از تلاوت در مساجد چین تا 21 سال جلسه‌داری آستان عبدالعظیم(ع)+ صوت و عکس
کد خبر: 3673561
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴

از تلاوت در مساجد چین تا 21 سال جلسه‌داری آستان عبدالعظیم(ع)+ صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: سیدمرتضی لاجوردی 21 سالی است در آستان عبدالعظیم(ع) جلسه‌داری می‌کند و در جلسه شب گذشته خود از خاطرات تلاوت قرآن در مساجد چین گفت.

از تلاوت در مساجد چین تا 21 سال جلسه داری آستان عبدالعظیم(ع)+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش عمومی قرآن سید‌مرتضی لاجوردی، مدرس قرآن کریم، شب گذشته 25 آذرماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا به مدت دو ساعت در مسجد جامع عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.

این جلسه که در شش ماهه اول سال، دو ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء تشکیل می‌شود ویژه آقایان مقاطع سنی نوجوان و بزرگسالان است و رشته‌های صوت و لحن، تجوید و آموزش دستگاه‌های موسیقی و صداسازی از سطوح مبتدی تا پیشرفته آموزش داده می‌شود. از نکات قابل توجه این جلسه، اهدای اسکناس های متبرک در حرم سیدالکریم(ع) به قاریان و قرآن‌آموزان بود که پس از تلاوت، از دستان سیدمرتضی لاجوردی دریافت می‌کردند.

لاجوردی در پایان جلسه در مصاحبه با خبرنگار ایکنا به معرفی خود پرداخت. وی در ابتدا با بیان اینکه متولد سال ۱۳۲۸ از تهران است، گفت: از 6 سالگی در مکتب‌های قدیم به یادگیری قرآن کریم پرداختم و پس از انقلاب در پایگاه نیروهوایی، شاگردی عباس سلیمی را کردم و سپس محضر اساتیدی همچون سیدمحسن خدام حسینی و مرحوم حاج علی اربابی به یادگیری مباحث فنی صوت و لحن و تجوید پرداختم. از سال 1360 در مسجد یوسف سرآسیاب مهرآباد و نیروهوایی مهرآباد و مساجد مختلف جلسه‌داری کردم و جلسه شنبه‌ها در آستان عبدالعظیم(ع) 21 سالی است که برگزار می‌شود.

از تلاوت در مساجد چین تا 21 سال جلسه داری آستان عبدالعظیم(ع)+صوت و عکس

لاجوردی ادامه داد: قبل از بازنشستگی و در دوران جنگ تحمیلی، نزدیک به سه سال مأموریت نظامی به پکن رفتم که در کنار آن به‌دلیل اینکه بسیار علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی بودم با هماهنگی سفیر وقت آن زمان در چین «علاءالدین بروجردی»، فعالیت‌های قرآنی‌ام را در آن کشور آغاز کردم و اکثر مساجد پکن را که تا آن زمان هیچ قاری پایش به آن مساجد نرسیده بود، برای اولین بار به‌عنوان نخستین قاری بودم که در آن مساجد به تلاوت قرآن پرداختم. همچنین با جمعی از کارکنان سفارت‌خانه، دیپلمات‌ها و با همراهی «بروجردی» سفیر آن زمان، شب‌ها به ویژه در ماه مبارک رمضان در مساجد پکن جلسات قرآنی را برپا ‌کردیم و به تلاوت قرآن پرداختیم که امام جماعت آن مسجد با زبان چینی همان آیات را برای مردم و حاضران در مسجد ترجمه می‌کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. حتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد، سفارت‌خانه و با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تعداد زیادی از قاریان طی آن سال‌ها به چین دعوت شدند و به تلاوت قرآن و اجرای تواشیح پرداختند و این برنامه‌های قرآنی باعث شد که رابطه بین ایران و چین بسیار بهتر و صمیمی‌تر از گذشته شود البته این قرآن باعث شد به عبارت واضح‌تر هر کجا محافل قرآنی و آیات نورانی قرآن تلاوت شود در دل افراد رسوخ می‌کند و موجبات این صمیمت‌ را فراهم می‌کند.

از تلاوت در مساجد چین تا 21 سال جلسه داری آستان عبدالعظیم(ع)+صوت و عکس
این پیشکسوت قرآنی در ادامه توصیه‌ای به جوانان و نوجوانان کرد و گفت: به عنوان یک پدر و ریش‌سفید به جوانان می‌گویم که با حضورشان به رونق کلاس‌های قرآن بیافزایند و برنامه‌ها‌ی قرآنی را جزو برنامه‌های روزانه‌شان قرار دهند و خودشان را از این سردرگمی‌های روزانه نجات دهند و این کتاب آسمانی را که پر از رمز و راز و شیرینی است را با تدبر قرائت کنند. در عین حال در ساده‌ترین جملات، خداوند انسان را به راه راست هدایت کرده است. به گونه‌ای که برنامه‌ای برای خودشان بگذارند و روزی یک آیه تلاوت کنند و اگر نمی‌توانند به تلاوت قرآن بپردازند روزانه ترجمه یک آیه را بخوانند و طی روز که به فعالیت‌های روزانه‌شان مشغول هستند به آن ترجمه توجه و درباره آن تفکر کنند که همین یک آیه، آنها را نجات می‌دهد و زندگیشان متحول می‌شود یعنی آرام آرام به سرمنزل مقصود می‌رساند.

از تلاوت در مساجد چین تا 21 سال جلسه داری آستان عبدالعظیم(ع)+صوت و عکس

لاجوردی در پاسخ به این سؤال که تقوا و خشوع در تلاوت یعنی چه؟ گفت: الحمدلله طی 36 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، قاریان پیشکسوت، قرائت‌های خوبی را ارائه داده‌اند که آنها به سمت و سویی رفته‌اند که در جلساتشان به ارائه مفاهیم قرآنی می‌پردازند اما این همه گیر نیست و افراد انگشت‌شماری اینگونه هستند لذا باید بسیج عمومی انجام شود تا تلاوت‌ها به این جایگاه برسد و در وجود افراد تأثیرگذار باشد. هنگامی که محمودشحات انور در اختتامیه مسابقات قرآن اوقاف به تلاوت قرآن پرداخت و تلاوتش در عمق وجود افراد نشست با وجود اینکه شاید معنای آیات را نمی‌دانستند اما نحوه تلاوت آیات و به‌کارگیری نغمات به گونه‌ایست که خیلی گیرایی خاصی داشت و اثرگذار بوده است که قاریان کشور ما هم باید روزی جای محمود شحات را بگیرند. چنانکه امام سجاد(ع) هم هنگامی که به تلاوت قرآن در منزلشان می‌پرداختند زمانی که سقاها از مقابل منزلشان می‌گذشتند به اندازه‌ای مجذوب و مبهوت گوش دادن قرآن می‌شدند که ساعت‌ها می‌ایستادند و به تلاوت قرآن گوش فرامی‌دادند به گونه‌ای که آب مشک‌هایشان خالی می‌شد. لذا باید انقدر تلاوت قاریان تأثیرگذار باشد که در وجود افراد بنشیند و موجب شود تا آنها به این عرصه وارد شوند.

اگر آدمی بیاید و وارد معناو مفهوم قرآن شود، آنقدر لذت‌بخش است که حد و حساب ندارد و اگر افراد ساعت‌ها تلاوت قرآن کند، اصلاً احساس خستگی نمی‌کند.

در پایان یادآور می‌شود، سیدمرتضی لاجوردی، شنبه‌ها نیمه اول سال دوساعت قبل از اذان مغرب و عشاء و نیمه دوم سال پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع آستان عبدالعظیم(ع) جلسه‌داری می‌کند.

در ادامه جمعخوانی پایان جلسه و گزارش تصویری ارائه می‌شود.

کد
captcha