صبر، تحمل و تخصص کارکنان دستگاه قضا؛ مهم‎ترین اصل در احقاق حق
کد خبر: 3725596
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

صبر، تحمل و تخصص کارکنان دستگاه قضا؛ مهم‎ترین اصل در احقاق حق

گروه فرهنگی- نماینده ولی فقیه در استان همدان به مناسبت هفته قوه قضائیه و در دیدار با اهالی دستگاه قضا سنگینی مسئولیت امر قضا را از سنگینی کوه‌ها بیشتر دانست و عنوان کرد: برخورداری کارکنان مجموعه قضائی از صبر، تحمل و تخصص برای احقاق حق بسیار مهم است.

صبر، تحمل و تخصص کارکنان دستگاه قضا؛ مهم‎ترین اصل در احقاق حق

به گزارش ایکنا از همدان، رئیس کل دادگستری استان همدان به همراه اعضای شورای قضائی استان در هفته بزرگداشت قوه قضائیه با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان عهد و پیمان خود با مقام عظمای ولایت را تجدید و بر عزم خود در اجرای عدالت، قانون و احکام شرع مقدس اسلام تأکید کردند.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان همدان ضمن تبریک ایام بزرگداشت هفته قوه قضاییه، سنگینی مسئولیت امر قضا را از سنگینی کوه‌ها بیشتر دانست و عنوان کرد: در عرصه قضا افراد بسیاری در راستای اجرای احکام الهی جان خود را فدا کردند که مصداق بارز آن شهید بهشتی است، برخورداری کارکنان مجموعه قضائی از صبر، تحمل و تخصص برای احقاق حق بسیار مهم است.
نماینده ولی فقیه در استان با ذکر احادیثی در خصوص عظمت و جایگاه خون و جان انسان و ضرورت رعایت و مراقبت از آن بر لزوم اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم و جنایت در جامعه تاکید کرد.
آیت الله محمدی با استناد به احادیث معصومین(ع) یک ساعت اجرای عدالت را برتر از 70 سال عبادت دانست و گفت: تحقق احکام الهی در جامعه ضروری است، اجرای قصاص الهی موجب احیا و زنده شدن جامعه و تاثیر برکت اقامه حدی از حدود الهی از تاثیر چهل شبانه روز بارندگی برای جامعه برتر است.
آیت الله محمدی با خطاب به روحانیون واجد شرایط اعلام کرد: روحانیون تصدی امر قضاوت را یک ضرورت تلقی نمایند که عدم توجه به آن مسئولیت اخروی را به دنبال خواهد داشت.

صیانت از نحوه رعایت حقوق شهروندی در مراجع انتظامی؛ اولویت مجموعه قضایی همدان

محمد رضا مترقب رئیس کل دادگستری استان همدان با ارائه گزارشی از وضعیت قضائی استان و آمار و عملکرد مجموعه دادگستری همدان با اشاره به نامتناسب بودن امکانات و نیروی انسانی در قوه قضائیه با وظایف متنوع، متعدد و خطیر محول شده به این قوه اظهار کرد: علیرغم افزایش سالانه ورودی پرونده به مراجع قضائی مع الوصف 44% پست‌های مصوب قضائی و 53% پست‌های مصوب اداری در دادگستری استان بلاتصدی هستند و علیرغم این میزان کمبود نیرو قضات و کارکنان دادگستری همدان با مضاعف کردن اهتمام و مساعی خود بنحو مطلوبی از لحاظ کمی و نیز کیفیت و ارتقاء آرای قضایی مشغول خدمت رسانی به مردم شریف استان هستند.
رئیس دادگستری استان نظارت و صیانت از نحوه رعایت حقوق شهروندی در مراجع انتظامی، ضابطین و زندان‌ها را یکی دیگر از اولویت‌های مجموعه قضائی استان عنوان کرد و بیان گفت: در سال 96 بالغ بر 88 مرحله بازرسی از ضابطین و زندان‌های استان بعمل آمده و با ناقضان حقوق شهروندی به نحو جدی برخورد قانونی شده است.
مترقب در بخش توسعه عدالت الکترونیک با ذکر این آمار که 60 درصد ابلاغ ها در دادگستری استان به صورت الکترونیکی ابلاغ و 5 دفتر خدمات قضایی الکترونیکی نیز در استان افتتاح شده است بیان کرد: ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی گامی مهم در کاهش زمان رسیدگی و افزایش دقت و سرعت و جلب رضایتمندی عمومی محسوب می‌شود.
وی با تأکید بر اولویت تامین امنیت عمومی در استان ورود دادستان‌ها به مصادیق حقوق عامه در دفاع از حقوق آحاد جامعه را ضروری دانست و گفت: قوه مقننه در این خصوص می‌تواند با تصویب مقررات لازم بستر قانونی ورود موثرتر دستگاه قضایی به مصادیق حقوق عامه را فراهم کند.
مترقب با اشاره به رویکرد مجموعه قضایی در استان گفت: ملزم کردن مدیران دستگاه‌های اجرایی به انجام تکالیف قانونی و برخورد با تخلف و تساهل توصیف و نقش دو مرجع بازرسی و دیوان عدالت اداری در این خصوص بسیار مهم است.
رئیس شورای قضایی استان با ارزیابی مطلوب از عملکرد شورای حفظ حقوق بیت المال در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و اراضی دولتی و اموال عمومی عنوان کرد: دادگستری استان همدان در صیانت از حقوق بیت المال اقدامات موثر و ارزشمندی را از طریق هم افزایی ظرفیت‌های سایر ادارات و سازمان‌های ذیربط معمول کرده است .
در پایان نماینده ولی فقیه در استان از مسئولین قضایی استان و قضات و کارکنان دادگستری استان در برقراری امنیت و اجرای قانون در جامعه تقدیر نمود.
انتهای پیام

captcha