تشریح برنامه‌های کمیته اقلیت‌های دینی ستاد مرکزی دهه فجر
کد خبر: 3686100
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷

تشریح برنامه‌های کمیته اقلیت‌های دینی ستاد مرکزی دهه فجر

گروه سیاسی: نشست خبری کمیته اقلیت‌های دینی کشور ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، برای تشریح برنامه‌های این کمیته و انجمن‌های اقلیت‌های دینی کشور در ایام‌الله دهه فجر، صبح امروز در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری کمیته اقلیت‌های دینی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، برای تشریح برنامه‌های این کمیته و انجمن‌های اقلیت‌های دینی کشور در این ایام، صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌، با حضور سعید تقوی مسئول این کمیته و نمایندگان انجمن کلیمیان تهران، انجمن زرتشتیان تهران، انجمن آشوریان و شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد.

سعید تقوی در ابتدا گفت: کمیته اقلیت‌های دینی همه ساله در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، برنامه‌هایی را در تهران و برخی از استان‌هایی که اقلیت‌های دینی در آن‌جا حضور قابل توجهی دارند از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان، استان فارس و اصفهان تدارک دیده‌ و شبیه همین برنامه‌هایی را که ما در تهران اجرا خواهیم کرد در سایر ادارات ارشاد شهرستان‌ها هم تدارک دیده‌ایم که چیزی بالغ بر 55 برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی است.

وی در ادامه به صورت خلاصه اشاره‌ای به برنامه‌هایی که در دهه فجر برگزار خواهد شد، داشت و گفت: روز دوازدهم بهمن‌ماه همزمان با ساعت ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشورمان، ناقوس کلیساها و زنگ مدارس همچون سال‌های گذشته به صدا در خواهد آمد و سپس در همان مراسم آیین آغازین دهه فجر انقلاب اسلامی در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که در این مراسم تعدادی از روحانیون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی اقلیت‌های دینی در این مکان مقدس برای ادای احترام به مقام شامخ بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حاضر خواهند شد.

تقوی افزود: روز 19 بهمن آیین مهمانی لاله‌ها را داریم که این مراسم در آرامگاه آشوریان برگزار خواهد شد و مکان این آرامگاه در اسلامشهر واقع است که خانواده‌های شهدای آشوری، ارمنی، زرتشتی و کلیمی و سایر مسئولان لشکری و کشوری حضور خواهند داشت.

مسئول کمیته اقلیت‌های دینی ستاد دهه فجر در ادامه به اهم برنامه‌های استان‌ها در دهه فجر اشاره کرد و گفت: در استان آذربایجان شرقی، مسابقات علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی مدارس ارامنه تبریز، نمایشگاه کتاب و نقاشی و صنایع دستتی ویژه ارامنه برگزار می‌شود. همچنین در استان آذربایجان غربی، اجرای سرود توسط دانش‌آموزان آشوری و مراسم صنایع دستی بانوان آشوری در محل انجمن آشوریان استان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در استان یزد، مسابقات ورزشی ویژه جوانان زرتشتی استان یزد و سایر برنامه‌های مذهبی در آتشکده یزد برگزار می‌شود و همچنین در استان اصفهان برگزاری همایش دهه فجر در اماکن اختصاصی ارامنه، زرتشتیان و کلیمیان و رونمایی از بنای جدیدالاحداث یادبود شهدای ارمنی در آرامگاه ارامنه اصفهان و مسابقات ورزشی در باشگاه آرارات این شهر برنامه‌ریزی شده‌ است.

تقوی افزود: در استان فارس برگزاری پانزدهمین همایش مشترک فرهنگی و هنری ادیان توحیدی را در شیراز خواهیم داشت و همچنین در شهر شیراز کنسرت موسیقی سنتی انجمن کلیمیان این شهر اجرا خواهد شد. همچنین این برنامه‌ها تا روز 21 بهمن ادامه خواهد داشت و در روز 22 بهمن اقلیت‌های عزیز کشورمان در کنار سایر ملت به راهپیمایی خواهند پرداخت.

افشین نمیرانیان، نایب رئیس و نماینده انجمن زرتشتیان از دیگر سخنرانی بود که به صورت مفصل به تشریح برنامه‌های تدارک دیده از سوی این انجمن برای دهه فجر پرداخت و در ابتدای سخنانش با اشاره به روز 10 بهمن گفت: این روز را به تمامی ایرانیان تبریک می‌‌گویم که از آن به‌عنوان جشن سده نام می‌برند و در کنار جشن نوروز، مهرگان و تیرگان دارای ارزش تاریخی و ملی و نشانه‌ای از گرمای فرهنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: انجمن زرتشتیان تهران با همکاری بقیه نهادهای زرتشتی برنامه‌هایی را تدارک دیده است و در این روزها ما زرتشتیان با آغاز جشن سده به استقبال روزهای دهه فجر می‌رویم و به نوعی برنامه‌هایمان را از دهم بهمن آغاز می‌کنیم. ما چیزی حدود 12 برنامه‌ مختلف را تدارک دیده‌ایم که در این خصوص باید بگویم 2 برنامه ویژه مذهبی داریم که روز شنبه 14 بهمن روز مخصوص دعای ماهیانه زرتشتیان است؛ هم‌کیشان ما در یکی از مقدس‌ترین مکان‌های زرتشتیان تهران گرد هم می‌آیند و با هم برای پیشرفت و سرافرازی ایران عزیزمان دعا می‌کنیم.

نمیرانیان افزود: روز یکشنبه 15 بهمن برنامه‌هایی همچون جشن‌خوانی و سایر برنامه‌های مذهبی توسط انجمن موبدان زرتشتی برگزار می‌شود. همچنین در روز جمعه جشنواره‌ای را سازمان زنان زرتشی تدارک دیده‌اند که این سازمان تقریباً 80 سال قدمت دارد. و سایر برنامه‌های هنری و صنایع دستی زرتشتیان هم در این ایام به نمایش گذاشته خواهند شد.
وی ادامه داد: در هر 6 مدارس ویژه زرتشتیان هم مراسم‌هایی را به مناسبت جشن عید انقلاب برگزار خواهیم کرد و در 2 مهدکودک زرتشتی چنین مراسماتی را شاهد خواهیم بود. همچنین درمانگاه خیریه زرتشتیان برای مشارکت در برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن عید انقلاب تصمیم دارد تا ویزیت رایگان یک روزه را به عموم مردم ارائه دهد.
نماینده انجمن زرتشتیان تهران بیان کرد: روز سه‌شنبه هفته آینده، مسئولین جامعه زرتشتی از قبیل موبدان و بزرگان آیین ما قراری را گذاشته‌ایم و یک روز صبح در هر سال این ایام به آرامگاه زرتشتیان می‌رویم و به عزیزانی که جان خود را برای این کشور فدا کرده‌اند ادای احترام می‌کنیم. ضمن اینکه در برنامه‌های سایر اقلیت‌ها مثل همین برنامه مهمانی لاله‌ها هم شرکت خواهیم کرد و در روز 22 بهمن برحسب وظیفه به سایر هم‌وطنانمان به منظور راهپیمایی می‌پیوندیم.
سلیمان کهن صدق، مسئول روابط عمومی انجمن کلیمیان تهران سخنران بعدی این نشست بود که به بیان برنامه‌های اقلیت کلیمیان برای بزرگداشت این روز پرداخت و گفت: در ابتدا خدمت روان پاک بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و شهدای هشت سال دفاع مقدس درود عرض می‌کنم و سپس از خداوند منان برای رهبر معظم انقلاب طول عمر و سلامتی را خواستارم.
وی ادامه داد: همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر جامعه کلیمیان ایران در همبستگی با سایر اقلیت‌های کشورمان و ملت شریف ایران برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند که حضور نمایندگان جامعه کلیمی در مرقد امام خمینی(ره) جهت ادای احترام به مقام شامخ ایشان و تجدید میثاق با رهبر کبیر انقلاب همزمان با آغاز دهه مبارک فجر در 12 بهمن ماه نمونه‌ای از برنامه‌های ما است.
کهن صدق افزود: همچنین برگزاری مراسم تجلیل از شهدای اقلیت‌های دینی در مهمانی لاله‌ها را در 19 بهمن خواهیم داشت و روز 22 بهمن درمان بیماران سرپایی در بیمارستان دکتر سپیر رایگان خواهد بود. علاوه بر آن جامعه کلیمیان همانند سایر ملت ایران در راهپیمایی 22 بهم شرکت خواهند کرد. لازم به ذکر است در آستانه ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران، تمامی کنیسه‌های تهران پس از قرائت تورات مقدس در تاریخ 12 بهمن‌ماه، برای سلامتی رهبر معظم انقلاب و ملت ایران دعای سلامتی خوانده خواهد شد.
مسئول روابط عمومی انجمن کلیمیان تهران ادامه داد: همچنین به صدا در آمدن زنگ مدارس اختصاصی کلیمیان در ساعت 9:33 دقیقه همزمان با ورود امام راحل به تهران از دیگر برنامه‌هایی می‌باشد که به اجرا در خواهد آمد و در تکمیل این برنامه‌ها تقدیر از نخبگان و افتخارآفرینان علمی را در 12 بهمن‌ماه خواهیم داشت و همچنین گردهمایی و سخنرانی‌ در محل کتابخانه مرکزی انجمن کلیمیان تهران با عنوان "جنبش چپ در جهان و یهودیان" با حضور سیامک موره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی و هارون یشایایی در تاریخ 14 بهمن ماه برگزار می‌شود.
وی افزود: گردهمایی نوجوانان کلیمی به مناسبت ورود تاریخی امام راحل در سالن اجتماعات جوانان باغ صبا در 14 بهمن ماه، گردهمایی و جشن بانوان کلیمی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 17 بهمن ماه، برگزاری جشن انقلاب که برنامه مشترک سازمان‌های جوانان کلیمیان تهران می‌باشد با اجرای دکلمه، شعر و موسیقی اصیل سنتی توسط هنرمندان کلیمی، مسئولین نهادها و فعالان اجتماعی در محل تالار محبان در تاریخ 18 بهمن ماه، برگزاری شب شعر و اجرای موسیقی و ایراد سخنرانی در کانون فرهنگی اجتماعی کلیمیان در تاریخ 21 بهمن ماه، دیدار با خانواده شهدا و جانباز 70 درصد کلیمی و تقدیر و تشکر از ایشان توسط مسئولین جامعه کلیمیان تهران، برگزاری مراسمات فرهنگی، روزنامه‌نگاری، شعر، سرود در مدارس اختصاصی کلیمیان، برپایی نمایشگاه عکس در مجتمع فرهنگی اتفاق، برگزاری مسابقات فوتبال و والیبال میان ارامنه و کلیمیان در 14 بهمن ماه و برگزاری ورزش دسته جمعی بانوان در 15 بهمن ماه و برگزاری مسابقات شطرنج در سطح مدارس کلیمیان تهران از دیگر برنامه‌های انجمن کلیمیان تهران برای دهه فجر هستند.

به گزارش ایکنا، در ادامه این نشست سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارمنی‌های تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در هر مقطعی وظیفه همه ما انسان‌ها است که خدمت‌گذارخداوند و مخلوقات او باشیم و همه ما بندگان خالق یکتا هستیم. همانطورکه می‌دانید در این روزها دنیای اسلام و جهان عرب با چالش‌های و مصیبت‌های بزرگی مواجه است.

وی افزود: دلیل اصلی این مسائل، صحبت‌های کریه رئیس‌جمهور آمریکا است که ادعا می‌کند باید پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس منتقل شود. این‌گونه صحبت‌ها ناشی از بدفهمی او در ارتباط با ملت فلسطین است. در واقع بیت‌المقدس هیچگاه پایتخت رژیم غاصب اسرائیل نبوده و نخواهد بود. این نکته را به خوبی بدانید که از ادوار تاریخی و حتی در زمان حضرت داود و پسرشان حضرت سلیمان پایتخت‌شان را در شهر صهیون قرار داده بودند. و بعدها این کوه صهیون، به‌عنوان کوه داود شناخته شد.

اسقف اعظم ارامنه ادامه داد: بنابراین از دوران کنعان، بیت‌المقدس پایتخت فلسطینیان بوده است؛ زیرا کنعانیان از اعراب فلسطین بوده‌اند که این سرزمین را ایجاد کردند. از زمان قدیم کنعانیان و اسرائیلیان در صلح و جنگ بوده‌اند. بنابراین توقع ما به‌عنوان مسیحیان و مسلمانان این است که آحاد بشری این واقعیت را درک کنند و اگر شما تاریخ را مطالعه کنید، به این نکته دست خواهید یافت که تاریخ‌دانان بزرگ یهودی هیچگاه از بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت یهودیان نام نبردند.

وی گفت: به این نکته باید توجه داشت که قبل از ظهور اسلام، بیت‌المقدس یکی از شهرهای مهم نزد مسیحیان بوده و حتی بعد از اسلام هم این شهر برای تمامی ادیان ابراهیمی دارای احترام و جایگاه ویژه‌ای است که اکثر یهودیان ارتدکس هم همین نظر را دارند.

سبوه سرکیسیان با بیان این مطلب که بعد از انقلاب اسلامی، ایران تنها کشور بوده که در کنار مردم فلسطین قرار گرفته، افزود: بنابراین جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری به شمار می‌رود که از تمامیت ارضی فلسطین حمایت کرده است. اما متأسفانه بسیاری این سیاست ایران را اشتباه برداشت کرده‌اند در صورتی‌که جمهوری اسلامی هم به یهودیان و هم به فلسطینیان احترام قائل است و به برکت انقلاب اسلامی که در آستانه سی‌ونهمین سالگرد آن قرار داریم با افتخار و غرور می‌تواند اعلام کند که سیاست‌هایش در قبال مسئله فلسطین عدالت‌طلبانه بوده است.

اسقف اعظم ارامنه ایران ادامه داد: در آن روزها بسیاری از کشورهای عربی با بنده تماس می گرفتند و می گفتند آیا بهار عربی اتفاق افتاده است. اما باید بگوییم بهار عربی در کشورهای عربی فقط تخریب را به وجود آورد به دلیل اینکه ملت عرب را در مقابل برادران عرب خود قرار داد و از کشورهای عربی ویرانه ساخت.

وی با بیان اینکه ملت ایران همیشه از آرمان‌ها و اصول خود دفاع کرده‌اند، تصریح کرد: ملت ایران به اصول و عقاید خود پایبند هستند و خود به دست خود کشور را ویران نخواهند کرد و این طوفان گذری بود که از سر ایران گذشت و ملت ما با بصیرت و هوشیاری در کنار رهبر انقلاب به زندگی مسالمت‌آمیز خود ادامه خواهد داد.

سرکیسیان تصریح کرد: ملتی که به تمامیت ارزی خود عشق می‌ورزد، هیچ طوفانی به آن آسیب نمی‌رساند تا به امروز هیچ کشوری از زمان ریاست صدام حسین تا امروز که ریاست رئیس جمهور آمریکا به صورت دیوانه‌وار سیاست‌های خود اتخاذ می‌کنند، نتوانسته از این خطرات مصون بماند.

وی گفت: متاسفانه در میان کشورهای همسایه کشورهایی هستند که با آمریکا و اسراییل علیه جمهوری اسلامی همکاری می کنند و دچار جهل هستند و ایرانیان را نشناخته اند ایرانیان به مقدسات خود ارادت دارد و کسی نمی تواند به انها اسیب بزند با این باور تا سالیان طولانی نمی توانند بر پیشرفت این کشور تاثیر بگذارند.

 پس از ارائه سخنان اسقف اعظم ارامنه ایران، آرتین بابایانس نماینده شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران به بیان اهم برنامه‌های این شورا در ایام‌الله دهه فجر اشاره کرد و تصریح کرد: هم‌زمان با ساعت ورود امام خمینی(ره) به کشورمان، ناقوس کلیساها، همچون سال‌های گذشته به صدا در خواهد آمد و همین برنامه در روز 14 بهمن در مدارس ارامنه تکرار می‌شود. همچنین در همان روز، ارامنه با حضور در حرم مطهر امام راحل به مقام شامخ ایشان ادای احترام خواهند کرد.

وی ادامه داد: در روز 19 بهمن ماه در مراسم مهمانی لاله‌ها همچون سایر اقلیت‌ها در آرامستان هم‌وطنان آشوری‌ شرکت به عمل خواهیم آورد و همچنین در ایام الله دهه فجر باشگاه فرهنگی – ورزشی آرارات مسابقات والیبال و بسکتبال را برگزار می‌کند.

نماینده شواری خلیفه‌گری ارامنه، تقدیر از خانواده‌های شهدا و جانبازان، برپایی مراسم‌های ویژه در مدارس ارامنه و سایر برنامه‌های فرهنگی را از دیگر برنامه‌های این شورا عنوان کرد و گفت: در 22 بهمن ماه همانند سایر هم‌وطنانمان به راهپیمایی شکوهمند 22 بهمن خواهیم پیوست.

یوسفی، مسئول انجمن آشوریان نیز در مورد برنامه‌های این اقلیت اظهار کرد: ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری انجمن حضرت مریم، به صدا درآمدن زنگ مدارس عاشوری و کلدانی در 12 بهمن و 14 بهمن، مراسم دعا در کلیسای عاشوراییان، بزرگداشت شهدای اقلیت‌های مذهبی در آرامگاه این شهدا، تجدیدمیثاق با آرمان‌های امام (ره) در حرم امام خمینی و حضور اقلیت‌های دینی در راهپیمایی 22 بهمن از دیگر برنامه‌های این اقلیت‌هاست.

captcha