عمل به رهنمودهای بیانیه «گام دوم» جهان اسلام را به قطب جدید قدرت تبدیل می‌کند
کد خبر: 3793543
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵
پیوند واقع‌بینی و آرمان‌گرایی در دهه پنجم انقلاب/ قدیری ابیانه:

عمل به رهنمودهای بیانیه «گام دوم» جهان اسلام را به قطب جدید قدرت تبدیل می‌کند

گروه سیاسی ــ کارشناس عالی مدیریت استراتژیک بیانیه «گام دوم انقلاب» را چراغ راه ملت برای ساختن کشور در چهل سال دوم خواند و گفت: این دوره با افول آمریکا و قدرت‌های غربی و تبدیل جهان از نظام تک‌قطبی به چندقطبی همراه شده و جهان اسلام با محوریت ایران در حال تبدیل به قطب بزرگ قدرت است و اگر به رهنمودهای این بیانیه عمل شود، قطعاً در چهل سال دوم قطب قدرت جهان اسلام و تمدن بزرگ اسلامی با محوریت ایران شکل خواهد گرفت.

محمدحسن قدیری ابیانیه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد مهم بیانیه «گام دوم انقلاب» گفت: به اعتقاد من هیچ‌کس جز مقام معظم رهبری نمی‌توانست به طور خلاصه چنین پیام عمیق و برداشت کامل و درستی از وضعیت گذشته، حال و آینده ارائه دهد. در این بیانیه هم نقاط ضعف و قوت کشور از گذشته تا به امروز بیان شده است و از طرفی وضعیت حال ایران و جهان به درستی به تصویر کشیده و تصویری واقعی، ممکن و امیدآفرین از آینده ترسیم شده است.

ضرورت تبیین عالمانه افول دشمنان و افزایش قدرت جمهوری اسلامی در چهل سال دوم

وی ادامه داد: در این بیانیه چالش‌ها و توطئه‌ها بیان شده و راهکارها، استراتژی‌ها و وظایف اقشار مختلف به ویژه جوانان مطرح شده است. از آنجا که صحبت از گام دوم و چهل سال آینده است و از طرفی الگوی پیشرفت پنجاه سال آینده هم در حال تدوین است، قشر جوان می‌تواند هم چهل سال آینده را ببیند و هم در ساخت آن مشارکت کند. به همین دلیل هم مخاطب این پیام، جوانان هستند که سازنده حال و آینده کشورند و می‌توانند گام سوم را هم آغاز کنند و در آن حضور داشته باشند.

قدیری ابیانه با تأکید بر ضرورت مطالعه دقیق این بیانیه از سوی اقشار مختلف گفت: در برخی مقاطع و فرازهای این پیام، وضعیت امروز کشور با چهل سال گذشته مقایسه شده و قاطعانه باید گفت که جمهوری اسلامی ایران امروز بسیار قو‌ی‌تر از چهل سال گذشته است و دشمنان ما هم خیلی ضعیف‌تر هستند، اما این نیازمند تبیین و روشنگری صاحب‌نظران برای آحاد افراد جامعه است. متأسفانه عملکرد ما در حوزه تبیین‌گری و تبلیغات ضعیف است و نتوانسته‌ایم بسیاری از دستاوردها را آنچنان که بوده معرفی کنیم.

بیانیه گام دوم؛ چراغ راه ملت برای ساختن کشور

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک این بیانیه را چراغ راه ملت برای ساختن کشور در چهل سال دوم دانست و گفت: اگر واقعاً دولتمردان و مردم در هر قشری این پیام را سرمشق خود قرار دهند و به آن عمل کنند کشور به پیشرفت‌های باورنکردنی و گسترده در چهل ساله دوم خواهد رسید.

وی اظهار کرد: این دوره با افول آمریکا و قدرت‌های غربی و تبدیل جهان از نظام تک‌قطبی به چندقطبی مصادف شده و جهان اسلام با محوریت ایران در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ قدرت است و اگر به رهنمودهای این بیانیه عمل شود قطعاً در چهل سال دوم قطب قدرت جهان اسلام و تمدن بزرگ اسلامی با محوریت ایران شکل خواهد گرفت و به ابرقدرت قطعی و توانا بدل خواهد شد.

جوانان باید خود را راه حل بدانند نه صورت مسئله

قدیری ابیانه درباره ویژگی‌ها و شاخص‌های جوان پیش‌برنده انقلاب در گام دوم گفت: جوانان ما در درجه اول باید خود را باور کنند. مطابق دیدگاه قرآن و اسلام انسان اشرف مخلوقات عالم است. لذا انسان می‌تواند هم موقعیتی بالاتر از فرشتگان داشته باشد و هم به مقام حیوانات تنزل پیدا کند، کما اینکه امروز افرادی مانند ترامپ و نتانیاهو از حیوان هم پست‌تر هستند. این خودباوری باید از طریق برنامه‌های آموزشی، پرورشی و تبلیغات رسانه‌ای ایجاد شود و جوان ایرانی مسلمان خود را راه حل بداند، نه صورت مسئله.

سفیر اسبق ایران در مکزیک افزود: در واقع جوان نباید منتظر این باشد که کسی دست او را بگیرد و مشکلش را حل کند، بلکه باید دست دیگران را هم بگیرد. این مستلزم آن است که مهارت‌های زندگی به جوانان آموزش داده شود؛ همان طور که کشور برای آینده خودش چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله و یکساله تدوین کند جوانان نیز باید برای خود برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کنند و این برنامه‌‌ریزی همان آرمان‌گرایی است.

آرما‌ن‌گرایی جوانان مستلزم شناخت وضعیت موجود و امید به آینده است

وی لازمه آرمان‌گرایی را امید به آینده دانست و ابراز کرد: البته این آرمان‌گرایی با خیال‌پردازی متفاوت است و باید مطابق واقعیت‌های موجود باشد و این مستلزم شناخت وضعیت فعلی کشور و جهان است. به عبارتی امید به آینده، شناخت وضع موجود و آرمان‌خواهی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی، جوانان را به هدف‌گذاری درست در آینده رهنمون می‌سازد.

قدیری ابیانه بیان کرد: به طور طبیعی یک جوان خودبه‌خود انگیزه بیشتری برای حرکت دارد، مگر اینکه در تبلیغات و کارهای فرهنگی این انگیزه تخریب شود. برای نمونه حضرت علی(ع) بهترین تفریح را کار بیان می‌کنند، اما متأسفانه رسانه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی به گونه‌ای است که بهترین کار را تفریح جلوه داده و این باور هم در عموم مردم ایجاد شده است و حتماً باید چنین نگاهی اصلاح شود و در آن صورت سرعت پیشرفت کشور بیشتر از گذشته خواهد شد.

سفیر اسبق ایران در استرالیا در پایان اظهار کرد: به اعتقاد من جوانان کشور نه فقط باید خودشان و ایران را رشد بدهند، بلکه باید به فکر اثرگذاری در جهان اسلام باشند و لذا باید افراد اثرگذار به جای اثرپذیر تربیت شوند و این وظیفه مهم نظام آموزشی، دینی و فرهنگی کشور است. افراد اثرگذار از خطرات تبلیغات سوء دشمنان مصون هستند و آنها را خنثی می‌کنند و با تلاش مضاعف آرمان‌های والای انقلاب را محقق کنند و این تلاش صرفاً مختص مدیران نیست، بلکه تک‌تک مردم ایران می‌توانند در این اثرگذاری سهیم باشند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha