کشته و مجروح شدن 3634 غیرنظامی افغانستان در 9 ماه
کد خبر: 3753867
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
بر اساس تحقیقات سازمان ملل مشخص شد؛

کشته و مجروح شدن 3634 غیرنظامی افغانستان در 9 ماه

گروه بین‌الملل ــ جدیدترین گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نشان می‌دهد که طی 9 ماه گذشته، سه هزار و 634 غیرنظامی در حملات انتحاری و انفجاری کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از  «خامه‌پرس» افغانستان؛ در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که در حملات انتحاری و انفجاری و به ویژه انفجار مین‌ها، طی 9 ماه گذشته، هزار و 65 نفر جان خود را از دست دادند و دو هزار و 569 نفر نیز مجروح شدند.

حملات انتحاری

بنا بر این گزارش، حملات انتحاری در افغانستان در این مدت افزایش پیدا کرده است و قربانیان اینگونه حملات نسبت به سال گذشته، 46 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. 52 درصد از این تلفات توسط گروه داعش و 40 درصد دیگر نیز به وسیله گروه طالبان صورت گرفته است.

همچنین این گزارش نشانگر آن است که تلفات ناشی از انفجار مین‌های جاسازی شده در افغانستان افزایش پیدا کرده است. تحقیقات دفتر سازمان ملل در افغانستان نشان می‌دهد که میزان تلفات ناشی از انفجار مین‌ها نسبت به گذشته، ۲۱ درصد رشد داشته است. تدامیچی یاماموتو، نماینده سازمان ملل در افغانستان از گروه‌های مخالف مسلح حکومت خواست تا بلافاصله استفاده از مین‌هایی که قربانیان اصلی آن افراد غیرنظامی هستند را متوقف کنند.

کشته و مجروح شدن بیش از 3500 غیرنظامی در 9 ماه گذشته

جنایت جنگی

نماینده سازمان ملل در افغانستان در این گزارش، هدف قرار دادن افراد غیرنظامی را جنایت جنگی برشمرده و گفته است که هدف قرار دادن افراد غیرنظامی، یکی از گونه‌های جرایم جنگی به شمار می‌رود و به هیچ عنوان چنین اقدامی پذیرفتنی نیست. نمی‌توان در کنار آسیب فوری و مستقیم این رویدادها به قربانیان و خانواده‌های آنان، پیامدهای درازمدت آن را نادیده گرفت.

گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که دانش‌آموزان، نمازگزاران و کارمندان نهادهای کمک‌رسان، قربانیان انفجارهای هدفمند مخالفان مسلح حکومت افغانستان هستند. این گزارش همچنین یادآور شده است که کارمندان دولتی و غیرنظامیانی که می‌خواهند به خدمات دولتی دسترسی داشته باشند و همچنین کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی، از جمله قربانیان حملاتی هستند که از سوی گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد.

یادآور می‌شود، در سال‌های گذشته نیز تعداد زیادی از افراد غیرنظامی افغان در خشونت‌های شبه نظامیان طالبان و حملات نیروهای خارجی مستقر در این کشور کشته شده‌اند. با سلب قدرت از گروه افراط‌گرا و مسلح طالبان در افغانستان طی سال دو هزار و یک، شورش‌های مسلحانه این گروه بر علیه نیروهای دولتی افغانستان آغاز شد. بر این اساس همواره در ناامنی‌ها و درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح در افغانستان، افراد غیرنظامی افغان نیز کشته می‌شوند.

از اوایل سال دو هزار و پانزده که نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان به جای نیروهای نظامی آمریکا و ناتو مسئولیت تامین امنیت سراسر این کشور را برعهده گرفتند، طالبان بر شدت حملات خود افزود.

انتهای پیام

captcha