«بیانیه گام دوم انقلاب» برخاسته از شخصیت واقع‌گرا و آرمان‌خواه رهبر معظم انقلاب است
کد خبر: 3790470
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
پیوند واقع‌بینی و آرمان‌گرایی در دهه پنجم انقلاب/ بیژن مقدم:

«بیانیه گام دوم انقلاب» برخاسته از شخصیت واقع‌گرا و آرمان‌خواه رهبر معظم انقلاب است

گروه سیاسی ــ مدیرمسئول سایت الف با اشاره به تبیین دستاوردها و بیان ضعف‌ها در بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری گفت: کسانی که رهبر معظم انقلاب را می‌شناسند می‌دانند که ایشان یکی از واقع‌گراترین شخصیت‌های طول تاریخ انقلاب هستند، اما با این اوصاف معتقدند که نباید هدف اصلی انقلاب، که همان آرمان‌های آن است، گم شود و در این بیانیه هم بر هر دو تأکید شده است.

رهبر معظم انقلاب روز 24 بهمن بیانیه‌ راهبردی مهمی را در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با نام «بیانیه گام دوم انقلاب» منتشر کردند که ضمن بیان مسیر طی شده و تبیین دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، توصیه‌هایی را نیز برای ادامه این مسیر در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی به ویژه به نسل جوان برای ساختن ایران اسلامی بزرگ در هنگامه ورود به «دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» ارائه فرمودند.

صدور این بیانیه هم به لحاظ شرایط زمانی و فضای بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و هم به لحاظ محتوایی متضمن نکات مهمی است که تحلیل و تبیین صاحب‌نظران و کارشناسان در حوزه‌های مختلف را می‌طلبد.

بیانیه «گام دوم انقلاب» پاسخ به جریاناتی است که جمهوری اسلامی را در آخر راه می‌بینند

در همین راستا بیژن مقدم، مدیر مسئول سایت الف و کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ویژگی‌ها و نکات مهم این بیانیه گفت: آنچه در متن بیانیه رهبر معظم انقلاب به شدت پررنگ است نگاه امیدوارانه به آینده است؛ این نگاه پاسخ به جریانی در داخل و خارج کشور است که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به پایان راه رسیده است. به عبارت دیگر رهبر معظم انقلاب با این بیانیه مسیر آینده انقلاب را براساس آرمان‌های اولیه دوباره یادآوری و ترسیم کردند.

وی ادامه داد: نکته‌ مهم دیگر در این بیانیه تأکید ایشان بر حضور جوانان و نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی است که تقریباً در بخش زیادی از این متن آن‌ها را مورد خطاب خودشان قرار می‌دهند و از آن‌ها انتظار دارند که این مسئولیت را برعهده بگیرند.

مقدم اظهار کرد: البته ایشان در این متن به صورت اجمالی به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره می‌کنند و بیان می‌دارند که این ظلم بزرگی است که جریانات ضد انقلاب و دشمنان انقلاب به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی با انقلابی بدون دستاورد مواجه هستیم. خطر این نوع نگرش بیشتر جایی خود را نشان می‌دهد که نسل جدید از گذشته پیش از انقلاب اطلاعات درستی ندارد یا به خوبی به آن‌ها منتقل نشده است که در هر صورت ضروری است فاصله‌ای که انقلاب اسلامی با گذشته تاریخی این کشور ایجاد کرده مورد مطالعه قرار گیرد و تبیین شود و قطعاً نسل جوان قدردان چنین شرایطی خواهند بود. آنچه به منزله جمهوری اسلامی، دموکراسی، حق تعیبین سرنوشت، حق رأی، استقلال، پیشرفت‌های علمی و ... بخشی از این دستاوردهای بزرگ است که خون‌های زیادی برای آن‌ها داده شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: از طرفی بیان این مسائل مانع آن نیست که عقب‌ماندگی‌ها و فاصله میان وضعیت موجود با آرمان‌ها مطرح نشود و رهبر معظم انقلاب هم در این بیانیه به طرح آن می‌پردازند و این فاصله‌ها را مطرح می‌کنند. این نگاه بدان معناست که انقلاب در دوره پساچهل سالگی نگاه خودانتقادی دارد که نقاط ضعف را شناسایی و با نگاه به آرمان‌های اولیه، این ضعف‌ها و کاستی‌ها را ترمیم می‌کند. به اعتقاد من این موارد مهم‌ترین پیام‌هایی است که می‌توان از بیانیه رهبر معظم انقلاب استنباط کرد.

رهبر معظم انقلاب واقع‌گراترین شخصیت نظام اسلامی هستند

مقدم درباره واقع‌گرایی به دور از سیاه‌نمایی و آرمان‌خواهی مبرا از خیال‌پردازی‌ موجود در این بیانیه به منزله یک درس در نحوه تحلیل مسائل خرد و کلان کشور در حوزه‌های مختلف گفت: کسانی که رهبر معظم انقلاب را می‌شناسند می‌دانند که ایشان یکی از واقع‌گراترین شخصیت‌های طول تاریخ انقلاب هستند و دلیل آن هم روشن است؛ ایشان در تمام مناصب اجرایی، قانونگذاری و حتی در تدوین قانون اساسی حضور داشته‌اند و به مسائل کوچک و بزرگ کشور اشراف دارند و این‌گونه نیست که از یک حوزه بی‌اطلاع باشند و یا هیچ اطلاعاتی نداشته باشند.

وی ادامه داد: لذا یک بخش از واقع‌گرایی ایشان مربوط به حضور فردی در مسئولیت‌هاست و بخش دیگر هم قرارداشتن در معرض حجم بالایی از اطلاعات در عرصه‌های مختلف در قالب سیاستگذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و مشاوره‌هاست که از ایشان شخصیتی واقع‌گرا ساخته است. لذا رهبر انقلاب به دنبال این نیستند که صرفاً با یک سری جملات و عبارات زیبا مدینه فاضله‌ای را ترسیم کنند و بعد جامعه بگوید چگونه باید به آن رسید.

مدیر مسئدول سایت الف تصریح کرد: ایشان بر سختی رسیدن به چنین جامعه‌ای تأکید دارند و حتی در زمینه فساد این تذکر را می‌دهند که تصور نکنید در بهترین حکومت‌های جهانی که حکومت امیرالمومنین علی(ع) و حکومت پیامبر اکرم(ص) باشد، فساد وجود نداشته بلکه مظاهر آن و انحرافات یاران و خواص قابل مشاهده است. پس نباید تعجب کرد که چرا فردی به نام انقلاب آمد و در ادامه مسیر منحرف شد. البته ایشان این مباحث را پیش از این در قالب ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب مطرح کرده بودند و این بخشی از واقع‌گرایی ایشان است.

مقدم با بیان اینکه با این اوصاف نباید هدف و کاروان اصلی انقلاب را گم کرد، گفت: افرادی در نظام بودند که منحرف شدند و سوء استفاده کردند و این افراد هستند و خواهند بود، اما مهم آن است که کلیت نظام اسلامی به این رفتارها هیچ‌گاه رسمیت نبخشد و همواره در حال مقابله و مبارزه با آن باشد و بهترین روش آن است که منافذ فساد بسته شود و گرنه برخوردهای موردی شاید به طور موقت تسکین‌دهنده باشد اما تا زمانی که گلوگاه‌های فساد در تقنین و اجرا مهار، کنترل و بسته نشود، با مفاسد مواجه خواهیم بود.

وی یادآور شد: در کنار واقع‌گرایی، این بیانیه آرمان‌خواهانه به معنی هدف داشتن است. تعریف هدف در واقع بیان آرمان و قله مورد نظر است. این دو باید منطبق بر هم باشند که در این بیانیه هم بر آن تأکید شده است.

رهبری به هیچ‌وجه نگاه ناامیدانه و منفی به نسل جوان را قبول ندارند

مقدم درباره باور عمیق رهبر معظم انقلاب به جوانان برای ادامه این مسیر به ویژه در وضعیتی که دشمنان به استحاله فرهنگی این نسل دلبسته‌اند و برخی نیز در داخل با نگاهی بدبینانه نسل جوان را دور از ارزش‌ها و جداشده از انقلاب تصور می‌کنند، گفت: اگر مقاطع انقلاب به دوره‌های مختلف تقسیم شود، شاید بتوان گفت که امروز نسل جوان در مقایسه با دهه‌ اول انقلاب و دوران دفاع مقدس از نظر شرایطی که بتواند حق و حقیقت را تشخیص دهد در سخت‌ترین شرایط قرار دارد. در واقع، تکثر رسانه‌ها و دیدگاه‌ها، حجم انبوه شبهه‌افکنی‌ها و شدت تهاجم فرهنگی جوانان را مورد هدف قرار داده است و جبهه جنگی است که خیلی از افراد مهیای آن نیستند و متأسفانه در معرض آن قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل رسانه‌ ابراز کرد: پیش از انقلاب بعضی افراد انقلابی و مذهبی اگر می‌توانستند با پنج نفر یک حلقه، هیئت و جمعی را تشکیل دهند و این افراد را از نظر ارزش‌ها و اعتقادات به نقطه باثباتی برسانند، خود را موفق می‌دانستند و هسته‌های اولیه انقلاب هم به این‌گونه شکل گرفت، اما امروز کمتر چنین اتفاقاتی رقم می‌خورد و نوعی بی‌تفاوتی مشاهده می‌شود و افراد می‌خواهند همه این مسائل را به عهده دستگاه‌های رسمی و دولتی بیندازند که از این مجموعه‌ها چنین کاری برنمی‌آید. لذا باید به الگوهای قبلی که مردمی و خودجوش بودند و کارآمدی بیشتری داشتند بازگشت.

مقدم تأکید کرد: آنچه در ارزیابی رهبر معظم انقلاب به جوانان بارها و بارها مطرح شده این است که ایشان نگاه منفی و ناامیدانه به این نسل را اصلاً قبول ندارند و معتقدند رویش‌هایی به وجود آمده که موجب حیرت است و این رویش‌ها در شرایطی است که زمینه‌ها و بسترها بر اثر تهاجم فرهنگی دشمن، برای جدا شدن جوانان از اعتقادات، انقلاب و خانواده کاملاً فراهم است.

وی با بیان اینکه این حجم گسترده از رویش‌ها در نسل جوان نیاز به موتورهای محرک دارد، گفت: به نظر من این موتور محرک و پیشران الزاماً در دستگاه‌های دولتی و رسمی نیست و باید از آ‌ن‌ها فاصله گرفت تا بتوان این حجم را به چندین برابر افزایش داد. لذا امید رهبر معظم انقلاب به جوانان کاملًا واقعی است، زیرا ارتباطات گسترده‌ای با جوانان دارند و مجموعه کنش‌های جوانان کشور را در عرصه‌های مختلف می‌بینند و اتفاقاً چندان هم به ساختارهای بوروکراتیک اعتقادی ندارند و معتقدند که جوانان باید به روشهای دیگری راه خودشان را پیدا کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha