امید به آینده در بیانیه گام دوم؛ مهم‌ترین سوخت موتور پیشران انقلاب/ ویژگی‌های جوان مدنظر رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3791460
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
پیوند واقع‌بینی و آرمان‌گرایی در دهه پنجم انقلاب/ صدرالحسینی بیان کرد:

امید به آینده در بیانیه گام دوم؛ مهم‌ترین سوخت موتور پیشران انقلاب/ ویژگی‌های جوان مدنظر رهبر معظم انقلاب

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی محوریت امید به آینده در منشور گام دوم انقلاب را در تقابل با خط سیا‌ه‌نمایی رسانه‌ای و سیاسی نظام سلطه خواند و گفت: امید به آینده به منزله مهم‌ترین سوخت موتور پیشران انقلاب، که جوانان هستند، است و رهبر معظم انقلاب هیچ جایگزینی را به جای جمهوری اسلامی نمی‌بینند، چرا که این نظام برخاسته از انقلابی است که فطرت انسان‌ها را هدف گرفته و همه مطلوبیت‌های یک انسان متعالی در آرمان‌های بنیانی انقلاب وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب روز ۲۴ بهمن بیانیه‌ راهبردی مهمی را در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با نام «بیانیه گام دوم انقلاب» منتشر کردند که ضمن بیان مسیر طی شده و تبیین دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، توصیه‌هایی را نیز برای ادامه این مسیر در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی به ویژه به نسل جوان برای ساختن ایران اسلامی بزرگ در هنگامه ورود به «دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» ارائه فرمودند.

صدور این بیانیه هم به لحاظ شرایط زمانی و فضای بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و هم به لحاظ محتوایی متضمن نکات مهمی است که تحلیل و تبیین صاحب‌نظران و کارشناسان را در حوزه‌های مختلف می‌طلبد.

آرمان‌گرایی همراه با واقع‌بینی؛ خط محوری بیانیه گام دوم انقلاب

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره خط محوری بیانیه گام دوم انقلاب و مهم‌ترین نکات و مؤلفه‌های آن گفت: چند روزی از صدور بیانیه‌ مقام معظم رهبری به نام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نمی‌گذرد و این بیانیه یا منشور انقلاب اسلامی باید در مجامع علمی و دانشگاهی مورد تجریه و تحلیل قرار بگیرد و نخبگان کشور بندهای آن را مورد مداقه قرار دهند و برای جامعه تبیین کنند.

وی افزود: نکته مهم این منشور واقع‌بینی همراه با آرمان‌گرایی است که مقام معظم رهبری در سطور مختلف آن را مورد توجه قرار دادند. از یک سو رهبر معظم انقلاب دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی را در زمینه‌های فکری، فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، علمی، اقتصادی، سیاست خارجی و دفاعی بیان کردند و از سوی دیگر با واقع‌بینی کامل مطرح کردند که آنچه امروز در جمهوری اسلامی می‌گذرد با آنچه باید باشد فاصله قابل توجهی دارد و این نشانه ظرفیت فراوان انقلاب اسلامی است.

صدرالحسینی اظهار کرد: در حقیقت رهبر معظم انقلاب با احصای همه «بایدها و نبایدها» و «آرمان‌ها و عملکردها» معتقدند که بهتر می‌توانستیم از ظرفیت‌های نهفته در انقلاب اسلامی برای پیشرفت کشور عزیزمان استفاده کنیم.

بیانیه راهبردی انقلاب اسلامی به مثابه چشم‌انداز روشنی برای بشریت 

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این منشور آن است که مقام معظم رهبری هیچ بدیل سیاسی را به جای جمهوری اسلامی ایران مطرح نکردند و به آن اعتقاد ندارند. به عبارتی ممکن است جمهوری اسلامی اشکالات، ایرادات و ضعف‌هایی داشته باشد، اما هیچ بدیلی جز این الگوی حکومتی نمی‌تواند در ایران حاکمیت داشته باشد. در واقع این بیانیه‌ با نگاهی عمیق به جمهوری اسلامی، بر این باور است که جمهوری اسلامی در بستر انقلاب اسلامی چشم‌انداز روشنی را نه فقط برای یک منطقه جغرافیایی خاص، بلکه برای بشریت ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در این منشور به موضوعات مهمی چون عدالت، ظلم‌ستیزی و پیشرفت کشور کاملاً نگاهی انتقادی و مطالبه‌گرانه دارند و ضمن قدردانی از همه خدمات و اقدامات بزرگ در طول چهل سال گذشته، نمودار و چشم‌اندازی ترسیم کرده‌اند که در آن انقلاب اسلامی همچنان می‌تواند کشور ایران را در جایگاه رفیعی قرار دهد.

جوانان موتور پیشران انقلاب اسلامی

صدرالحسینی با اشاره به مخاطب قرار گرفتن جوانان به منزله یکی دیگر از نکات محوری و مهم این بیانیه، اظهار کرد: مقام معظم رهبری جوانان را در منشور چهل ساله دوم انقلاب اسلامی مخاطب اصلی خود قرار دادند و اشاره کردند که بخش قابل توجهی از موتور پیشران انقلاب اسلامی جوانان بودند و باز هم این جوانان هستند که در چهل سال دوم می‌توانند این حرکت را تداوم ببخشند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: البته در اینجا هم رهبر معظم انقلاب با واقع‌بینی کامل و در عین حال با نگاهی آرمانی به جوانان فرمودند که باید خودتان را آماده کنید؛ یعنی صرف جوان بودن ملاک نیست، بلکه جوانی که می‌تواند مسیر چهل سال اول انقلاب را در گام دوم تداوم دهد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که مهمترین آنها دین‌داری، عالم بودن و اخلاق‌مداری است. بر این مبنا منشور گام دوم انقلاب می‌تواند برای نسل کنونی و نسل‌های آینده چراغ راه و فانوس رسیدن به ساحل ترقی، نجات و تعالی باشد.

امید به آینده واقع‌گرایانه با هدف خنثی‌سازی خط سیاه‌نمایی رسانه‌ای نظام سلطه

صدرالحسینی درباره نگاه رهبر معظم انقلاب به انقلاب اسلامی در این منشور به مانند موجودی زنده و پویا با ارجاع مسائل امروز کشور به آرمان‌های اصلی انقلاب در مقابل تبلیغات رسانه‌ای نظام سلطه مبنی بر به بن‌بست رسیدن نظام و پمپاژ یأس و ناامیدی در فضای مجازی و رسانه‌ای گفت: همان طور که بیان شد رهبر معظم انقلاب در این منشور هیچ جایگزینی را به جای جمهوری اسلامی نمی‌بینند، چرا که این نظام برخاسته از انقلابی است که فطرت انسان‌ها را هدف گرفته و همه مطلوبیت‌ها و ایده‌آل‌هایی که انسان متعالی خواهان آن است در آرمان‌های کلان و بنیانی انقلاب وجود دارد.

وی تصریح کرد: این منشور در هنگامه‌ای منتشر شد که سیاه‌نمایی تام و تمام و جنگ روانی سنگین از سوی رسانه‌ها و سیاست‌مداران نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی دنبال می‌شود. لذا امید به آینده مطرح شده در این منشور به منزله مهم‌ترین سوخت موتور پیشران انقلاب، که جوانان هستند، است و امید مقام معظم رهبری به آینده انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که این انقلاب می‌تواند الگویی برای همه آزادگان جهان باشد.

صدرالحسینی در پایان اظهار کرد: به عبارتی نگاه به آینده و قله‌های دور دست‌یافتنی در این منشور نشان از این دارد که ایشان انقلاب اسلامی را بسترساز ظهور حضرت مهدی(عج) می‌بینند و واقعیت‌های موجود در انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز این پدیده مبارک برای بشریت می‌انگارند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام ‌

مطالب مرتبط
captcha