به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بهنشر، حامد عسکری؛ نویسنده «پریدخت» در این مراسم با گریزی به این اثر اظهار کرد: ژانر نامه ژانر خاصی است، وقتی نامه مینویسیم به حرفهایمان فکر میکنیم و نمیتوانیم زیر آن بزنیم و باید به سخنانمان ایمان داشته و متعهد باشیم.
این شاعر به نمونههای عشق پاک ایرانی در آثار بزرگانی همچون حافظ، سعدی، باباطاهر و.. اشاره کرد که بسیار زیبا و قد بلند این عشق تبلور پیدا کرده و با نگاههای متفاوت و زیبا همراه با جزئیات عشق را بیان کردهاند، گفت: عشق غربی و ولنتاین جشن، رنگ و بافت ما نیست، نسخه وارداتی عشق به کار ما نمیآید، از این رو «پریدخت» را نوشتم که ادای دینی هر چند ناقص داشته باشم به عشاق سرزمینم که میشود دوست داشت و از عشق لذت برد.
عسکری بیان کرد: من از سرزمینی آمدهام که سرشار از باور، افسانه، قصه و لالایی است، کودکی ما لبریز از قصه بود و «پریدخت» خودش بستر خودش را انتخاب میکند که کم کم جوشید و صیقل خورد و با همه دلم و بضاعتم آن را نوشتم.
وی در ارتباط با «پریدخت» که در مدت کمتر از یک ماه توانسته است به چاپ هشتم برسد، گفت: تجربه زیستی مهمترین عامل برای یک داستاننویس است، «پریدخت» نثر اول من است و هیچ ادعایی در نثرنویسی ندارم.
اشعار «حامد عسکری» تجربه انسان ایرانی توام با سنت است
در ادامه این مراسم عضو گروه برون مرزی زبان و ادب فارسی اظهار کرد: در جریان شعر امروز دو رودخانه را میبینیم، نخست جریانی است که بر مبنای سنت شعری ما شکل گرفته است و از شعر قدیم ما تقلید میکند که نوعی کلی نمایی در شعر است و در آن عشق نیز وجود دارد که اغلب شاعر از فضای کلی غزل فارسی بهره میبرد و عناصری که مطرح میکند، توصیف زیباییهای معشوق است که در شاعران معاصر همانند شهریار و در نسل جوان میتوان فاضل نظری را نام برد.
محمدکاظم کاظمی تأکید کرد: جریان بعد نیز واقعگراتر و عینیتر است و خود را ملزم به برداشت از منابع سنت نمیکند و از منابع زندگی برداشت میکند و میتوانیم در این جریان به سیمین بهبهانی و در نسل اخیر سعید میرزایی اشاره کنیم که در این جنبه، شعر مبتنی بر تجربه زندگی شاعر است، اما در این میان یک جریان افراطی نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه مسیر میانه اغلب توأم با توفیق، پیشرفت، جذابیت و مورد اقبال عمومی همراه است، یادآور شد: این مسیر میانه را در شعر بعضی از شاعران میبینیم که حامد عسکری چهره شاخص در این زمینه است به این معنا که هم توانسته خصوصیت سنت قدیم و بیان فاخر را حفظ کند و هم به دور از ابتذال و با تجربههای ملموستر که در زندگی و مناسبات انسانی خودمان دیدیم، شعر میسراید.
به گفته این شاعر و نویسنده برجسته در آثار حامد عسکری، عناصر زندگی در بستر سبک زندگی سنتی ایرانی وجود دارد که تجربه انسان ایرانی توأم با سنت است و هیئت عشق در شعر او، هیئت عشق واقعی است و تصویرها واقعی هستند، او از چیزی صحبت میکند که در زندگی شرقی توام با سنت ماست.
وی در ارتباط با نثر «پریدخت» نیز افزود: در این اثر یک نگاه سنتی به زندگی و عشق میبینیم که عشق نجیب، بهترین تعبیر برای «پریدخت» است، این نوع قرائت از عشق نجیب اغلب در ادبیات ما غایب بوده و بسیار خوشحالم در اشعار حامد عسکری و در «پریدخت» آن را مشاهده میکنیم، دیالوگهای این اثر ما را به یاد سریال «هزاردستان» میاندازد.
کاظمی ادامه داد: از یک طرف نثر اداری قدیمی را در آثار نویسندگان میبینیم و از سویی با نسل شلخته امروزی جوانان در فضای مجازی مواجه هستیم، از این رو نیازمندیم که از ریشههای نسل کهن در سبک نگارش امروز بهره بگیریم.
نامههای «پریدخت» یک روایت منسجم عاشقانه است
در ادامه مهدی آخرتی از شاعران جوان در مورد «پریدخت» اظهار کرد: ذهن بشر ساختارگرایانه است و از انسجام لذت میبرد، نامههای بین این عاشق و معشوق یک روایت منسجم عاشقانهای را شکل میدهد که لحن و بیان نامهها بسیار نزدیک به آن دوره تاریخی است و از این ساختارهای منسجم ناخودآگاه لذت میبریم.
وی یادآور شد: نامههای پریدختنامههایی از خارج از ایجاز، غیرادبیتر و عامیانهتر است در حالی که نامههای سید محمود ادیبانهتر، متعهدتر و در عین حال موجزتر است و هر دو به شکلدهی ساختار منجسم کمک میکند.
آخرتی بیان کرد: در این کتاب با ادبیات شعارزده مواجه نیستیم و عشق به میهن و هم نوع در آن وجود دارد، روایت از درون متن آغاز و طیف شخصیتها با زبان و لحن آنها مشخص میشود.
در این مراسم که با مشارکت معاونت فرهنگی سپاه امام رضا (ع)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نهضت مردمی پوستر انقلاب و به نشر برگزار شد، با اجرای نمایش به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و با غزل خوانی حامد عسکری و امضای کتاب «پریدخت» برای دوستداران این اثر به دست وی به پایان رسید.
انتهای پیام