شورش جدید مردم الجزایر علیه وهابیت
کد خبر: 3676937
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

شورش جدید مردم الجزایر علیه وهابیت

گروه بین‌الملل: پس از گذشت سه روز از موضوع رفع پلاکارد ضد سعودی در مسابقات فوتبال محلی شهر عین ملیله و راه‌اندازی جنگ تمام عیار بین کاربران سعودی و الجزایری در فضای مجازی، این بار اقدام یک فرد وهابی علیه یکی از مجسمه‌های تاریخی این کشور جنجال به پا کرد.

شورش جدید مردم الجزایر علیه وهابیتبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر؛ پس از گذشت سه روز از موضوع رفع پلاکارد ضد سعودی در مسابقات فوتبال محلی شهر عین ملیله (401 کیلومتری شرق الجزیره) و راه‌اندازی جنگ تمام عیار بین کاربران سعودی والجزایری در فضای مجازی و برخی رسانه‌های محلی دو کشور حادثه حمله یک تندروی وهابی به مجسمه عین فواره (چشمه فواره) مرکز شهر صنعتی و تجاری سطیف (300 کیلومتری شرق پایتخت) رخ داد و جنجال جدید بزرگ علیه وهابیت در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی به راه افتاد.


حمله‌کننده با دست‌داشتن چکش و میخ بزرگ صورت، بخش‌هایی از مجسمه را در پارک مرکز شهر سطیف معروف به عین فواره، تخریب کرد.


این مجسمه در سال 1898 میلادی( 120 سال پیش) به دستور حاکم نظامی فرانسه توسط فرانسیس دوسانت، مجسمه ساز معروف فرانسوی در مقابل مسجد جامع شهر در محل وضوخانه نمازگزاران ساخته شده است تا نمازگزاران در آن محل حضور پیدا نکنند. زیر این مجسمه آب جاری تمیز و پاک از چند چشمه منطقه به صورت جاری سرازیر می‌شود ومردم در طول این سال‌ها برای شرب از آن استفاده می‌کنند.


اما مردم آن دیار به این موضوع توجه نکرده وبه انجام فرایض دینی ادامه دادند. متاسفانه پس پیروزی انقلاب الجزایر در سال 1962 به امر اخلاقی با عنایت به هشدارهای خیرین و آمران به معروف منطقه توجه نشده و هر از گاهی به این مجسمه حمله ومجددا توسط مسئولان شهر ترمیم می‌شود. این مجسمه در دهه سیاه الجزایر(1991 تا 2001) هم توسط تندرویان اسلام‌گرا تخریب و سپس ترمیم شد.


اما به خاطر مدت زمان طولانی وجود این مجسمه در مرکز پر تردد شهر تقریبا برای مردم هم عادی شد و هم بیشتر شهروندان به آن علاقه خاصی پیدا کردند و توریست‌ها در مقابل آن عکس یادگاری می‌گرفتند وبه نماد شهر معروف شده است.از اینرو مردم نسبت به آن تعصب خاصی پیدا کرده واز تخریب آن به شدت مخالفت می‌کنند. لذا اکثر مردم با حرکت تخریبی این فرد وهابی مقابله جدی کرده وپیش از رسیدن نیروهای پلیس با پرتاپ سنگ و چوپ به طرف وی تلاش می‌کردند تا مانع ادامه تخریب مجسمه کنند. مخصوصا در این حمله موضوع حیا مطرح نبود بلکه فرد مذکور مسئله بت‌بودن آن را عنوان کرده بود.


عزالدین میهوبی، وزیر فرهنگ الجزایر طی مصاحبه با کانال النهار اعلام کرد که به زودی این مجسمه را ترمیم و به حالت اولیه خود برگردانده خواهد شد.


نیروهای امنیتی اعلام کردند فرد بازداشت شده 32 ساله وع.ع نام دارد وروانی 80% بوده است که مردم خیلی با این روایت پلیس موافق نبوده و تأکید می‌کنند که نامبرده حامل افکار داعشی‌هایی که آثار باستانی عراق، افغانستان وسوریه را تخریب کرده‌اند، است/.

 

شورش جدید مردم الجزایر علیه وهابیت

 

captcha