توقع ترویج فرهنگ حجاب بدون ساز و کار/ فردوس آمد، حمایت نشد
کد خبر: 3677644
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

توقع ترویج فرهنگ حجاب بدون ساز و کار/ فردوس آمد، حمایت نشد

گروه جامعه: طرح ملی نذر حجاب با عنوان فردوس در راستای ترویج فرهنگ حجاب با ارائه چادرهای ارزان قیمت آغاز به کار کرد اما حمایت نشد؛ این بی‌مهری‌ها و عدم حمایت‌ها در حالی است که توقع داریم سطح عالی از وضعیت حجاب را در جامعه شاهد باشیم.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اسد‌الله سلیمانی، مدیرعامل برند «حجاب گستر»، علی قلعه قوند، مدیرعامل برند «نگار» و میثم‌ نژاد رمضانی، مدیر پوشش‌های اسلامی «تیام» که با همکاری هم طرح ملی نذر حجاب با عنوان «فردوس» را در دستور کار اجرایی خود دارند، با حضور در ایکنا به بررسی وضعیت این طرح و چالش‌های پیش رو پرداختند.

1شنبه / بختیاری

در ابتدای این نشست اسد‌الله سلیمانی، مدیرعامل برند «حجاب گستر» به بیان نکاتی پیرامون چرایی و چگونگی این طرح پرداخت و گفت: کشور ما یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان چادر مشکی است، بدین جهت دغدغه‌مندان این عرصه به عنوان تولیدکنندگان محصولات حجاب، انجمنی را براساس نیاز جامعه تشکیل دادیم و توانستیم ساماندهی اولیه در تولیدات محصولات حجاب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات عرصه حجاب از وضعیت مطلوب فاصله دارد، گفت: بدین جهت برای کیفیت بخشیدن و پایین آوردن قیمت چادر مشکی وارد عمل شدیم و با همکاری کارگروره ساماندهی مد و لباس توانستیم در نمایشگاه قرآن 96 از طرح فردوس رونمایی کنیم. در این طرح چادرهای کهنه را دریافت و در قبال آن با قیمتی که 50 درصد زیر قیمت بازار بود به ارائه چادر با کیفیت پرداختیم.

سلیمانی از عدم همکاری نهادها و رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: توقع داشتیم با همکاری سایر نهادها به اهدافی که متصور شده بودیم برسیم، اما پس از برپایی نمایشگاه قرآن هیچ گونه کمکی به ما نشد. البته ما توقع کمک ریالی نداشتیم بلکه نیاز به معرفی برند فردوس و برخورد با سوءاستفاده کنندگان را داشتیم که محقق نشد.

وی با بیان اینکه از بهترین نوع چادر کره‌ای که در ایران موجود است در طرح فردوس استفاده شده است، تصریح کرد: از لحاظ استانداردسازی نیز کارشناسان کارگروه مد و لباس و همچنین حوزه‌های علمیه مهر تأیید به محصولات برند فردوس زدند و بدین ترتیب مدل خبرنگاری، دانشجویی و یک قواره برای چادرهای سنتی با کیفیت بالا در جنس و دوخت در ازای مبلغ 49 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت.

سود کمتر از 15 درصد

سلیمانی عدم اطلاع رسانی رسانه‌ها را سبب بروز سوء استفاده کنندگان در این طرح دانست و گفت: بسیاری از نهادها روی کار آمدند و با بالابردن قیمت‌ها سعی به تقلید از این کار داشتند. این در حالی بود که ما کمتر از 15 درصد سود را برای کارمان در نظر گرفته بودیم، چرا که یک نذر فرهنگی بود و نیت فعالیت اقتصادی پربازده نداشتیم. قیمت چادر در حال حاضر در کشور ما بالا است و اگر در خانواده‌ای یک مادر و دو دختر هم وجود داشته باشند، باید مبلغ بالایی را برای استفاده از چادر بپردازند، بنابراین ما با اجرای این طرح سعی داشتیم به ارائه خدمات به خانواده‌های محجبه بپردازیم.

وقتی محصول فرهنگی حمایت نمی‌شود

وی با بیان اینکه فعالان فرهنگی همواره غریب هستند و صدای آنان به گوش مردم رسانده نمی‌شود، گفت: نمی‌توان باور کرد که در جمهوری اسلامی ایران یک گروه قصد ارائه خدمات حجاب را داشته باشند، اما از آنان حمایت نشود. فعالان عرصه نذر حجاب دغدغه ترویج فرهنگ حجاب را دارند، چرا که بانوان محجبه حاملان وصایای شهدا هستند. تولید کننده حجاب نه بیمه است و نه بازنشستگی دارد، بلکه با آبرو و سرمایه خود برای ترویج فرهنگی الهی به میان آمده است و شایسته نیست که حمایت نشود.

اشتغال آفرینی با نذر حجاب «فردوس»

سلیمانی طرح نذر حجاب فردوس را عاملی برای اشتغال آفرینی خواند و تصریح کرد: اگر در هر شهر به نمایندگی از فردوس یک فروشگاه دایر کنیم، می‌توانیم شاهد شاغل شدن بسیاری از افراد باشیم. با توجه به اینکه کسانی که به موضوع دوخت چادر ورود پیدا می‌کنند اغلبا بانوان سرپرست خانوار هستند، این موضوع می‌تواند از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. در واقع می‌توان گفت این طرح سراسر برکت است.

وی با بیان اینکه موضوع حجاب در جامعه چنان غریب است که نمی‌توان توقع داشت یارانه‌ای به موضوع چادر اختصاص یابد، گفت: طرح فردوس نه تنها حمایت نشد بلکه برخی سعی کردند این طرح را زمین بزنند و با آنان نیز مقابله نشد، در حالی که این امکان وجود داشت که با اقداماتی کوچک مورد حمایت قرار گیرد؛ به طور مثال دولت می‌تواند با آغاز سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها به عرضه این چادرها بپردازد. 

ضرورت ایجاد فرماندهی واحد در حوزه حجاب

وی بر ضرورت ایجاد فرماندهی واحد در حوزه حجاب تأکید و تصریح کرد: موازی کاری در عرصه حجاب بسیار به چشم می‌خورد و ارگان‌هایی که در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند هیچ یک از تخصص کافی برخوردار نیستند. تنها کسی که می‌تواند در عرصه تولید محصولات حجاب حرف اول و آخر را بزند، انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با 65 عضو فعال است که دغدغه امر حجاب را دارند.

وی از اعلام آمادگی طرح فردوس برای حضور در تمامی نمایشگاه‌ها خبر داد و گفت: می‌توانیم به هر شهر و مرکزی که آمادگی داشته باشد برای راه‌اندازی نمایشگاه کمک کنیم. مقرر شده بود طی دو سال اخیر در مرز مهران نمایشگاهی برای زائران اربعین ایجاد شود اما این امر با موافقت مسئولان روبرو نشد، در صورتی که با این عمل می‌توانستیم از خروج ارز از کشور نیز خودداری کنیم، زائران هنگام بازگشت از همین محصولات استفاده کنند چرا که عراقی‌ها هم از پارچه‌های کره‌ای استفاده می‌کنند و تفاوتی میان این دو خرید وجود نداشت.

1شنبه / بختیاری

در ادامه این نشست علی قلعه قوند، مدیرعامل برند «نگار» به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: در طرح فردوس تلاش داریم محصولات حجاب را با کیفیت برتر و قیمت و واسطه کمتر در اختیار کسانی که به این محصول نیاز دارند قرار دهیم. این طرح بسیار خوب آغاز به کار کرد و کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز ما را همراهی کرد و طرح با برگزاری نمایشگاه قرآن رونمایی شد و ما با صف‌های مطول بازدیدکنندگان از نمایشگاه برای خرید چادر با برند فردوس روبرو شدیم.

وی دلیل استقبال از چادرهای برند فردوس را تضمین کیفیت پارچه و دوخت از سوی افراد متخصص و ارائه کالا به نازل‌ترین قیمت ممکن برشمرد و گفت: این روند باید ادامه پیدا می‌کرد اما آنچه مدنظر ما برای معرفی طرح بود رخ نداد در حالی که این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات قشر متوسط و پایین‌تر از متوسط را در سطح جامعه برای تأمین چادر برطرف کند.

قلعه قوند با بیان اینکه پیشتر مقرر شده بود این طرح به صورت کشوری اجرایی شود و به تهران محدود نباشد، گفت: ما تماس‌های زیادی از شهرستان‌های دورافتاده داریم، این افراد تمایل به استفاده از محصولات حجاب را دارند، اما تمکن مالی ندارند. در حال حاضر در 30 تا 40 شهر عوامل فروش محصولات طرح فردوس وجود دارد اما این توانایی از سوی تولید کنندگان این طرح وجود دارد که این محصول را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در سراسر کشور عرضه کنند.

مقابله با سوء‌استفاده گران

وی لازمه این امر را مقابله با سوء‌استفاده گران و معرفی طرح فردوس خواند و افزود: برخی افراد با راه‌اندازی طرح تعویض چادر سعی کردند سود مالی ببرند اما عملکرد آنان مطابق با اهداف ما نبود چرا که به قیمت مناسب و کیفیت خوب عرضه نمی‌کردند. علاقه‌مندان به دریافت محصولات نذر حجاب فردوس باید این محصول را با نشان مخصوص فردوس و آرم بنیاد مد و لباس در بسته بندی خاص دریافت کنند.

قلعه قوند با اشاره به ثبت طرح فردوس در کارگروه مد و لباس گفت: سوء‌استفاده کنندگان از این طرح زیاد هستند اما ما فرصت شکایت از این افراد را نداریم، چرا که هر یک از ما مجموعه‌های مختلفی را مدیریت می‌کنیم و در کنار محصولات خود به جهت نذر فرهنگی به طرح فردوس ورود پیدا کرده‌ایم. این وظیفه دولت و نهادهای نظارتی است که به مسئله ورود پیدا کنند و جلوی سوء‌استفاده گران از یک طرح فرهنگی و دینی را بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز ایران به عنوان یکی از برگترین مصرف کنندگان چادر در جهان با تعداد زیادی تولیدکننده داخلی تبدیل به وارد کننده محصول چادر در دنیا شده است، گفت: نه تنها پارچه چادر، بلکه چادر دوخته به کشور وارد می‌کنیم و مزیت نسبی ما برای صادرات چادر از بین رفت. امروز عراق به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان چادر از کشورهایی همچون ترکیه و کویت محصول وارد می‌کند و این چادرها در کشور ما نیز وجود دارد در صورتی که ما خود قادر به تولید این محصول هستیم.

قلعه قوند تعرفه‌ای که برای واردات پارچه وجود دارد، را سنگ اندازی دانست و گفت: شرایطی که برای فروش پارچه در حجم و نوع پرداخت برای ما می‌گذارند از کارخانه کره‌ای دشوارتر است، خروجی این مشکلات و فشارها نهایتا گریبان گیر خریداران محصولات حجاب می‌شود. محصولات کویتی در شهرهای مرزی جایگزین محصولات ایرانی شده است و به جهت قاچاق بودن و داشتن قیمت پایین‌تر در میان مردم از استقبال روبرو می‌شود.

26 نهاد متولی حجاب برنامه خاصی ندارند

وی در ادامه سخنان خود به بیان انتظارات موجود از مسئولان برای حمایت از طرح فردوس پرداخت و اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب خودجوش و متکی به بخش خصوصی است در حالی که شایسته است امکاناتی که برای نهادهای مسئول قرار داده‌اند و هزینه‌بر نیز نیست در اختیار این انجمن نیز قرار گیرد. 26 نهاد قانونی و رسمی متولی امر حجاب در کشور هستند. همه این نهادها یا برنامه خاصی ندارند یا برنامه‌ها، بردارهای کوتاهی است که به نتیجه نمی‌رسد.

ایجاد ساز و کاری برای بهره‌مندی از سکوهای فروش بلااستفاده

وی اولین خواسته موجود را معرفی طرح فردوس به عموم مردم کشور اعلام کرد و گفت: بسیاری از فیلم‌ها که محتوای مناسبی نیز ندارند با نازل ترین قیمت از صدا و سیما پخش می‌شود، پس چرا نباید محصولات حجاب امکان پخش از این رسانه را داشته باشد. ساخت کلیپ و تیزر و نمایش آن از تلویزیون می‌تواند ما را در پیمودن ادامه مسیر یاری کند. در اختیار ایجاد ساز و کاری که برای بهره‌مندی از سکوهای فروش از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد، چرا که بسیاری از نهادها مراکز فروشی دارند که بلا استفاده است و می‌تواند با شرایط و قیمیت خاص به طرح فردوس واگذار شود.

وی بر ضرورت بهره‌مندی از نمایشگاه‌های متعددی که در سطح کشور برگزار می‌شود، تأکید و تصریح کرد: با دریافت هزینه کمتر می‌توان یک غرفه را به طرح فردوس اختصاص داد تا مردم هم بتوانند با سهولت بیشتری از این طرح خرید کنند. اگر هزینه‌های سر بار جدیدی به ما تحمیل نشود ما نیز می‌توانیم بدون تغییر قیمت این محصولات را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی از برخی نهادها خواست تا سنگ‌اندازی نکنند و تصریح کرد: ما مالیات می‌دهیم، حق بیمه هم پرداخت می‌کنیم اما توقع داریم سنگ اندازی مضاعف نکنند و معافیت‌های مالیاتی که برای سایر مشاغل در نظر می‌گیرند را برای ما هم لحاظ کنند تا این صنعت به بالندگی برسد و حداقل جوابگوی نیاز کشور باشیم. همچنین ایجاد اتحادیه خاص برای تولید کنندگان محصولات حجاب می‌تواند بسیار راهگشا باشد؛ اگر این امکان نیز وجود ندارد می‌توان با ایجاد رسته‌ای خاص در اتحادیه پوشاک به تولیدکنندگان محصولات حجاب اختصاص یابد.

1شنبه / بختیاری

میثم‌ نژاد رمضانی، مدیر پوشش‌های اسلامی «تیام» نیز از دیگر حاضران این نشست بود. وی با بیان اینکه در مقوله حجاب ساماندهی ویژه‌ای وجود ندارد، گفت: در این زمینه اتاق فکر و فرمان متحدی وجود ندارد تا شاهد این نابسامانی‌ها نباشیم. محصولات فرهنگی متعددی امروز مورد حمایت می‌گیرند که شاید بعضا از اثرگذاری بالایی نیز برخوردار نباشند، اما محصولات حجاب که بالاترین ارزش فرهنگی و تأثیرگذاری را در جامعه دارد مغفول واقع شده و مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و آنچه صورت گرفته حمایت‌های مقطعی و موردی است.

توقع ترویج فرهنگ حجاب را داریم ولی ....

نژادرمضانی با بیان اینکه در سرفصل‌های مالیاتی اصلا موضوعی به چادر اختصاص داده نشده است، عنوان کرد: بدون توجه، حمایت و قانون گذاری توقع حد اعلای ترویج فرهنگ حجاب را نیز در جامعه داریم. فراتر از مسائل سیاسی، جناحی باید با یک اعتقاد قوی به مقوله حجاب بنگریم تا به شرایط ایده‌آل برسیم.

وی خواستار تغییر نگرش در حوزه نذر شد و گفت: طرح فردوس، نذر حجاب است. نذر از صدر اسلام و در زمان حیات امام علی(ع) نیز وجود داشته است؛ امروز می‌توان به بسط گستره نذر پرداخت و منشأ خیر و ارائه خدمات به مسلمین شد. جامعه امروز ما به نذر فرهنگی نیازمند است و اگر این امر محقق شود به ایده‌آل‌های ائمه معصومین(ع) نزدیک می‌شویم.

 

captcha