اعلام اولویت‌های قرآنی وزارت ارشاد/ تصویب سومین سند قرآنی
کد خبر: 3670538
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

اعلام اولویت‌های قرآنی وزارت ارشاد/ تصویب سومین سند قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: طی روزهای 11 تا 17 آذرماه شاهد انتشار خبرهایی چون اولویت‌های معاون قرآنی وزیر ارشاد، همچنین تصویب سند آموزش عمومی قرآن و اعلام جزئیات طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم و... بودیم.

اعلام اولویت‌های قرآنی وزارت ارشاد/ تصویب سومین سند قرآنی

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در هفته ای که پشت سر گذاشته شد خبرهای متنوعی از گوشه و کنار کشور مخابره شد. مراسم تودیع و معارفه پنج رئیس دانشکده علوم و قرآنی، برگزاری مسابقات قرآن کارکنان راه آهن، تصویب سند آموزش عمومی قرآن، تبیین اولویت های جدید معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، آغاز مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان و اعلام جزئیات طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن از جمله مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته بود که خبرنگاران قرآنی آنها را مخابره کردند.
تغییرات در دانشکده های قرآنی
در اولین روز هفته جاری مراسم تودیع و معارفه پنج نفر از روسای دانشکده‌های علوم قرآنی کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سازمان اوقاف برگزار شد. در این مراسم روسای جدید دانشکده های علوم قرآنی خمین، زاهدان، زابل، شیراز و مراغه معرفی شدند. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این مراسم از تلاش برای ارتقاء سطح علمی و محتوایی در این دانشگاه در سال 97 خبر داد و گفت: در سال ۹۷ ارتقاء علمی باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که با یک زمان‌بندی مشخص در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

تصویب سند آموزش عمومی قرآن
همچنین در شامگاه روز یازدهم آذرماه سی و هشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضای این شورا برگزار و در آن پیش نویس سند راهبردی توسعه آموزش قرآن نهایی شد. همچنین در این جلسه مقرر شد تا در رابطه با تعداد حفاظ قرآن کریم در کشور آماری متقن به شورای توسعه ارائه شود.
تجلیل از مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در حاشیه جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته بود. این تقدیر به جهت اجرای موفق طرح‌های تلویزیونی عطر اربعین و بیت‌النبی صورت گرفت.

مسابقات قرآن ویژه کارکنان راه آهن
یازدهمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم، ويژه كاركنان راه‌آهن و خانواده‌هاي آنان روز شنبه، ۱۱ آذر‌ماه با معرفی نفرات برگزيده به كار خود پايان داد. این مسابقات با شرکت 1200 شرکت کننده طی روزهای پنجم تا دهم آذرماه در شهر مقدس قم و مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد و روز یادزهم آذرماه نیز با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

تقدیر از مدیر شبکه قرآن سیما
روز یکشنبه 12 آذرماه شبکه قرآن و معارف سیما در برنامه رصد به تغییرات در مسابقات سراسری قرآن و مطالبات منتقدین این مسابقات که در قالب یک پویش مردمی فعالیت خود را آغاز کرده اند، پرداخت. محمد انجم شعاع، رئیس کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات و معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخشی از این برنامه بیان کرد: خواسته‌های اعضای «پویش سراسری قرآنیان جهت مطالبه تغییرات بنیادین در راستای ترویج واقعی فرهنگ تلاوت» به حق است و تغییرات در راستای جشنواره‌ای شدن مسابقات برای سال ۹۷ در گرو تکمیل آیین‌نامه آن است.

تبیین اولویت های معاونت قرآنی ارشاد
روز یکشنبه 12 آذرماه اولین نشست خبری معاون جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حدود یک ماه قبل معرفی شده بود، برگزار شد. عبدالهادی فقهی زاده در این نشست خبری ضمن تقدیر از برخی فعالیت های صورت گرفته در دوره قبلی مدیریتی و نیز گلایه از مورد توجه قرار نگرفتن برخی فعالیت های دیگر، از توجه ویژه این دوره به بخش عترت خبر داد. وی همچنین اولویت های کاری خود را در 10 سرفصل تبیین کرد. از جمله این سرفصل ها می توان به توجه ویژه به بخش عترت، جذب حمایت های مردمی، حمایت از شکل گیری نهادهای قرآنی در حوزه کودک، کیفی کردن نمایشگاه قرآن، انتصاب مشاور در دو حوزه الکترونیک و بین الملل و ... اشاره کرد.

تأکید بر احیاء 1100 پست قرآنی ارشاد
روز دوشنبه 13 آذرماه نیز نشست مدیران ادارات سازمان اوقاف و وزارت ارشاد استان‌های سراسر کشور برگزار شد. در این نشست حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر لزوم احیاء 1100 پست سازمانی تعریف شده برای معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تأکید کرد و در مورد آزمون ملی حفظ قرآن کریم نیز گفت: باید از تمامی ظرفیت های ملی برای برگزاری این آزمون استفاده شود.
همچنین عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در این نشست مشترک با اشاره به اینکه این معاونت به هیچ وجه به دنبال انحصارطلبی در اجرای فعالیت ها و برنامه های قرآنی نیست، گفت: ادغام دو اتحادیه قرآنی و نیز ادغام آزمون سراسری قرآن با همکاری سازمان اوقاف نشان دهنده این اهتمام است.
در نشت مشترک مدیران ادارات اوقاف و ارشاد استان های سراسر کشور از پوستر یادبود استاد «مهدی فاطمیان» رونمایی شد. آزمون سراسری قرآن و عترت که اسفندماه امسال برگزاری می شود به یاد این استاد فقید خواهد بود.

تجلیل از 19 حافظ کل قرآن
در این روز همچنین یازدهمین آیین تجلیل از حافظان کل قرآن مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع) با حضور آیت الله محمدی ری شهری برگزار شد. «امیرمحمد سنگری»، «ریحانه سنگری»، «طاهره رحیمی»، «محمدرسول کریمی‌راد»، «محمد‌مهدی سواران»، «میلاد قشقایی»، «محمدحسن گودرزی»، «علیرضا بهزادی‌دوست»، «فرحان توکلی»، «امیرحسین محبی‌راد»، «محمدامین محبی‌راد»، «مجید اسکندری»، «ریحانه مؤمن‌زاده»، «رابعه مومن‌زاده»، «فاطمه حبیبی»، «سیده‌حدیثه صالحی»، «عذرا اکبری»، «فاطمه عباسی‌سمنانی» و «زهرا ایماقی» 19 حافظ کل قرآن بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.
خادم‌القرآن عباس سلیمی در این مراسم طی سخنانی با تأکید بر اینکه کلید سعادتمندی جوانان در گرو‌ی انس با قرآن، تدبر در قرآن و عمل به قرآن است، گفت: لذا بر همین اساس در آستان عبدالعظیم(ع) و با رهنمودهای تولیت معظم آیت‌الله ری شهری، آموزش قرآن و تربیت نونهالان و نوجوانان در دستور کار قرار گرفت.

اختتامیه جشنواره اذان، ندای وحدت
روز سه شنبه مراسم اختتامیه جشنواره سراسری «اذان، ندای وحدت» که با محوریت فضای مجازی برگزار شده است، برگزار شد. رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج در بخشی از این مراسم از پخش اذان های برتر این جشنواره در سراسر کشور خبر داد. همچنین مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز نگاه سخت گیرانه صدا و سیما به مقوله اذان را از جمله موانع پیشرفت اذان در کشور عنوان کرد. در این مراسم از آثار برتر تجلیل به عمل آمد.

قانون شدن فعالیت های قرآنی در مناطق آزاد
محمدرضا پورمعین، دبیر شورای راهبردی قرآن مناطق آزاد نیز در روز سه شنبه 14 آذرماه با تأکید بر اینکه منشور توسعه فرهنگی در مناطق آزاد به تصویب هیئت رئیسه رسیده، اظهار کرد: در این منشور قوانین محکمی برای اجرای فعالیت‌های قرآنی تدوین شده که انجام فعالیت در مناطق آزاد همچون فعالیت‌های قرآنی به عنوان قانون در آمده است.

تعویق یک رقابت قرآنی
زمان برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم جامعه کار و تلاش کشور که پیش از این قرار بود طی روزهای ۱۵ تا ۱۸ آذرماه برگزار شود، به تعویق افتاد. زمان جدید اعلام شده برای برگزاری این مسابقات روز شنبه، ۱۸ آذرماه و به میزبانی استان البرز اعلام شده است. در این دوره از مسابقات و در مرحله استانی بیش از ۳۰۰۰ نفر از نیروهای قرآنی جامعه کار و تلاش اعم از آقایان و بانوان در رشته‌های حفظ، مفاهیم و قرائت شرکت کردند که برندگان مسابقات استانی از هر استان در قالب تیمی ۱۲ نفره به مرحله کشوری معرفی و حضور خواهند داشت.

آغاز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
رقابت بیش از هفت هزار نفر از بانوان قرآنی سراسر کشور در یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه آغاز شد. این مسابقات در سه گروه سنی نوجوانان (زیر ۱۶ سال)، جوانان(بین ۱۶ و۳۰ سال) و بزرگسالان (بالای ۳۰ سال) در رشته‌های حفظ کل و ۲۰، ۱۰ و ۵ جزء و قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن برگزار می‌شود و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.

بین المللی شدن برنامه «اسرا»
در این هفته همچنین از بین‌المللی شدن مسابقه تلویزیونی «اسرا» خبر داده شد. بر اساس اعلام روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما و به نقل از مدیر این شبکه اعلام شده است که، در اولین گام از این بین المللی شدن از نوجوانان عرب زبان و حضور آن‌ها در فضای برنامه استفاده خواهد شد. همچنین پخش همزمان این برنامه از دو شبکه الکوثر و هدهد عربی در دستور کار قرار گرفته است.

ساماندهی داوران مسابقات قرآن
در این هفته همچنین جزئیات طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم اعلام شد. بر اساس طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم داوران بر اساس میزان امتیاز به دست آورده از سطح یک تا پنج تقسیم و بر همان اساس برای داوری در مسابقات قرآن دعوت می‌شوند. در این طرح مسابقات قرآن در پنج سطح و داوران نیز در پنج سطح دسته بندی شده اند.

captcha