افزایش 30 درصدی تلفات قوم «ملکی»
کد خبر: 3753494
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
سخنگوی کمیسیون حقوق بشر اعلام کرد:

افزایش 30 درصدی تلفات قوم «ملکی»

گروه بین‌الملل ــ به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، تلفات افراد ملکی (گروهی از اهل تسنن افغانستان) در این کشور طی شش ماه نخست امسال به نسبت مشابه آن در سال گذشته،‌ 30 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از «آریانانیوز» افغانستان؛ بلال صدیقی با نگرانی از افزایش تلفات افراد ملکی (یکی از اقوام افغانی اهل تسنن که ریشه عربی دارند) در این کشور خواستار آن شد که طرفین درگیر منازعه باید حقوق بشری و شهروندی افراد را مورد احترام قرار داده و این افراد را مورد حمله قرار ندهند.

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: فرهنگ معافیت از مجازات و نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی سبب شده‌ است تا آمار تلفات افراد ملکی در افغانستان بیشتر شود. متاسفانه اخیراً دیده شده که افراد ملکی مورد هدف قرار می‌گیرند که این موضوع نگران‌کننده ‌است. آمار نشان می‌دهد که در شش ماه گذشته، تلفات ملکیان 30 درصد افزایش داشته است.

صدیقی از طرف‌های درگیر منازعه خواست تا قوانین بشردوستانه بین‌المللی را رعایت کنند. همچنین از دولت درخواست کرد تا افرادی را که سبب لطمه زدن به افراد ملکی در افغانستان می‌شوند، مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

طی یک ماه گذشته در دوازده ولایت افغانستان به دلیل عملیات‌ و حملات هوایی نیروهای خارجی، 123 نفر از ملکیان از بین رفته‌اند. در عین حال وزارت دفاع عنوان کرده است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای دفاع از جان و مال مردم جنگیده و تلاش می‌کند به افراد ملکی آسیب نرسد.

در همین راستا، غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان عنوان کرد: نیروهای امنیتی افغانستان در چارچوب قوانین و کنوانسیون‌های حقوق بشر عمل کرده و به آنها متعهد هستند. همچنین بر اساس راهنمایی‌های اشرف غنی،‌ رئیس‌جمهور افغانستان، نحوه فعالیت‌های جدید در این راستا از سوی سازمان‌های امنیتی و به منظور حفظ جان مردم در نظر گرفته شده است که عملیات‌ها نیز بر این اساس انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: تحقیقات درباره رویداد ولسوالی معروف استان قندهار آغاز شده است. در این باره با کسانی ‌که در حفظ جان و مال مردم ملکی طی عملیات‌ها کوتاهی کنند، برخورد جدی می‌شود.

گفتنی است که به تازگی در ولسوالی معروف در ولایت قندهار طی حمله یک هلی‌کوپتر به یک مراسم ازدواج، 3 زن و یک کودک کشته و 30 نفر مجروح شدند.

انتهای پیام

captcha