جنایتی که کرامت «امت» را هدف قرار داد
کد خبر: 3740264
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
بازخوانی/ آتش‌سوزی مسجدالاقصی از نگاه تحلیل‌گران عرب:

جنایتی که کرامت «امت» را هدف قرار داد

گروه بین‌الملل - آتشی که در سال ۱۹۶۹ میلادی، مسجدالاقصی به‌عنوان قبله نخست مسلمانان را در برگرفت، شعله‌های آن همچنان در قلوب فلسطینی‌ها شعله‌ور است و در حقیقت، این آتش‌سوزی کرامت امت اسلام را هدف قرار داد.

به گزارش ایکنا، با وجود گذشت ۴۸ سال از واقعه آتش‌سوزی مسجدالاقصی، مردم فلسطین، اهالی قدس شریف و نمازگزاران مسجدالاقصی به‌ گونه‌ای با این حادثه برخورد می‌کنند که گویی همین دیروز بود که شعله‌های آتش نفرت صهیونیست‌ها، مسجدالاقصی را فرا گرفت.
«دینس مایکل روهان»، یکی از شهرک‌نشینان تندروی استرالیایی‌تبار در ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ میلادی یعنی دو سال پس از اشغال بخش شرقی قدس توسط رژیم صهیونیستی دست به جنایتی وحشیانه زد و مسجدالاقصی را به آتش کشید.
به گواهی مستندات تاریخی، شعله‌های آتش در آن روز بخش شرقی مصلایی که در سمت جنوبی مسجدالاقصی واقع شده است، را فراگرفت و زبانه‌های آن همه دیوارها، سقف، فرش‌ها و تزیینات نادر و هر آنچه در این مسجد بود مانند اثاثیه و نسخه‌های قرآن را به آتش کشید و ساختمان مسجد به شدت آسیب دید، به گونه‌ای که ترمیم و تزیین آن سال‌ها زمان لازم داشت.
آتش همچنین منبر تاریخی مسجد را که در زمان صلاح‌الدین ایوبی و پس از بازپس‌گیری بیت‌المقدس در سال ۱۱۸۷ میلادی از حلب آورده شده بود، در بر گرفت. منبر زیبایی که سلطان «نورالدین زنگی»، برای روز آزادسازی مسجدالاقصی دستور به آماده ساختن آن داده بود.

بعدها معلوم شد که ماده آتش‌زا از داخل و خارج از مصلای «القبلی» ریخته شده بود، اما رژیم اشغالگر آب این مصلا و محیط اطراف آن را قطع کرد و در اعزام ماشین‌های آتش‌نشانی تعلل کرد، به طوری که فلسطینی‌ها با استفاده از لباس‌های خود و آب موجود در چاه‌های مسجدالاقصی برای خاموش کردن آتش دست به کار شدند.  
«گولدا مائیر»، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در آن زمان گفته بود: «زمانی که مسجدالاقصی آتش گرفت من آن شب نخوابیدم و مطمئن بودم اسرائیل نابود می‌شود، اما هنگامی که صبح بیدارم شدم دیدم که عرب‌ها در خوابی عمیق فرو رفته‌اند!» 
در همین راستا، چندی پیش پایگاه خبری فلسطین آنلاین گفت‌وگویی با «کمال الخطیب»، نایب رئیس جنبش اسلامی اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی و «ناجح بکیرات»، رئیس آکادمی وقف و میراث «الأقصی» انجام داده است که بازخوانی و توجه به متن این دو گفت‌وگو،خالی از نکات حائز اهمیت نیست.
شعله‌ای که خاموش نخواهد شد
«کمال الخطیب»، نایب رئیس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی در این باره گفت: آتش‌سوزی مسجدالاقصی اگرچه ۴۸ سال پیش خاموش شد، اما شعله‌های آن در واقعیت همچنان شعله‌ور است و آن را می‌سوزاند. 
وی با اشاره به وضعیت کنونی مسجدالاقصی تصریح کرد: اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل به خصوص در ارتباط با حفاری‌های بخش زیرین مسجد و یورش روزانه یهودیان تندرو که با حمایت شدید نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر انجام می‌شود، بسیار خطرناک‌تر از آتشی است که آن زمان مسجد را فراگرفت.  
 جنایتی که کرامت امت را هدف قرار داد
وی افزود: تلاش «بنیامین نتانیاهو» برای تحمیل واقعیت جدیدی بر محیط مسجدالاقصی با نصب گیت‌های الکترونیکی در ورودی‌های این مسجد یکی از خطرناک‌ترین اقداماتی بود که اخیرا صورت گرفت که البته اسرائیل در انجام آن موفق نشد و مردم قدس با مجبورکردن اسرائیل به برداشتن این گیت‌های امنیتی، در این نبرد پیروز شدند.
 
کمال الخطیب با اشاره این که زبانه‌های آتش‌سوزی مسجدالاقصی همچنان شعله‌ور است، تأکید کرد: ساخت ده‌ها کنیسه یهودی در اطراف مسجدالاقصی و حفاری تونل‌ها در زیر این مسجد از جمله اقداماتی است که مسجد مبارک الاقصی را تهدید می‌کند و امروز دعوت‌های پی در پی برای تخریب این مسجد و ساخت هیکل دروغین، تنها از سوی جنبش‌های دینی افراطی مطرح نمی‌شود، بلکه این موضوع از سوی وزرای رژیم اشغالگر نیز ترویج داده می‌شود.
 
نایب رئیس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی گفت: آتشی که منبر صلاح‌الدین را در بر گرفت، تنها چوب‌های این منبر را نسوزاند، بلکه کرامت امت اسلام را به آتش کشید و زخمی بزرگ را بر پیکر این امت برجای گذاشت که بهبود نمی‌یابد.
 
کمال الخطیب بر این باور است که بهترین راه برای دفاع از مسجدالاقصی ثبات، پایداری، تحمل و ایثار و از خودگذشتگی تا رسیدن به هدف یعنی نابودی اشغالگران است.
 
وی اضافه کرد: دفاع از مسجدالاقصی و حمایت از آن تنها برعهده مردم فلسطین نیست، بلکه وظیفه همه امت اسلامی است، اما با وجود نظام‌های همسو با اسرائیل و دولت فلسطینی که به هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی معتاد شده است، این کار آسان نیست. با وجود این مردم ما نباید خسته و ناامید شوند و از ایفای نقش خود در دفاع از قدس و مسجدالاقصی که همه امت اسلام چشم به آن دوخته‌اند، شانه خالی کنند.

قدس تسلیم نمی‌شود
«ناجح بکیرات»، رئیس آکادمی وقف و میراث «الأقصی» نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری «فلسطین آنلاين» در این باره گفت: علاوه بر آنچه مسجدالاقصی در سال‌های گذشته به آن دچار بوده، رژیم اشغالگر صهیونیست، شهر قدس را از نظر سیاسی، امنیتی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی نیز هدف قرار داده است. 
 
وی تصریح کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل در همه سطوح برای از بین بردن هویت فلسطینی، عربی و اسلامی شهروندان قدس برنامه‌ریزی کرده و تاکنون بخش زیادی از اراضی این شهر را برای ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین مصادره کرده است.
جنایتی که کرامت امت را هدف قرار داد

بکیرات با اشاره به اقدامات اسرائیل برای تعمیم برنامه‌های آموزشی اسرائیلی بر مدارس قدس، تاکید کرد: رژیم اشغالگر تلاش می‌کند با ساخت دیوار نژادپرستانه حائل که شهر قدس را محاصره کرده و قطع راه‌های آن، هویت عربی این شهر را از بین ببرد.

وی افزود: اسرائیل همچنین بخش بهداشت این شهر را نیز هدف قرار داده و از همه مراکز بهداشتی قدس تنها یکی دو تا از آن‌ها مانند بیمارستان «المقاصد» را باقی گذاشته که آن هم از پرداخت مالیات‌های سنگین به ستوه آمده است.

بکیرات افزود: رژیم صهیونیستی با تقویت بازارهای اسرائیلی و تضعیف بازار عربی در قدس، اقتصاد این شهر را نیز هدف قرار داده است.

وی در ادامه گفت: ما در برابر واقعیتی خطرناک قرار داریم. تجاوزات اسرائیل به مسجدالاقصی شدت گرفته و آتش آن هنوز خاموش نشده است. زبانه‌های آتشی که امروز اسرائیل در قدس شعله‌ور ساخته، دامنه آن به سرزمین فلسطین و پایتخت‌های عربی نیز امتداد پیدا کرده است و ما اکنون با اعتقادی که به ویرانی و به آتش کشیدن ایمان دارد، رو به رو هستیم.

بکیرات با اشاره به تشویق یهودیان برای مهاجرت به قدس در شرایطی که اهالی قدس در اثر جنایات رژیم اشغالگر از این شهر رانده می‌شوند، تصریح کرد: پایداری و اتحاد مردم قدس نمونه‌ای از مقاومت فلسطین در مقابله با اشغالگرانی است که تلاش می‌کنند این استقامت را از بین ببرند و از مقاومت انتقام بگیرند.

وی در پایان گفت: آتش‌سوزی‌ها و جنایات اشغالگران صهیونیست در قدس و در حق مسجدالاقصی پایانی ندارد و ما نیازمند فلسطینی قوی و یکپارچه هستیم.
انتهای پیام
captcha