نقش تعزیرات در سلامت غذای مردم/ قاطعیت در برخورد با متقلبان
کد خبر: 3785792
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور بیان کرد:

نقش تعزیرات در سلامت غذای مردم/ قاطعیت در برخورد با متقلبان

گروه سلامت ــ معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور ضمن تشریح وظایف این سازمان در حوزه بهداشت و سلامت مواد غذایی، بر برخورد قاطع و بدون اغماض در برابر هرگونه تقلب، تولید و عرضه ناسالم مواد غذایی تأکید کرد.

نقش تعزیرات در سلامت غذای مردم/ قاطعیت در برخورد با متقلبانمحمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه قوانین تعزیرات درباره مواد غذایی و خوراکی در دو بخش بهداشت و سلامت و امور عمومی مانند نحوه عرضه و مبارزه با گران‌فروشی و احتکار است، اظهار کرد: قوانینی درباره تضمین سلامت مواد غذایی داریم. ضمن اینکه به صورت مرتب جلساتی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار و گشت‌های مشترکی را با معاونت‌های غذا و دارو با آن‌ها راه‌اندازی می‌کنیم.

وی افزود: گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر مراکز عرضه مواد غذایی، مراکز تولید را نیز شامل می‌شود و هرجا مشکلی رخ دهد بلافاصله مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

اسفنانی بیان کرد: در برخی موارد نیز که با عرضه مواد خام خوراکی مواجه هستیم همراه با کارشناسان دام پزشکی حضور پیدا می‌کنیم و براساس مقرراتی که در زمینه بهداشت، دام، طیور و آبزیان وجود دارد عمل می‌شود. اخیراً هم با مراکزی که به نگهداری آبزیان یا گوشت دام به صورت غیربهداشتی اقدام کرده بودند برخورد شد و ضمن معدوم کردن دام و آبزیان، این مراکز پلمپ شدند.
 
کمترین اغماضی وجود ندارد
مدیرکل تعزیرات استان تهران تأکید کرد: بهداشت و سلامت مواد غذایی برای این سازمان اولویت بسیار مهمی دارد و ضمن قاطعیت، در مورد تقلب و عدم سلامت غذای مردم است و کمترین اغماضی نمی‌شود. سازمان تعزیرات حکومتی مرجع شبه‌قضایی و حکمی است و طبیعتاً تشخیص اینکه این مواد غذایی قابل مصرف است یا خیر با سازمان‌های بهداشتی بوده و هر جایی که این نظر اقناع‌کننده نباشد جلب نظر کارشناس‌های دیگر می‌شویم و براساس آن عمل می‌کنیم.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور درباره نقش سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز گفت: این سازمان مرجع رسیدگی به قیمت در بازار است و براساس قانون، در نظارت بر سلامت مواد خوراکی نقشی ندارند.
 
وجود نیترات بالا در سیب‌زمینی
اسفنانی همچنین درباره وضعیت ایمنی مواد غذایی کشور در حال حاضر اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در داخل از سلامت برخوردار است، اما در بخشی دیگر که از سموم ماندگار استفاده می‌شود باید در نحوه نگهداری و مصرف آن دقت کنند. در برخی محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی کود شیمیایی به کار رفته در آن به حدی است که این سموم بی‌‎ضرر نبوده و نیترات برخی از آن‌ها بالاست که باید نوع کود شیمیایی به کار رفته در آن‌ها بررسی و آزمایش شود.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور با بیان اینکه کشور در حال حاضر از وضعیت ایمنی غذایی مناسبی برخوردار است، گفت: سامانه ۱۳۵ این سازمان ۲۴ ساعته برای گزارش‌های مردمی در مورد تقلب در مواد غذایی و گران‌فروشی فعال است و این آمادگی وجود دارد که بلافاصه بعد از گزارش و ثبت شکایت، بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم انجام شود.
انتهای پیام
captcha