مسئولان کنترل کیفی مواد غذایی پاسخگوی عملکرد خود باشند
کد خبر: 3775365
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

مسئولان کنترل کیفی مواد غذایی پاسخگوی عملکرد خود باشند

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تخلف‌های متعدد در حوزه مواد غذایی، ضمن یاداوری مسئولیت اجتماعی مسئولان کنترل کیفی شرکت‌های تولیدی، بر پاسخگو بودن این افراد در برابر عملکرد خود در نظارت بر کیفیت مواد غذایی تأکید کرد.

مسئولان کنترل کیفی مواد غذایی پاسخگوی عملکرد خود باشند/ خلأ مجازات‌های بازدارندهبه گزارش ایکنا؛ تأمین غذای سالم به عنوان یکی از نیازهای اصلی انسان است که از تولد تا مرگ همواره دغدغه ادیان و جوامع بوده و هرگونه اختلال در آن چه بسا موجب اختلال در جوامع انسانی شود. قرآن و روایات دینی بارها بر اهمیت غذا و تغذیه سالم تأکید دارند. چند وقتی است که اخباری در رابطه با غذا و محصولات غذایی آلوده و بی کیفیت و عدم ایمنی محصولات غذایی موجب نگرانی شهروندان از مصرف غذایی شهرواندان شده است.
بر همین اساس ایکنا به عنوان اولین رسانه قرآنی کشور پرداختن به امنیت و مطالبه غذای سالم را رسالت خود دانسته و در تلاش است با سلسله مطالب و گزارش‌های خود این موضوع را در اذهان مخاطبان و مسئولان غذایی کشور به عنوان یک دغدغه و مطالبه ملی مطرح کند.
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تخلف در حوزه مواد غذایی و کم‌کاری مسئولان کنترل کیفی شرکت‌های تولیدی مواد غذایی اظهار کرد: عملکرد مسئولان کنترل کیفی کارخانه‌ها به مسئولیت اجتماعی و عملکرد اخلاقی افراد باز می‌گردد، البته یک‌سری مجازات‌های بازدارنده نیز برای تخلفات آن‌ها وجود دارد.
وی افزود: باید آگاه‌سازی در این حوزه وجود داشته و اطلاع رسانی شود تا افراد بدانند که مسئولیت امضا تحت عنوان مسئول کنترل فنی در هر حوزه‌ای به ویژه حوزه‌های مرتبط با سلامت پاسخگویی را در بر دارد، این گونه نیست که امضا صرفا یک کار اداری باشد، این مسئولیتی است که فرد در شرح وظایف خود در شرکت‌های واردکننده، داروخانه‌ها و تولید‌کنندگان مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. این فرد پذیرفته و پاسخگوی تمام عواقبی است که در حوزه مسئولیت‌اش بروز پیدا کرده است.
جهانپور تأکید کرد: این فرهنگ هم باید در جوامع جا افتاده و مردم هم باید مطالبه کنند که مسئولیت فنی هم جایگاه شناخته شده‌ای داشته و ضمانت لازم را باید در برابر کیفیت مواد غذایی داشته باشد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با کم شدن اطلاع رسانی این سازمان درباره ممنوعیت مواد غذایی تقلبی در چرخه مصرف نیز گفت: موارد تخلف اگرچه به صورت محدود، اما بازهم اعلام می‌شوند، ما مواردی در رابطه با تخلف روغن‌های خوراکی و برخی اقلام دیگر هم داشتیم، اداره کل غذا آنچه را به ما اعلام کرده ما نیز آن برند‌ها را به مردم اعلام کرده‌ایم.
 
عمده تخلف‌ها در حوزه غذا در بخش روغن‌ها و سس‌های خوراکی است
وی ادامه داد: عمده تخلف‌ها در حوزه غذا در بخش روغن‌ها و سس‌های خوراکی است؛ روغن‌های یاد شده از تفاله‌های زیتون با استفاده از حَلّال‌های غیر مجازه تولید شده بودند و مواردی نیز به صورت غیر مجاز وارد کشور شده بودند، حداقل حدود ۱۰ درصد مواد خوراکی خارجی در داخل کشور به صورت قاچاق وارد شده که تقبلی و جعلی هستند.
جهانپور بیان کرد: در حوزه تراریختگی از اول شهریور اعلام شده محصولات یا فرآورده‌هایی که از تراریخته استفاده می کنند حتما آن را با درج برچسب تراریختگی به مردم اعلام کنند، از آن زمان تا کنون هیچ برخورد و تخلفی نداشته‌ایم، اگر شرکتی از این دستور العمل تخطی کند حتما تعطیل می‌شود.
 
بازار شمال شهر و مشکلات محصولات تقلبی
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی آب میوه‌های خارجی است که بسیاری از آن‌ها تقلبی و بدون پرچسب اصالت هستند، این محصولات بیشتر در شمال شهر تهران به فروش می‌روند. مواردی مانند نسکافه‌های خارجی تقلبی نیز در بازار وجود دارند که در اطراف تهران بسته‌بندی و توزیع شدند محل کارگاه‌ها و انبار‌های آن‌ها نیز کشف شده و تعطیل شده‌اند.
جهانپور افزود: در آب آشامیدنی موارد بارزی وجود نداشته و البته مواردی نیز مشاهده شده که در آن‌ها تخلف صورت گرفته است.
 
نیاز به اصلاح قانون داریم
وی یادآور شد: در حوزه قاچاق و تقلب در مواد غذایی مجازات‌های فعلی بازدارنده نیست و نیاز به اصلاح قانون داریم چرا که افراد سابقه دار عمدتا مرتکب این تخلف‌ها می‌شوند به نظر می‌آید که مجازات‌ها در آن بازدارنده نبوده است.
انتهای پیام
captcha