به گزارش
ایکنا، در حاشیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با حضور سعید روستایی، کارگردان، سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده، پیمان روستایی، نوید محمدزاده، هومن کیایی، بازیگران، هومن بهمنش، فیلمبردار، ایرج شهرزادی، صدابردار و غزاله معتمد، طراح صحنه امروز ۱۷ بهمنماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای این جلسه، روستایی اظهار کرد: دوست ندارم آثارم را با هم مقایسه کنم. برای «همین ابد و یک روز» یک فیلم است و متری شیش و نیم، فیلمی دیگر.
وی افزود: حتی یک نفر از معتادان فیلم گریم نشدهاند، زیرا همه آنها واقعی بودند. متأسفانه تعداد معتادان در تهران بسیار زیاد است که در فیلم من تنها گوشهای از آن را نشان دادم. در ضمن در این فیلم نقش پلیس به هیچ وجه به شخصیت سرگرد بختک ربطی ندارد.
روستایی ادامه داد: میخواهم تشکری ویژه از آدمهایی کنم که ۵ ماه تمام با من همراه بودند، زیرا اگر میبینید فیلم اثر بدی نیست، تلاش و همکاری دوستانی است که به من کمک کردند. درباره فیلمنامه باید بگویم، اینگونه نیست که فیلمنامه از نیمه دوم رها شود، چون هر آنچه در ادامه سناریو دیده میشود، به نوعی به قصه ارتباط دارد.
وی درباره تحقیقات فیلم هم اظهار کرد: درباره تحقیقات فیلم باید بگویم بیشتر از ۵۰ جلسه مقابل قاضی و بازپرس نشستهام. برای همین باید بگویم اتفاقاتی شبیه این چیزی که در فیلم دیدید، بسیار قابل مشاهده است. درباره گریم هم باید بگویم روز اول که گریمور آمد، من به وی گفتم به هیچ وجه نباید چهرههای کلیشهای برای شخصیت مورد نظرم درست کند، چون میخواستم کاملاً واقعی به نظر آید.
این فیلمساز ادامه داد: برای من بسیار مهم بود آدمها را به صرف شغل و کارشان قضاوت نکنم. به همین دلیل در این فیلم شاید تصاویری کلیشهای گذشته در فیلم من دیده نشود. برای من بسیار مهم بود که خانواده قاچاقچی دیده شود تا ما بتوانیم با زندگی این فرد بیشتر آشنا شویم. همچنین انتخاب هر دو نقش از ابتدا معادی و محمدزاده بودند.
وی اضافه کرد: درباره تدوین فیلم باید بگویم این فیلم شاید در اکران تدوین دیگری داشته باشد، اما این تغییرات بسیار ناچیز است، به نحوی که شاید افرادی که در جشنواره فیلم را دیدهاند، متوجه آن نشوند.
این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره اعدام چیست؟ تصریح کرد: من درباره اعدام نباید حرفی بزنم. آن چیزی که باید گفته شود در فیلم است. همچنین درباره فیلمنامه فیلم هم باید بگویم که دو بار بازنویسی شد، اما هرگاه برای پروانه نمایش درخواست میشد، رد میشد، اما به هر حال بعد از هشت ماه پروانه ساخت آن صادر شد، البته این نکته را بگویم که بازنویسی فیلمنامه هیچگاه برای من متوقف نخواهد شد.
ساداتیان، تهیهکننده فیلم هم در این جلسه گفت: مشکل ما این است سازمانهای دولتی دوست دارند شخصیتها بر مبنای بخشنامههایی که دوست دارند کار شود، در صورتی که سینماگر دوست دارد آن گونه که دوست دارد، شخصیت مورد نظرش را کار کند. در ضمن در کشور برای سینما هیچ فردی حاضر به مشارکت نیست، اما همه بعد از ساخت از آن توقع دارند. این کار بیش از دو برابر یک فیلم معمولی هزینه داشت، اما وقتی برخی حرفها در مطبوعات نسبت به هزینههای فیلم مطرح میشود، من بسیار بابت آن تأسف میخورم.
وی ادامه داد: در این فیلم صحنههایی که به توصیه نیروی انتظامی کم شد، بسیار اندک و کوچک بود، البته خیلی از این مشکلات با صحبت کردن قابل حل است. فیلمبرداری این کار نزدیک به ۵ ماه طول کشید و تمام لوکیشنهای آن بازسازی شده است و امیدوارم محصول کار خوب شده باشد. درباره داوری این فیلم در جشنواره هم باید بگویم که باید ابتدا همه آثار دیده شود تا بتوان آن را قضاوت کرد.
مازیار سیدی، بازیگر نیز در این جلسه گفت: این اولین تجربه مهم سینمایی من است. من بیشتر در تئاتر فعالیت میکنم، اما به واسطه آشنایی که با سعید روستایی پیدا کردم، برای حضور در فیلم دعوت شدم. در همین مصاحبه لازم است از سعید روستایی بابت حمایت از بازیگران جوان تشکر کنم.
نوید محمدزاده، بازیگر فیلم نیز اظهار کرد: عادت ندارم زیاد درباره نقشهایم حرف بزنم، چون باید توسط مردم قضاوت شود. در ضمن تعجب میکنم چرا درباره فیلم حرف زده نمیشود، بلکه بیشتر به حاشیهها پرداخته میشود.
هومن بهمنش، فیلمبردار فیلم نیز بیان کرد: با شناختی که از سینمای سعید روستایی در فیلمهای کوتاه داشتم، میدانستم وی چه کاری میخواهد. برای همین میدانستم وی تصاویری میخواهد که برای بیننده واقعی باشد.
غزاله معتمد، طراح لباس این فیلم نیز تصریح کرد: کار کردن با سعید روستایی فراموششدنی نیست. من دومین تجربه همکاری با او را دارم. وی به اندازهای کد درست به آدم میدهد که آدم را از هرگونه اشتباهی دور نگاه میدارد. من برای رسیدن به یک طراحی خوب، تحقیقات فراوانی را انجام دادم و تمام تلاشم این بود که آنچه در فیلم میبینید، واقعی باشد.
ایرج شهرزادی، مدیر صدابرداری نیز تصریح کرد: نمیخواهم بگویم کارم خیلی سخت بود، اما نسبت به کارهای دیگر سینما، انصافاً انرژی بیشتری برای کار گذاشته شده بود.
محسن نصرالهی طراح صحنه فیلم نیز در این جلسه تأکید کرد: شاید طراحی صحنه این فیلم چندان به نظر نیاید، اما همان گونه که گفته شد، تمام صحنهها و دکورهایش ساخته شده است.
پیمان معادی، دیگر بازیگر فیلم تصریح کرد: این تیپ شخصیتها ما به ازای فردی ندارد، بلکه تعداد فراوانی را برای این قبیل شخصیت میتوان به عنوان ما به ازا معرفی کرد. من در این فیلم ادای فردی را در نیاوردم و بازی خودمان است، البته بازی ما با هدایت سعید روستایی شکل گرفت.
هومن کیایی، بازیگر نیز در این جلسه گفت: با توجه به پیشنهاد روستایی با افتخار بازی در این فیلم را قبول کردم، چون به کار این سینماگر بسیار باور دارم. این کارگردان به بازیگر امکان میدهد تا کارش به بهترین نحو دیده شود.