ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی مغفول مانده است
کد خبر: 3663918
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
در همایش علمی «مرزبان وحی و خرد» در همدان مطرح شد

ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی مغفول مانده است

گروه فرهنگی: نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه علامه طباطبایی غرق در عاشورا بود، گفت: ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی مغفول مانده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان ، آیت الله غیاث الدین طه محمدی، امام جمعه همدان امروز 24آبان در همایش ملی مرزبان وحی و خرد در دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: هرکدام از شاگردان علامه طباطبایی، این عالم بزرگ را در بعد یک انسان کامل درک کردند. 
وی با اشاره به اینکه جامعیت این انسان‌های بزرگ باید مورد بحث و توجه قرار گیرد، ادامه داد: علامه طباطبایی مصداق انسانی است که در مسیر الهی همه خوبی‌ها را کسب کرد.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه همه‌ علم‌داران انقلاب اسلامی از جمله شهید مطهری از شاگردان این عالم بزرگ بودند، خاطرنشان کرد: ابعاد ارزشی افرادی مانند علامه طباطبایی برای بسیاری کشف نشده و هنوز مغفول مانده است.
وی یکی از ویژگی‌های علامه طباطبایی را حضور همیشگی و در مجالس امام‌حسین‌(ع) و توجه با این مجالس عنوان کرد و افزود: علامه طباطبایی غرق در عاشورا بود.
طه‌محمدی با تاکید بر اینکه بعد شخصیتی علامه طباطبایی مغفول مانده است، تصریح کرد: مراسم بزرگداشت بزرگان علم و دین یک فرصت  مناسب برای معرفی این شخصیت‌های بزرگ است.
وی با بیان اینکه جوانان باید از سرنوشت و نحوه زندگی این بزرگان درس بگیرند، ادامه داد: بزرگداشت شخصیت‌های بزرگ فرصتی مناسب برای آشنایی جوانان با راه و رسم درست زیستن است.
گفتنی است، سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی (زاده 1281 خورشیدی در تبریز، درگذشته 24 آبان 1360 در قم) نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآن شیعه ایرانی است.
اهمیت این عالم بزرگ به خطر زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزه‌های تشیع بعد از دورهٔ صفویه بوده‌ است، به ویژه اینکه ایشان به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده و به تأسیس معرفت‌شناسی در این مکتب پرداختند.
آثار علامه طباطبایی حرکت‌دهنده است و رشددهنده
استاد حکمت و تفسیر حوزه علمیه گفت: آثار علامه طباطبایی حرکت‌دهنده است و رشددهنده
حجت‌‌الاسلام محمدرضا عابدینی، استاد فلسفه و حکمت حوزه علمیه،چهارشنبه24آبان ماه در همایش علمی «مرزبان وحی و خرد» در همدان، ضمن تسلیت به خاطر حادثه دلخراش زلزله غرب کشور و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان، اظهار کرد: مسوولان همه توان خود برای کمک به حادثه‌دیده‌ها را به کار گیرند.
وی با اشاره به خصوصیت‌های علامه طباطبایی و با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ایشان تجلی در شاگردانش  بود، تصریح کرد: علامه طباطبایی بیش از آثارش در شاگردان خود تجلی داشت و این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.
استاد حکمت و تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه طباطبایی شخصیت‌های بزرگی را تربیت کردند، ادامه داد: شهید مطهری یکی از شاگردان فهیم و مفسر این عالم بزرگ بود.
وی با بیان اینکه کتاب المیزان علامه طباطبایی یک کتاب حرکت‌دهنده و سرتاسر توحید و منظومه فکری است، گفت: به کسی که جایگاه افکارش معلوم باشد فکر منظومی گویند و معدود افرادی مانند علامه طباطبایی دارای منظومه فکری بودند.
عابدینی با بیان اینکه بزرگداشت همه باید از سرگذشت و نحوه زندگی عالمان بزرگ مانند علامه طباطبایی درس گیرند، اظهار کرد: جوانان باید برای رسیدن به اهداف والای خود زندگی‌نامه بزرگان را مطالعه کنند.
captcha