گزارشی از جلسه قرآن مسجد قاسم ‌ابن الحسن(ع)/ اثرات مداومت بر تلاوت سوره واقعه + عکس
کد خبر: 3678246
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

گزارشی از جلسه قرآن مسجد قاسم ‌ابن الحسن(ع)/ اثرات مداومت بر تلاوت سوره واقعه + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه امیرمحمد زاهدی، این هفته نیز با حضور قرآن‌دوستان در مسجد قاسم بن الحسن(ع) برگزار شد، محفلی که علاوه بر بیان نکات آموزشی قرائت به مفاهیم قرآنی و اثرات تلاوت قرآن برای گره‌گشایی در زندگی پرداخته شد.

تفاوت تکبر و غرور/ گره گشایی با قرآن+عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن امیرمحمد زاهدی، قاری و مدرس قرآن هر هفته در مسجد قاسم بن الحسن(ع) واقع در اتوبان شهید محلاتی، تقاطع امام علی(ع) برگزار می‌شود و این هفته نیز با حضور اهالی محله‌های اطراف به ویژه پاسدار گمنام، شاهین، دولاب، شیوا و...برگزار شد.

در جلسه این هفته، اعضاء به تلاوت آیاتی از ادامه درس هفته قبل پرداختند و زاهدی، نکات صوت و لحنی و تجویدی را متذکر شد. این مدرس قرآن در خلال تلاوت‌ها به حدیثی از امام رضا علیه السلام اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) به نقل از پیامبر(ص) در توصیه و سفارشی فراگیر و همگانی می فرماید: «اجعلوا لبیوتكم نصیبا من القرآن فان البیت اذا قرء فیه القرآن آنس علی اهله و كثر خیره و كان ساكنیه و مؤمنوا الجن و البیت اذا لم یقرأ فیه القرآن وحش علی اهله و قل خیره و كان ساكنیه كفرة و الجن؛ برای خانه‌های خود، سهمی از تلاوت قرآن قرار دهید، چون هركس در خانه خود قرآن تلاوت كند، كارهای اهل آن خانه آسان شود و خیر و بركت در آن خانه زیاد شود، و هر خانه‌ای كه در آن قرآن تلاوت نكنند، كارها بر اهل آن تنگ شود و خیر و بركت و در آن خانه كم شود و ساكنان آن، بی بركت و در نقصان باشند».

تفاوت تکبر و غرور/ گره گشایی با قرآن+عکس

زاهدی در ادامه جلسه، ضمن سفارش به اعضای جلسه برای تلاوت روزانه سوره مبارکه واقعه به داستانی از اباذر غفاری اشاره کرد و گفت: حضرت ابوذر غفاری که در زمان عثمان به ربذه تبعید شد، عثمان پس از مدتی و در اواخر عمرش برای او مقداری سکه فرستاد. ابوذر در پاسخ به این هدیه گفت: زمانی که نیاز داشتم کمکم نکردی و امروز که مشرف به مرگ هستم، به این پول نیازی ندارم. عثمان در جواب گفت: تو شاید نیازی نداشته باشی ولی برای دخترانت بگذار. ابوذر گفت: دختران من هم نیازی ندارند؛ چرا که من از حبیبم رسول خدا(ص) شنیدم که هرکس هر شب سوره واقعه را تلاوت کند، هیچ‌وقت نیازمند نخواهد شد.

امیرمحمد زاهدی در ادامه به تفاوت مفهوم تکبر و غرور اشاره کرد و گفت: تکبر در لغت به معنای تعظم (خود را بزرگ پنداشتن) آمده است. برخی کبر را امر باطنی و حالت نفسانی دانسته‌اند و تکبر را به ثمراتِ آن امرِ باطنی که به صورت افعال و اقوال ظاهر می‌شود، اطلاق کرده‌اند و در اصطلاح، تکبر از صفات نکوهیده نفسانی است که شخص متّصف به آن – که متکبّر‌ نامیده می‌شود – خود را در برابر دیگران بزرگ می‌بیند و دیگران را خوار و حقیر می‌شمارد. اما واژه غرور در لغت به معنای فریب خوردن و فریفته شدن و گول خوردن است و در اصطلاح عبارت است از «اعتماد و تکیه کردن نفس به آنچه که مطابق هوی و هوس باشد و طبع انسان به خاطر شبهه‌افکنی و فریب شیطان به آن گرایش یابد. پس هرکس براساس شبهه فاسدی معتقد شود که در دنیا یا آخرت به خیر و سعادت رسیده، مغرور است». غرور یکی از مرض‌های قلبی است که انسان را از درون تهی کرده، اعمال و رفتار انسان را نابود می‌کند و در حقیقت به جای این‌که پروردگار بی‌همتا را پرستش کند از نفس، مال، مقام و علمش بتی ساخته و آنها را عبادت می‌کند.

تفاوت تکبر و غرور/ گره گشایی با قرآن+عکس

در پایان یادآور می‌شود، این جلسه شنبه‌ها پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد قاسم ابن الحسن(ع) برگزار می‌شود. پیش از این منصور قصری‌زاده، قاری بین‌المللی مدرس این جلسه بود.

در ادامه گزارش تصویری جلسه این هفته ارائه می‌شود.

captcha