برچسب سیب سبز بر محصولات سیاه!
کد خبر: 3776487
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
دنبال پاسخ بودیم سؤالاتمان بیشتر شد/

برچسب سیب سبز بر محصولات سیاه!

گروه سلامت ــ به رسم خبرنگاری فرصت‌ گفتگو را زمانی برای پاسخگویی به شبهات و پرسش‌ها قلمداد می‌کنیم، این‌بار کوله‌بار جدیدی از پرسش‌های بی‌پاسخ یافتیم. عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) تاکید کرد: می‌گویم باید یک ساختار را درست کنیم؛ مشکل ما این است که در جامعه افراد بیشتر به دنبال منافع شخصی خود هستند، نظارت در حوزه کنترل کیفی فاجعه است، وزارت بهداشت باید تکلیف را روشن کند، چیزی که خود می‌گوید سالم نیست نباید برچسب سیب سبز را روی آن درج کند!

نبود سند ملی امنیت غذا دلیل عمده کاهش ایمنی غذاتأمین غذای سالم به عنوان یکی از نیاز‌های اصلی انسان است که از تولد تا مرگ همواره دغدغه ادیان و جوامع بوده و هرگونه اختلال در آن چه بسا موجب اختلال در جوامع انسانی شود. قرآن و روایات دینی بار‌ها بر اهمیت غذا و تغذیه سالم تأکید دارند. چند وقتی است که اخباری در رابطه با غذا و محصولات غذایی آلوده و بی کیفیت و عدم ایمنی محصولات غذایی موجب نگرانی شهروندان از مصرف غذایی شهرواندان شده است.

بر همین اساس ایکنا به عنوان اولین رسانه قرآنی کشور پرداختن به امنیت و مطالبه غذای سالم را رسالت خود دانسته و در تلاش است با سلسله مطالب و گزارش‌های خود این موضوع را در اذهان مخاطبان و مسئولان غذایی کشور به عنوان یک دغدغه و مطالبه ملی مطرح کند.
 
سازمان استاندارد کجا ایفای نقش می‌کند؟
علی کرمی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اهمیت ایمنی و کیفیت غذا در کشور اظهار کرد: ایمنی غذایی و زیستی در کشور جدی گرفته نمی‌شود در حوزه سلامت مسئولیت با وزارت بهداشت است، اما در این حوزه سازمان استاندارد هم نقش دارد که از مسئولیت خود کنار کشیده و عملا کاری را انجام نمی‌دهد.
 
آزمایشگاه قوی ارزیابی محصولات غذایی کجاست؟
وی بیان کرد: اتفاقی که اخیرا در حوزه تولید اسنک افتاد یک هشدار جدی بود، ما این موضوع را در کنار محصولات تراریخته مرتب هشدار می‌دادیم، اما به این مطالب توجه نمی‌شد، متولی ارزیابی سلامت محصولات غذایی، سازمان غذا و دارو است؛ اما یک آزمایشگاه جدی ارزیابی این محصولات را در کشور نداریم.
 
چرا متخلفان معرفی نمی‌شوند؟
کرمی با بیان اینکه عمده بیماری‌هایی که از غذا ناشی می‌شود شامل آلودگی با سموم و کود‌های شیمایی، محصولات تراریخته و آلودگی‌های محیط زیستی است، گفت: این اتفاق باید می‌افتاد تا مسئولان کشور بیدار شوند که دو کارخانه، محصولات دامی با گرید تراریخته را در تولید محصولات غذایی خود به کار بردند، از آن بدتر این است که این کارخانه‌ها معرفی نمی‌شوند در حالیکه در سراسر دنیا اگر چنین اتفاقی بود این کارخانه‌‎ها و برند‌های متخلف معرفی می‌شدند.

وی ضمن هشدار در رابطه با آلودگی و تقلب در محصولات غذایی کشور گفت: تا پیش از این مردم را به مصرف روغن‌های کنجد و زیتون و سایر محصولات ارگانیک توصیه می‌کردیم، این محصولات گران شده و بسیاری از مردم توان خرید ندارند، لذا اتفاقی که افتاد این بود که بسیاری به نام محصولات ارگانیک محصولات تقلبی را به بازار ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: چند وقت قبل واردات برنج ممنوع شده و نگرانی در مورد آلودگی برنج‌‎های وارداتی کم شده بود، اما خط واردات دوباره باز شده و خطر آلودگی افزایش پیدا کرده است، ما در این دوگانگی گیر کرده‌ایم که این تهدیدات را به اطلاع مردم برسانیم و یا به دلیل وضعیت اقتصادی سکوت کنیم.
 
آزمایشگاه یا مترسک؟
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در ادامه به وضعیت نظارت و کنترل کیفی محصولات غذایی پرداخت و بیان کرد: آزمایشگاه کنترل کیفی کارخانه‌ها مترسکی بیشتر نیست و در بیشتر موارد در آن بسته‌ است؛ تا بازدیدی صورت می‌گیرد، در آن را باز کرده و دستگاه‌های آن را راه می‌اندازند چرا که این‌ها می‌دانند اگر مجوزی بگیرند این مجوز برای یکسال آینده ادامه داشته و هیچ نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی حضور ندارند البته باید صادقانه این را هم گفت این ارگان‌ها نیروی چندانی ندارند که بتوانند نظارت داشته باشند.
 
برچسب سیب سبز بر روی محصولات سیاه درج می‌شود؟
کرمی راه حل ایمنی بخشیدن به محصولات غذایی را اصلاح ساختار در کشور دانست و بیان کرد: من می‌گویم باید یک ساختار را درست کنیم مشکل ما این است که در جامعه ما افراد بیشتر به دنبال منافع شخصی خود هستند، الان نظارت در حوزه کنترل کیفی فاجعه است، وزارت بهداشت باید تکلیف ما را روشن کند چیزی که خود گوید سالم نیست نباید برچسب سیب سبز را روی آن درج کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) یادآور شد: اگر چه ما از نظارت‌های سازمان غذا و دارو انتقاد می‌کنیم، اما از دو اقدام این سازمان به ویژه در حوزه تراریخته باید تقدیر کرد، نخست ممنوعیت واردات، کشت و مصرف بدون کسب مجوز بود و دوم اطلاع رسانی و برچسب زنی تراریخته که این انقلابی است.
 
سند امنیت ملی غذا کجاست؟
این کارشناس حوزه ایمنی غذا یکی از دلایل کاهش ایمنی غذا در کشور را نبود سند امنیت ملی غذا دانست و اظهار کرد: سند امنیت غذایی را کجاست؟ باید این را پیگیری کرد که چرا منتشر نمی‌شود، ما سند ملی نداریم و سندی هم که موجود است، تماما چیز‌هایی است که در غرب با آن به چالش رسیده‌اند تا زمانی که این سند امنیت غذایی کشور مبتنی بر فرهنگ بومی و سند الگوی اسلامی ایرانی تدوین نشود و نظارت جدی نباشد ما شاهد تقلب در مواد غذایی هستیم.

وی افزود: سرطان در کشور در حال افزایش بوده و مردم هم به دلیل وضعیت معیشتی به دنبال غذای ارزان رفته‌اند وزارت بهداشت باید تکلیف مردم را روشن کرده و سند ملی امنیت غذایی را در اولویت قرار دهند کنترل و نظارت در حوزه تولید توزیع و مصرف آن را جدی‌تر کنند.
انتهای پیام
captcha