اهدای قرآن «سوخته‌نگاری شده» به موزه استانبول
کد خبر: 3680553
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

اهدای قرآن «سوخته‌نگاری شده» به موزه استانبول

گروه بین‌الملل: منیر اربورو، هنرمند ترکی، در نظر دارد نسخه قرآنی سوخته‌‌نگاری شده بر روی چوب را به موزه قرآن مسجد «چاملیجا» در استانبول ترکیه اهدا کند.

اهدای قرآن سوخته‌کاری شده به موزه ترکیهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ این هنرمند ترک که هنر سوخته‌نگاری بر روی چوب را از سال 1976 میلادی آغاز کرده است.

وی درباره کتابت این نسخه قرآنی گفت: از سال 2015 میلادی کار سوخته‌کاری قرآن کریم را به همراه یکی از شاگردان خود آغاز و اسفندماه سال گذشته آن را به اتمام رساندم.

منیر اربورو گفت: نسخه قرآنی سوخته‌کاری شده از نسخه قرآنی به خط حافظ عثمان، خوشنویس نامدار ترک در سده یازدهم هجری که از راحت‌ترین قرآن‌های نگارش شده برای قرائت به شمار می‌رود، استفاده شده و بر روی لوح‌های چوبی با ضخامت 3 میلی‌متری کتابت شده است.

اربورو هنر سوخته‌کاری بر روی چوب را به صورت خود آموز و بدون استاد فراگرفته و تا کنون 350 نفر از علاقمندان به این حوزه را آموزش داده است.

این هنرمند ترک گفت: هنر سوخته‌کاری در اروپا و کشورهای آسیای شرقی شناخته شده، اما در ترکیه به اندازه کافی معروف نیست.

وی در انتها گفت که نمایشگاهی برای ارائه فعالیت‌های هنری سوخته‌کاری بر روی چوب از 18 تا 25 دی‌ماه در مرکز همایش‌های «باغلارباغی» ترکیه برپا خواهد بود.

گقتنی است، سوخته‌کاری یا سوخته‌نگاری هنری کهن و قدیمی است که از هزاران سال پیش توسط یونانیان ابداع شده و در ایران نیز قدمتی طولانی دارد و امروزه با ابزارهای مختلفی از جمله هویه‌کاری بر روی چوب صورت می‌گیرد.

درهم آمیختگی هنر و دین در میان مسلمانان از سال‌های قبل تا به امروز آثار متنوع و زیبایی را به منصه ظهور رسانده است/.

 

captcha