان خود نیز منتقل خواهد كرد.

برپایه این گزارش، درادامه این همایش چند نفر از حاضران كه از اساتید دانشگاههای كشور بودند ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای حضور زائران ایرانی در حج امسال، نقطه نظرات خود را درباره ابعاد فلسفی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و خدمات رسانی حج بیان داشته و بر لزوم استفاده ازظرفیت عظیم حج در برقراری ارتباط با مسلمانان دیگر كشورها و تقویت وحدت درجهان اسلام تاكید كردند.

این گزارش حاكیست در پایان این همایش حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در سخنانی با تاكید براینكه در برنامه ریزی ها مسائل اجرایی در خدمت مناسك حج بوده است، اظهار داشت: كارگزاران حج تلاش كرده اند در چارچوب قوانین و مقررات عربستان و ظرفیت هایی كه وجود دارد امور اجرایی را به سمت بهتر شدن هدایت كنند.

وی با اشاره به اینكه حدود یك میلیون و 300 هزار نفر از هموطنان كشورمان در نوبت تشرف به حج قرار دارند، خطاب به حاضران گفت: از نظرات كارشناسی شما در كارگروههای تخصصی استفاده خواهد شد تا در حوزه برنامه ریزی كلان منسجم تر و منضبط تر عمل كنیم و برای خدمت رسانی به حجاج سال های آینده با كارایی بیشتر درصحنه عملیات حج حضور یابیم.

captcha