آموزش معلولان ذهنی برای اشتغال و خودکفایی/ باور کنیم که می‌توانند
کد خبر: 3714936
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
قاسمیان عنوان کرد:

آموزش معلولان ذهنی برای اشتغال و خودکفایی/ باور کنیم که می‌توانند

گروه جامعه ــ کارشناس مسئول مراکز «کارگاه‌های آموزشی، حمایتی و تولیدی معلولان» با اشاره به فعالیت مراکز آموزشی ویژه آموزش معلولان ذهنی برای اشتغال و خودکفایی گفت: باید فرهنگ‌‌سازی شود که بچه‌های معلول ذهنی هم توانمند هستند.

آموزش معلولان ذهنی برای اشتغال و خودکفایی/ باور کنیم که می‌توانند

 

حسین قاسمیان، کارشناس مسئول مراکز «کارگاه‌های آموزشی، حمایتی و تولیدی معلولان» در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه در سطح کشور حدود 100 کارگاه تولیدی حمایتی برای معلولان داریم، گفت: بچه‌های معلول ذهنی تا قبل از 14 سالگی مراحل مهارت‌های خودکفایی و ذهنی را یاد می‌گیرند و پس از آن وارد مراکز حرفه‌آموزی می‌شوند و در آنجا مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را یاد می‌گیرند و خروجی این بچه‌ها وارد کارگاه‌های شغلی می‌شوند.

وی ادامه داد: بچه‌های معلول ذهنی مهارت‌های اولیه ارتباط با کارفرما و مهارت‌های ذهنی را یاد می‌گیرند تا کار کنند و خودکفا باشند.

قاسمیان از افتتاح مراکز پشتیبانی شغلی برای اولین بار در کشور نیز خبر داد و گفت: برای اولین بار در ایران و آسیا 17 مرکز پشتیبانی شغلی برای معلولان ایجاد شده است که تعدادی از این مراکز اکنون افتتاح شده و بچه‌هایی که توانایی کار در محیط‌های واقعی را ندارند و یا برای ارتباط گرفتن مشکل دارند در این مراکز آموزش دیده و این مراکز به پل ارتباطی مراکز حرفه‌ آموزی و مراکز واقعی کار تبدیل شده‌اند.

وی اعلام کرد: مربیان شغلی طی فرایند یک ساله در پنج گام مهارت‌های بچه‌های معلول ذهنی را شناسایی و بر اساس آن برایشان کار پیدا می‌کنند.

قاسمیان در پاسخ به این سؤال که آیا بخش خصوصی از شما حمایت می‌کنند و حاضر است بچه‌های معلول ذهنی را استخدام کنند؟ گفت: مهم این است که ما توانمندی بچه‌ها را چگونه به کارفرماها معرفی کنیم. به عنوان مثال در استان گلستان نانوایی داریم که بچه‌های سندرم داون اداره می‌کنند در تهران هم برای اولین بار کافه دانتیسم افتتاح شد که توسط بچه‌های مبتلا به اوتیسم و سندرم داون اداره می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف از این کار‌ها تغییر نگرش مردم در خصوص بچه‌های معلول ذهنی است، گفت: در تبریز مرکزی داریم که بچه‌های معلول ذهنی در آن لامپ تولید و این محصولات صادر می‌شود.

قاسمیان اضافه کرد: برای رسیدن بچه‌های معلول ذهنی به مرحله خودکفایی و اشتغال نیازمند حمایت خانواده‌ها هستیم و هر قدر متخصصان ما تلاش کنند بدون حمایت خانواده‌ها بچه‌های معلول موفق نمی‌شوند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در تمام استان‌ها مراکز اشتغال برای معلولان ذهنی ایجاد و در ادامه کافه بچه‌های CP، کافه سالمندان و ... نیز افتتاح شود.

 انتهای پیام

captcha