محصولات تراریخته شامل آزمایش سلامت مواد غذایی نیستند؟
کد خبر: 3780671
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
عقل سالم محصولات تراریخته را توجیه نمی‌کند؛

محصولات تراریخته شامل آزمایش سلامت مواد غذایی نیستند؟

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ادعاهای مطرح شده در رابطه با امنیت غذایی و سلامت محصولات تراریخته درست نیست گفت: عقل سالم استقبال از این محصولات را تأیید نمی‌کند.

عقل سالم استفاده از محصولات تراریخته را توجیه نمی‌کندعلیرضا عباسی‌، عضو گروه بیوتکنولوژی‌ دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به عدم اطمینان نسبت به سلامت و ایمنی محیطی محصولات تراریخته اظهار کرد: باید حداقل 13 تا 14 سال آزمون ایمنی زیستی بر روی این محصولات انجام گرفته و تست‌های سلامت و ایمنی محیط آنها تأیید شود تا بتوان با نسبت به آنها اطمینان پیدا کرد.
وی افزود: ممکن است این تست‌ها در بعضی جاها انجام و مدت زمان آزمایش هم رعایت شود، اما اینکه چه آزمایشی روی آنها انجام شده و چه نتیجه‌ای داده‌است؛ هنوز اعلام نشده و مؤسسه و نهاد خاصی آزمایش‌ها انجام این آزمایش‌ها را تأیید نکرده است.
عباسی بیان کرد: یکی از کارخانه‌های تولید بذرهای تراریخته «مونسانتو» بوده که خود این کارخانه، هم سم مورد نیاز تراریختگی را تولید و هم اینکه سفارش مقاله هم برای تأیید آن‌ها می‌دهد و خود نیز بر روی این محصولات آزمایش می‌کند، عمده استنادات بر روی سلامت این محصولات در ایران و سایر نقاط جهان که از این محصولات استفاده می‌کنند استناد به مقالات سفارشی این شرکت است، لذا من به شخصه اطمینان ندارم که این آزمایش‌ها به صورت بی‌طرف انجام شده یا واقعیت را منعکس کند.
یک نهاد مستقل تا کنون پای کار نیامده است
وی تأکید کرد: اگر در منابع مختلف جستجو کنیم که یک نهاد مستقل تا کنون نیامده محصولات تراریخته را به موجودات آزمایشگاهی با یک جامعه آماری قابل قبول خورانده و طی یک مدت زمان مشخص اثرات آن را سنجیده و آن را اعلام کرده باشد، به همین دلیل اطمینان در مورد سلامت آنها وجود ندارد.
این بیوتکنولوژیست بیان کرد: بعضی از افرادی که سردمدار این محصولات در ایران هستند زمانی مدعی ازدیاد محصول می‌شدند، الان ادعا دارند که هدف  تراریخته‌ها افزایش عملکرد نیست؛ در حالیکه با همین توجیه این محصولات را جا انداخته و می‌گفتند امنیت غذایی برای همه با این محصولات تأمین می‌شود، در حالیکه اگر نگاه کنیم افزایش عملکردی در این محصولات مشاهده نشده در نهایت اگر خوشبینانه نگاه کنیم از کاهش عملکرد محصول جلوگیری می‌شود که آنهم انجام نمی‌گیرد.
وی تأکید کرد: مقاومت در برابر آفت‌کش‌ها خود از جمله مواردی است که ممکن است به گیاه خسارت زده و موجب اُفت محصول شود.
افزایش سم اتفاق افتاده است
عباسی با بیان اینکه عدم استفاده از سموم در این محصولات یک ادعای مبتنی بر دروغ است، گفت: سم گلایفوسیت و سم‌های مقاوم به آفات بیشتر استفاده شود، ممکن است یک سم استفاده نشود اما 10 سم دیگر مورد استفاده قرار گرفته و اگر جمع ببندیم می‌بینیم افزایش سم اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: بر همین اساس دو مزیت ادعایی این محصولات یعنی عدم استفاده از سم و افزایش عملکرد محصول نه تنها رخ نداده بلکه در مواردی به افزایش مصرف سم و کاهش عملکرد منجر شده از سوی دیگر در مورد ایمنی آن نیز اطمینانی وجود ندارد، لذا عقل سالم می‌گوید چرا باید به سراغ محصولاتی رفت که نه امنیت غذایی ایجاد می‌کنند و نه موجب ایمنی غذایی می‌شوند.
انتهای پیام
captcha