شهید رئیس‌علی دلواری؛ دلاوری از دلوار
کد خبر: 3743598
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

شهید رئیس‌علی دلواری؛ دلاوری از دلوار

گروه فرهنگی - امروز، 12 شهریور ماه سالروز شهادت مبارزی وطن‌دوست از خطه جنوب ایران است که نقش بسیار مهمی در دفاع از خاک ایران در مقابل تجاوز انگلیسی‌ها داشت. رئیس‌علی فرزند رئیس محمد که در بلند همتی، شجاعت و در حب وطن و توکل به خدا، ضرب‌المثل بود.

شهید رئیس‌علی دلواری؛ دلاوری نمونه در مقابل نفوذ بیگانگان

به گزارش ایکنا از همدان، 12 شهریور ماه سالروز به شهادت رسیدن مبارزی وطن دوست از خطه جنوب ایران است که نقش بسیار مهمی در دفاع از خاک ایران در مقابل تجاوز انگلیسی‌ها داشت.
رئیس‌علی فرزند رئیس محمد در سال ۱۲۶۱ شمسی در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت، جوانی ۲۴ ساله، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و در حب وطن و توکل به خدا، ضرب المثل بود.
بندر دلوار که جمعیت آن حدود ۷۰۰ نفر بوده است، بزرگترین نقش را در دفاع از خاک ایران در سال ۱۹۱۴ میلادی ( ۱۳۳۳ ه.ق) در مقابل حمله دوم قوای انگلیس داشته است.
او در کودکی استعداد زیادی در سوارکاری و تیراندازی داشت با اینکه سواد نداشت اما دنیا و بریتانیای کبیر شگفت زده شجاعت این شیر مرد ایرانی شدند.
دلواری اگرچه سواد و معلومات کافی نداشت، اما پاکی و سرشت و صفات حمیده او زبانزد اطرافیان بود.
با هجوم بی‌رحمانه قوای بیگانه در جنگ جهانی اول از شمال شوروی، از جنوب انگلیس و دولت بی کفایت و قوای ضعیف محمد علی شاه قاجار فرصت مناسبی برای استعمار ایران بود.
رئیسعلی بعد از این که قوای اشغال گر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف ‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‏ های سنگینی بر آنان وارد کرد.
پس از اشغال بوشهر در رمضان سال ۱۳۳۳ قمری نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‏‌کنند. محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند.
ارتش بریتانیا با ۵۰۰۰نیرو به بنادر جنوب هجوم آورد. اما جوانان با غیرتی چون رئیسعلی و خالو حسین دشتی با خون خود و افراد انگشت شمار دربرابر ارتش کلاسیک انگلیس از خاک و ناموس ایران دلیرانه دفاع کردند .
رئیسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را که قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‌کند.
قوای بیگانه هرگز نتوانست بر این جوانان پیروز شود،9 ماه کل شهر بوشهر در محاصره دلیران تنگستان بود، انگلیس مجبور شد ۲۰ هزار نیروی کمکی از هند و عراق راهی خلیج همیشه فارس کند اما شبیخون‌ها و جنگ‌های پارتیزانی جوانمرد دلوار آنان را ناکام می‌گذاشت.
وقتی ارتش کلاسیک انگلیس شکست‌های مفتضحانه‌ای از این شیرمرد دلواری می‌خورد تصمیم گرفتند تا با بمباران ناجوانمردانه روستای دلوار را با خاک یکسان کنند اما باز نتوانستند شیر مردان تنگستان را تسلیم کنند.

پاسخ رئیسعلی دلواری به پیشنهاد 400 هزار پوندی انگلیس: «ناموس و سرزمینم بهایش خون اجنبی است نه زر و زیور دنیا»
سرانجام دولت انگلیس به دولت مرکزی قاجار، نامه‌ای داد تا به حکمیت مبلغ ۴۰۰ هزار پوند در زمان فقر و گرسنگی مردم ایران (مبلغی حدود 6 میلیارد تومان به قیمت امروز) به دلاور دلواری پیشنهاد بدهند تا دست از مبارزه بکشد و بگذارد قوای بیگانه انگلیس وارد شیراز و کل ایران بشود.
اما فرمانده جنگ رئیسعلی دلواری گفت ناموس و سرزمینم بهایش خون اجنبی است نه زر و زیور دنیا .
این فرمانده ۳۳ ساله هرگز عقب ننشست و هرگز باج به اجنبی نداد اما بالاخره در یکی از شبیخون‌هادر تاریخ 12 شهریور ۱۲۹۴ شمسی فردی خودفروخته و نفودی بنام غلامحسین تنگکی از پشت سر پهلوان رئیسعلی دلواری را با سه گلوله به شهادت رساند.
جسد رئیسعلی دلواری ۲۶سال بصورت امانت در روستای گورک سادات به خاک سپرده شد و بعدها با کشتی به خاک کربلا و قبرستان وادی السلام منتقل شد.

رهبر معظم انقلاب در مورد این شهید بزرگوار می‌فرماید «ما یاد رئیس‌علی دلواری را از این جهت گرامی می‌داریم که این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید؛ این برای ما چیز بسیار باارزشی است، در آن روزگاری که ملت ایران همه در خواب بودند جز عده‌ بسیار کمی در گوشه و کنارهای کشور و بیگانگان از این غفلت مردم سوءاستفاده می‌کردند و دشمن بر مناطق مختلفی از کشور عزیز ما تسلط پیدا کرده بود؛ در تهران، نمایندگان دولتهای انگلیس و روس، آزادانه حکمرانی می‌کردند و از پادشاهان آن زمان هم حساب نمی‌بردند؛ در منطقه‌ فارس هم همین‌طور؛ در بسیاری از مناطق دیگر کشور، نمایندگان بیگانه مال مردم را می‌خوردند و بر آن‌ها حکمرانی می‌کردند و با ملت ایران با تحقیر برخورد می‌کردند؛ در یک چنین شرایطی، در هر گوشه‌ای از این کشور، مردان شجاعی پیدا شدند که به حکم دین، جهاد را بر خودشان واجب دانستند و فکر نکردند که با غربت و دست خالی نمی‌شود کاری را انجام داد؛ مردان خدا این گونه‌اند. یکی از این افراد، همین رئیس‌علی است؛ که رئیس‌علی ملت ایران است؛ اگرچه متعلق به دلوار است. یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسی‌ها ایستادگی کرد. البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همه‌ ملت ایران در مقابل قدرت‌های متجاوز ایستاده‌اند؛ امروز ملت ایران در مقابل امریکا ایستاده است و از دشمنان چه امریکا و چه قدرت‌های دیگر واهمه‌ای در دل ندارد. امروز، روز آقایی ملت ایران است. من به شما عرض کنم، اگر «رئیس‌علی‌ها در غربت به شهادت نمی‌رسیدند، امروز ملت ایران به این عظمت نمی‌رسید؛ همچنان که اگر شما جوانان در دوران جنگ تحمیلی به جنگ نمی‌رفتید و به جبهه خدمت نمی‌کردید و شهادت را به خود نمی‌پذیرفتید، امروز ایران و اسلام به این عظمت نمی‌بود.»
به گزارش ایکنا 12 شهریور سالروز به شهادت رسیدن شیر مرد، سردار بزرگ جنوب رئیسعلی دلواری است که زیر پرچم اجنبی نرفته و خون خود را نثار سربلندی ایران کرد. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ - ۲۲:۴۶
0
0
رئیسعلی بزرگمرد کشور ماست .. رئیسعلی به بلندای تاریخ این آب و خاک زنده است .. مردان ایرانی خون می دهند ولی خاک به اجنبی نمی دهند .. این است کشور پارس ..
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۹:۴۴
0
0
رئیس علی بزرگ مرد تاریخ...
captcha