عزاداری‌ها منتج به معرفت حسینی باشند
کد خبر: 3748198
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲

عزاداری‌ها منتج به معرفت حسینی باشند

گروه معارف- استاد حوزه‌علمیه اصفهان گفت: مراسم‌های عزاداری باید منتهی به معرفت حسینی شود.

آیت الله مقدس

حجت‌الاسلام مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص عزاداری امام حسین(ع) اظهار کرد: هدف از قیام امام حسین در سخنان خود ایشان روشن است، آنجا که فرمودند: «إِنّى لم أخرُجْ أشراً ولا بطراً ولامفسداً و لا ظالماً و إنّما خرجتُ لطلب الاصلاح في أُمّة جدّي، أُريد أنْ آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر، و أسيُر بسيرة جدّي و أبي عليّ ابن ابى طالب عليهم االسلام» یعنی من به خاطر مقام و ریاست قیام نکردم، بلکه برای اصلاح امت جدم وامر به معروف و نهی از منکر قیام کردم. بنابراین امام حسین در این سخن سه چيز را به عنوان هدف قيام مطرح کردند: اصلاح امور مسلمانان؛ امر به معروف و نهى از منكر؛ احياى سيره جدّش رسول خدا و پدرش على ابن ابى طالب(ع).
وی افزود: متاسفانه عده‌ای معتقدند در مراسم عزاداری سید الشهدا قطره اشکی بر حسین ریختن تمام گناهان را پاک می‌کند و در واقع این‌ها سخنی اشتباه را برای مردم بازگو می‌کنند، در صورتی که هدف قیام امام حسین نماز، زکات، امربه معروف و نهی از منکر و اطاعت از خدا و رسول بوده و اگر شخصی در طول سال همه گناهان را انجام دهد و از خدا و رسولش اطاعت نکرد و با این تفکر که در مراسم امام حسین تمام گناهان بخشیده می‌شود تفکری بسیار غلط است.
استاد حوزه‌علمیه اصفهان بیان کرد: هدف از عزاداری امام حسین نیز باید در همین مسیر باشد و برای این باشد که اصلاحات در دنیا و حداقل بین شیعیان به وجود آید و انحرافاتی که به وجود آمده از بین برود، بنابراین عزاداری نباید صرفا جنبه ظاهری داشته باشد، بلکه باید اهداف امام حسین(ع) در آن پیاده شود.
مقدس ادامه داد: در طول تاریخ مراسم عزاداری اسلام را حفظ کرده است، ولی در عین حال در آن انحرافاتی وجود آورده و گاهی در این مجالس سوء استفاده‌هایی هم شده است و عده‌ای از این مراسم برای پیشبرد اهداف سیاسی خودشان استفاده کرده و مسائلی که با اسلام منافات دارد را مطرح می‌کنند.
وی افزود: شیعه در لغت به معنای پیرو است، بنابراین ما با نام شیعه باید پیرو راه ائمه(ع) باشیم و راهمان، الگو و سرمشق مان را ائمه(ع) قرار دهیم .
وی تأکید کرد: متاسفانه امروزه در مراسم عزاداری دین شناسان، اسلام شناسان، علما و دانشمندان کمتر مورد توجه هستند و بسیاری از مداحان با عنوان مبلغ دین، مخرب دین شده‌اند و فقط در مراسم عزاداری هدفشان به گریه انداختن مردم است، در صورتی که مداحان در گذشته اشعار پر مغز و حقیقتی از قیام امام حسین را برای مردم بازگو می‌کردند، مبلغان امام حسین و اسلام باید اسلام شناس واقعی باشد، هدف اسلام را بشناسند و برای همان هدف تبلیغ کنند.
وی در خصوص جایگاه مسائل سیاسی در عزاداری امام حسین گفت: اگر این مسائل همسو با دین باشد یعنی همان سیاستی باشد که امام حسین برای اصلاحات جامعه انجام دادند، بلامانع است، اما اگر برای استحکام موقعیت و قدرت شخص و یا افرادی باشد با هدف امام حسین منافات دارد و نباید مطرح شود.
انتهای پیام

captcha