کد خبر: 3678372
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
صلاحی تاکید کرد:

ضرورت تبیین مفهوم ارتقای محصولات فرهنگی در کشور/ اولویت مسئله فرهنگ با وجود مشکلات اقتصادی

گروه جامعه: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید مفهوم ارتقای محصولات فرهنگی را در کشور جا بیندازیم، گفت: امروز با وجود همه مشکلات اقتصادی کشور، باز هم مسئله فرهنگ اهمیت خودش را دارد و هر کاری اگر بر فرهنگ درست استوار نباشد، پایه‌اش فرو می‌ریزد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، عصر امروز دوشنبه 11 دی ماه با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد ناظمی اردکانی، رییس کمیته علمی این همایش و مجید کمالی دبیر همایش و رییس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری و همچنین جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی برگزار شد.


در ابتدای این نشست، مجید کمالی، دبیر همایش و رئیس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌های چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی گفت: 30 دی ماه روز برپایی آیین پایانی این همایش است. این همایش چهارمین دوره خود را از سرمی‌گذراند. نتیجه این همایش تولید ادبیات نظری و تئوریک در حوزه تولید محصولات فرهنگی است.

وی افزود: با تعیین شاخص‎های استاندارد برای طراحی محصولات فرهنگی زمینه مناسبی را می‌توانیم برای اینگونه فعالیت‎ها فراهم کنیم. مجموعه فعالیت‌های دبیرخانه این همایش زیر نظر شورای سیاست‌گذاری اداره می‌شود که متشکل از برخی از مسئولان و کارشناسان نخبه و خبره فرهنگی است، که به کمک هم سیاست‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند. ریاست این شورا به عهده حجت الاسلام غلامی است و تاکنون 13 نشست در این رابطه برگزار شده است.

کمالی ادامه داد: 22 نشست کمیته علمی در این رابطه برگزار شد. پیرو فراخوانی که صورت گرفت 93 مقاله علمی دریافت کردیم که 42 مقاله از دستگاه‌های مختلف فرهنگی بود. 21 مقاله حائز رتبه شدند. یکی از ویژگی‌های این همایش این بود که با نگاه کاربردی در 5 حوزه فعالیت‌هایش را متمرکز کرده و پژوهش فاخر و علمی انجام داد که شامل کتاب کودک، بازی‌های رایانه‌ای، سینما، معماری ایرانی اسلامی و مد و پوشش می‌شود که تلاش شد با انجام مطالعات شاخص پژوهی با کمک پژوهشگران موسسات و برخی سازمان‌ها و نهادها این پژوهش‌ها با کیفیت مطلوب انجام شود و در پایان همایش رونمایی و در قالب کتاب منتشر می‌شود.

وی تحلیل همایش‌های پیشین را از دیگر اقدامات این دوره از همایش دانست و گفت: محصول دیگر به‌عنوان کار شاخص، کتابی بود که مشتمل بر بحث ارتقای کیفیت از منظر مقام معظم رهبری است. پژوهش دیگر هم نوع‌شناسی محصولات و مطالعات و شاخص پژوهی اخلاق شهروندی است.

دبیر همایش و رییس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه از چهارشنبه سیزدهم تا سی‌ام دی ماه 17 کارگاه آموزشی و نشست تخصصی در مراکز مختلف پژوهشی برگزار خواهد شد، گفت: علت این تصمیم هم این بود که قرار بر این شد در این حد فاصل، کارگاه‎های تخصصی، با مشارکت دستگاه‎ها برگزار شود که یک کار نوین بود و تحقق آن می‎تواند زمینه هم‎سخنی و همزبانی دستگاه‎های مختلف فرهنگی را فراهم کند.

رئیس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری افزود: در روز همایش پنج پنل ارائه مقاله را پیش‎بینی کردیم که متناسب با اهداف همایش طراحی و تنظیم شده که قبل از مراسم نهایی در مجموعه باغ کتاب برگزار می‎شود. یکی از بخش‎هایی که اضافه شده بخش جشنواره محصولات فرهنگی است که هم در حوزه فعالیت‎های مردمی و هم در حوزه فعالیت‎های دستگاهی به محصولات برتر نشان کیفیت اهدا می‎شود و از حدود 300 محصول، 30 محصول این تندیس و نشان را دریافت می‎کنند.

در ادامه نشست محمد ناظمی اردکانی، رئیس کمیته علمی همایش ضمن تشکر از اقدامات رئیس سازمان فرهنگی هنری که زمینه‎های لازم را برای برپایی این همایش فراهم کرده‎اند، گفت: کمیته علمی همایش از همایش دوم همراهی خود را آغاز کرده که همچون دیگر همایش‌ها وظایف مشخصی دارد. محورهای این همایش هم به این ترتیب از حوزه ‏های نظری به حوزه ‏های کاربردی نزدیک شده است.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/10/11/748832_609.jpg

وی ادامه داد: انتظار کمیته علمی هر همایش این است که در همه محورهای همایش دستاوردهای علمی و پژوهشی کل جامعه و مراکز علمی و دستگاه‎ها را داشته باشیم. خوشبختانه در محورهای متعددی از همایش مقالاتی از دستگاه‎های مختلف به دستمان رسید. در ادامه دبیرخانه تلاش کرد با تعریف چند پروژه از صاحب نظران، کتاب و مقاله دریافت کند. در محورهای همایش برای اینکه به شاخص‎های موثری دست پیدا کنیم یکبار باید از منظر کارشناسان و یک بار هم از منظر تولیدکنندگان دستگاه‎های مربوطه اقدام شود.

ناظمی اردکانی در ادامه افزود: در بخش دوم همایش دستگاه‎های مرتبط که در حوزه ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی نقش اساسی دارند درخواست شد تا مقالاتی را ارائه کنند که بر همین اساس 42 مقاله از این دستگاه‎ها به دستمان رسید. در نهایت از مجموع 42 مقاله دستگاهی 4 مقاله در مرحله داوری از حوزه هنری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی پذیرفته شد.

به گزارش ایکنا، بعد از این سخنان، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: به ایستگاه چهارم همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی رسیده‌ایم. شاید به همه اهداف سه دوره قبل نرسیده باشیم، ولی این یک تمرین و زنگ شروع بود تا ما متوجه شویم برای تولید محصول فرهنگی، همواره باید به کیفیت آن فکر کنیم.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/10/11/748835_956.jpg
وی افزود: در اقتصاد هم به همین شکل است و محصولی که کیفیت نداشته باشد، در بازار شکست می‌خورد. در خودروسازی، معماری و امثال آن هم این اتفاق در حال رخ دادن است؛ لذا در محصولات فرهنگی باید به این نکات توجه کنیم. کیفیت پایین محصولات فرهنگی خسارت‌بار است به عنوان مثال امروز اسباب‌بازی‌هایی با کاراکتر انیمیشن‌های آمریکایی بازار گسترده‌ای در ایران دارد و دست هر بچه‌ای اسباب بازی یا کیفی می‌بینیم که عکس‌های نامناسب یا نوشته‌های انگلیسی روی آن نقش بسته است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه این جشنواره تلاش می‌کند تا با استفاده از دانش افراد تراز اول فرهنگی، به تولید محصولات فرهنگی کمک کند، اظهار کرد: باید همه با هم تلاش کنیم تا خروجی داشته باشیم و محصولی خلق کنیم که بازار داشته باشد. تنها نوشتن مقاله کافی نیست، جلب توجه جامعه به جشنواره ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی هم مهم است. به عنوان مثال می‌توانیم تبلیغات شهری داشته باشیم تا همه متوجه برگزاری جشنواره شوند.

صلاحی اضافه کرد: باید مفهوم ارتقای محصولات فرهنگی را جا بیندازیم و این کار ساده‌ای نیست. امروز با وجود همه مشکلات اقتصادی کشور، باز هم مسئله فرهنگ اهمیت خودش را دارد. همه شئون زندگی فرهنگ خودش را می‌طلبد و حتی زیربنای اقتصاد نیز فرهنگ است. به همین دلیل وقتی مقام معظم رهبری شعار سال را تعیین می‌کنند، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مسئله فرهنگ اشاره دارند. هر کاری اگر بر فرهنگ درست استوار نباشد، پایه‌اش فرو می‌ریزد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در 20 روز با برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و مراسم‌های گوناگون و با حضور چهره‌های علمی و فرهنگی گوناگون برگزار شود.

به گزارش ایکنا رونمایی از پوستر چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی پایان بخش این نشست بود.

captcha