وحدت در ایمان به خدا؛ بالاتر از وحدت مسلمانان در قرآن
کد خبر: 3721634
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
در همایش قرقیزستان عنوان شد:

وحدت در ایمان به خدا؛ بالاتر از وحدت مسلمانان در قرآن

گروه بین‌الملل - یحیی جهانگیری، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در همایش «تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم» در قرقیزستان اظهار کرد: قرآن بالاتر از بحث وحدت میان مسلمانان، وحدت میان مؤمنان در ایمان به خدا را مطرح می‌کند.

وحدت در ایمان به خدا؛ بالاتر از وحدت مسلمانان در قرآنیحیی جهانگیری، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی

دانشگاه مذاهب اسلامی در خبری به ایکنا اعلام کرد: یحیی جهانگیری در مقاله‌ای با عنوان «نقش تقارب فرهنگی بومی در ایجاد صلح جهانی» که در این همایش ارائه داد، بیان کرد: در قرآن خداوند به وحدت خلقت انسان‌ها اشاره می‌کند و درباره وجود تفاوت‌های ظاهری خلقت انسان‌ها این حکمت را بیان می کند که انسان‌ها یکدیگر را بشناسند و بدانند بهترین آنها کسی است که تقوای الهی را پیشه کند.

وی افزود: خداوند در آیه وحدت در قرآن کریم و همچنین آیه 64  سوره آل عمران مسئله وحدت و تقارب ادیان را سفارش می‌کند.در حقیقت قرآن بالاتر از بحث وحدت میان مسلمانان،  وحدت میان مؤمنان در ایمان به خدا را مطرح می‌کند. ایمان به خداوند نه تنها عامل تنش و خشونت نیست بلکه عامل وحدت و تقارب است.

جهانگیری در فرازی دیگر در این مقاله چنین بیان کرده است که کلید موفقیت تقارب فرهنگ‌ها پذیرش تساوی طرف‌های گفتگو در کرامت انسانی است. پیش فرض در هر گفتگوی بین فرهنگی به رسمیت‌شناختن و احترام گذاشتن به اشکال متنوع دانش و نحوه بیان آنها، احترام به آداب و سنت‌های طرف‌های گفتگو و تلاش برای ایجاد یک فضای بی طرف فرهنگی برای گفتگوست تا جوامع مختلف بتوانند آزادانه در این فضای بی طرف، دیدگاه‌های خود را ابراز کنند.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی  در نتیجه گیری خود در این مقاله تأکید کرد: به تصور اینکه یکسان‌سازی فرهنگی، همبستگی به دنبال دارد به همان اندازه ساده‌انگارانه است که تصور کنید تنوع فرهنگی نزاع و جنگ به وجود می‌آورد.

وحدت در ایمان به خدا؛ بالاتر از وحدت مسلمانان در قرآن

این پژوهشگر مطالعات اسلامی همچنین در مصاحبه خود با خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه این نشست چنین گفت که چرا ما خرده فرهنگ‌ها را بها ندهیم و چرا در سایه قرآن نیاییم به گفتگو بنشینیم و فرهنگ‌های همدیگر را بشناسیم و معرفی کنیم.

گفتنی است، همایش «تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم و تأثیر آن در ایران و آسیای مرکزی» پانزدهم خردادماه به همت دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان و رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک برگزار شد.

وحدت در ایمان به خدا؛ بالاتر از وحدت مسلمانان در قرآندر این همایش که اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ترکیه و قرقیزستان حضور داشتند سخنرانان به نقش قرآن در تمدن اسلامی و تأثیر آن در پایه‌گذاری سبک زندگی پرداختند. تأکید بر آراء و اندیشه‌های علمای اسلامی، تقارب فرهنگی و اجتماعی مردمان ایران و آسیای مرکزی و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در قرآن برخی از موضوعات سخنرانان این همایش بود.

گزارش این همایش از سیمای ملی قرقیزستان و صدا و سیمای کشورمان پخش شد و در رسانه‌های مختلف بازتاب داشت.

وحدت در ایمان به خدا؛ بالاتر از وحدت مسلمانان در قرآن

انتهای پیام

captcha