تأکید مراجع تقلید بر حل مشکلات معیشتی مردم
کد خبر: 3794264
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
اهم رویدادهای حوزه و دانشگاه در هفته گذشته؛

تأکید مراجع تقلید بر حل مشکلات معیشتی مردم

گروه حوزه های علمیه ــ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادهای مختلفی در حوزه علمیه بودیم که در این بین تأکید مراجع تقلید بر حل مشکلات معیشتی مردم از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
دروس تفسیر و خارج فقه مراجع و علما
آیت‌الله نوری‌همدانی: مسئولان به فکر معیشت مردم باشند
آیت‌الله حسین نوری همدانی، هشتم اسفندماه، در درس خارج با اشاره به مذموم بودن شدید ربا از نظر اسلام، گفت: روایتی از امام معصوم وجود دارد که یک درهم از ربا در معصیت آن قدر بزرگ است که از هفتاد زنا با محارم شدیدتر است.
نوری همدانی همچنین با اشاره به مسئله گرانی گفت: قیمت‌ها در کشور بسیار بالاست و برای مردمی که از لحاظ معاش در حد پایینی هستند این گرانی برای آنان بسیار مشکل‌آفرین است و ریشه آن هم صرفا مرتبط با دلار نیست.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: استقبال صرف از بیانیه گام دوم کافی نیست
آیت‌الله مکارم شیرازی، هشتم اسفند، در درس خارج خود در مسجد اعظم با بیان اینکه استقبال و تشکر به تنهایی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب کافی نیست، اظهار کرد: باید گروهی دعوت‌کننده فارغ از جناح‌ها از همه اندیشمندان دعوت و کارگروه‌های تخصصی عملیاتی برای تحقق اهداف بیانیه تشکیل دهند.
همچنین این مرجع تقلید به بیان بیانیه خود در این زمینه پرداخت که در بخش‌هایی از آن آمده است حمدالله ۴۰ سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، دشمنان ما مخصوصا آمریکا ۴۰ سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیده باطل خود نظام اسلامی را متزلزل سازند، گروهی که دست نشانده خودشان هستند بر کشور ما حاکم کنند ولی حالا خودشان هم به اشتباهات و اوهام باطل خود پی بردند. اکنون نوبت ماست که برای ۴۰ سال آینده برنامه ریزی جامع و قوی و کاربردی داشته باشیم تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم
آیت‌الله سبحانی: مردم از سود دیرکرد بانک‌ها در رنج هستند
آیت‌الله جعفر سبحانی، هشتم اسفندماه در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فرمایشی از امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه گفت: ایشان در کلمات قصار فرموده‌اند که در زندگی دو نفر به تمام معنا زنده هستند؛ اول دانشمندی که قول او را عمل کنند و دیگری مردمی که به گفتار دانشمندان و عالمان متقی خود گوش فرا دهند.
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه غالب استفتائاتی که به دفتر ما می‌آید مشکلات بانکی است تصریح کرد: مردم وام می‌گیرند ولی سود را نمی‌توانند بدهند و دیرکرد هم به آن اضافه می‌شود و به همین دلیل آنان روانه زندان می‌کنند؛ مراجع می‌گویند سود حرام است تا چه رسد به سود دیرکرد ولی بانک‌ها کار خود را می‌کنند.
نشست‌های علمی
نشست «تکثرگرایی در روش‌های بسط مبانی انقلاب اسلامی در جهان» برگزار شد
نشست علمی «تکثرگرایی در روش‌های بسط مبانی انقلاب اسلامی در جهان» برگزار شد و حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی در این نشست بیان کرد: راهپیمایی ۲۲بهمن، روز به ثمر نشستن تراکم‌های تاریخی مطالبات تمدنی نظام اسلامی شیعی و حاصل تراکم و انباشت معرفتی بود که از نظامی اخلاقی منظومه‌وار معنادار و مرتبط با زمین، زمینه و زمانه است.
رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به این که ایده‌ها در صورت نظام‌مندی، توفیق حصول و ماندگاری می‌یابند، تصریح کرد: انقلاب‌هایی که به دنبال ارائه راه‌ حل و فرصت برای برون‌رفت از چالش‌ها نیستند، به نوعی گرفتار اضمحلال خواهند شد؛ از این رو، انقلاب اسلامی پس از چهل سال لازم است در اتاق‌های فکر دغدغه‌مند و تخصصی، چالش‌ها را بررسی نموده، به مطالبات انسانی و اسلامی شیعی و ایرانی در حوزه تمدن اندیشه اخلاق و معنویت پاسخ دهد و کارآمدی خود را به منصه ظهور و بروز برساند.
نشست «نقش و تاثیر ابن‌تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» برگزار شد
نشست «نقش و تاثیر ابن‌تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر»، نهم اسفند برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، معاون دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست بیان کرد: نقش بی‌بدیل ابن‌تیمیه در شیعه‌ستیزی با احیای روح عثمانی‌گری جهان اسلام را تحت‌الشعاع قرار داده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد آثاری که در نقد شیعه نوشته می‌شود به سخنان ابن‌تیمیه استناد می‌شود افزود: امروز هرکسی کتاب منهاج‌السنة را بخواند مسئله شیعه‌ستیزی و عداوت و کینه آنان را به خوبی مشاهده می کند.
مصاحبه با حوزویان و اندیشمندان
حجت‌الاسلام مهاجرنیا: حوزه علمیه اتاق اندیشه‌ورز ایجاد کند
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، رئیس سابق دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛، با بیان اینکه جنس بیشتر انتقادات به حوزه اندیشه‌ای و برخی نیز سیاسی است، تصریح کرد: امیرمؤمنان(ع) در میانه جنگ به سؤال و شبهه علمی فردی پاسخ می‌دهد؛ بنابراین حوزه علمیه باید پا به رکاب باشد، زیرا رسالتش تولید اندیشه دینی و حفاظت و تبیین دین است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با تأکید بر پاسخگو بودن حوزه علمیه در مسائل مختلف گفت: اخیراً سیل انتقاداتی که ناشی از ناکارآمدی سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و شرایط خاص تاریخی است به حوزه سر ریز می‌شود که منصفانه بودن آن‌ها جای بررسی جداگانه دارد.
آیت‌الله حسینی‌بوشهری: حوزه علمیه سیاست خودکفایی را دنبال می‌کند
آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه حوزه، سیاست کیفیت‌گرایی و استقلال مالی از دولت را دنبال می‌کند، گفت: برای توسعه دروس خارج در مسائل مستحدثه، نظام موضوعات تعریف شده و آرام‌آرام به این سمت در حال حرکت هستیم.
وی در پاسخ به این سؤال که با وجود کاهش قابل توجه بودجه حوزه علمیه و از طرفی چشم‌انداز آینده حوزه مبنی بر تربیت هزاران طلبه، چه سیاستی در شورای عالی حوزه برای انطباق این موضوع در پیش گرفته می‌شود؟ گفت: حوزه و شورای عالی در پذیرش طلبه به جای کمیت، به کیفیت نگاه می‌کنند. البته نیازهای کشور زیاد است و مساجد زیادی داریم که فاقد امام جماعت هستند و نیازمندی‌های فرهنگی زیادی هم داریم.
سایر رویدادها
جشنواره تبلیغ نوین «جنات» خاتمه یافت
مراسم اختتامیه سومین جشنواره تبلیغ نوین «جنات» نهم اسفند با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان در سخنانی با بیان اینکه در مقایسه زندگی خود با ادوار گذشته می‌بینیم که عرض زندگی ما زیاد شده است مثلا در گذشته تحصیلات عالی از امورات عموم جامعه نبود ولی امروز از بخش‌های اصلی زندگی شده است. همین طور سلامت، هنر و زیبایی، تشریفات و تجملات جزئی از زندگی جامعه شده است یعنی رفاه بیشتر مردم مثبت است، الان ما در شرایطی هستیم که عرض زندگی‌ها وسیع شده و ما به عنوان کسانی که دنبال کار فرهنگی و سعادت معنوی و افزایش خردورزی هستیم در این شرایط کار فرهنگی سخت‌تری داریم.
همایش بزرگداشت آیت‌الله ملاصادق قمی برگزار شد
همایش بزرگداشت عالم واقف مرحوم آیت‌الله ملاصادق قمی، نهم اسفند برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی‌نژاد در این همایش بیان کرد: او عالم جامع در علوم مختلف در عصر خودش بودند و در عین حال در امور اجتماعی هم فعالیت جدی داشته و غافل نبودند. مرحوم ملاصادق فقیه کبیر و عالم جلیل القدر بوده که موقوفات زیادی در قم دارند و عمدتا موقوفات ایشان موجود است و به نحود مطلوب بهره برده می‌شود.
مراسم اختتامیه جشنواره تبلیغ نوین جنات برگزار شد
مراسم اختتامیه جشنواره تبلیغ نوین جنات برگزار شد و آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این مراسم بیان کرد: رسالت حوزه تولید فکر و اندیشه و نظریه و محتوا است و از حوزه انتظار می‌رود که در همه قلمروهای مرتبط با شریعت و معیشت مردم نقش خود را در تولید اندیشه و نظریه ایفا کند.
وی با بیان این که ما داوری‌های متعددی را در مورد رسالت‌های حوزه شاهد هستیم افزود: برخی از این داوری‌ها با افراط و تفریط همراه است و مع‌الاسف ما نظام سنجش و ارزیابی دقیق در این زمینه نداریم ولی اگر بخواهیم منصفانه ارزیابی کنیم حوزه نه چنان بوده است که تمام نیازهای فکری و معرفتی نظام را پاسخ دهد و نه چنان بوده که هیچ اقدامی مفیدی نکرده باشد.
همایش حوزه در گام دوم انقلاب
همایش حوزه در گام دوم انقلاب، هشتم اسفند برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی در این همایش با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با منشور روحانیت و سهم حوزه در این عرصه گفت: شاخه‌ای از فقه مضاف ما فقه الحکومة است که دروسی در حوزه در این زمینه برای تقویت این بعد فقهی ایجاد شده است و از مباحث مهم فقه حکومتی، تشخیص مصلحت است.
وی افزود: فقه حکومتی مبتنی بر کشف المصالح است که سنخ این مصالح هم دارای اولویت‌ها و مراتبی است که قابل تقسیم‌بندی به بخش‌های مختلف است، لذا خبرگان و نخبگان و حوزه باید به ولی فقیه در شناخت این اولویت‌ها کمک کنند تا این اهداف طبقه‌بندی شود.
هفته «امام و منشور روحانیت»
همایش «حوزه در گام دوم انقلاب، هشتم اسفند در قم برگزار شد و آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش بیان کرد: بنده پیشنهاد کردم که به مناسبت سالروز منشور روحانیت، هفته «امام و منشور روحانیت» در شورای عالی حوزه مصوب و به صورت سالانه کارگروه‌ها و همایشات و گزارشات علمی سالانه در این زمینه ارائه شود.
کعبی بیان کرد: یکی از نقاط ضعف موجود نگاه تک‌بعدی به حوزه و روحانیت است؛ یعنی گاهی برخی وظیفه خود را تدریس و تدرس و یا مأموریت‌های سنتی مانند تبلیغ و نماز جمعه و جماعت و ... یا بالاتر سفر تبلیغ بین‌المللی می‌دانند.
مراسم ختم آیت‌الله مومن برگزار شد
مراسم ختم آیت‌الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان شامگاه سه‌شنبه در مسجد باغ پنبه قم برگزار شد. این مراسم با حضور نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید، اعضای خبرگان رهبری و جامعه مدرسین، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، مسئولان استانی و استادان و فضلای حوزه در مسجد باغ پنبه برگزار شد.
كتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» منتشر شد
کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» با استفاده از آثار آیت‌الله مصباح یزدی تنظیم و منتشر شده است. بخش‌های مختلف این کتاب با استفاده از آثار آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی تنظیم و منتشر شده است. بخش اول این کتاب به کلیات و تعریف مفاهیم اصلی مانند؛ علم، اسلام، علم اسلامی، علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، و مبانی اختصاص یافته، و بخش‌های بعدی به ارائه اصول اساسی مربوط به مبانی هفت‌گانه معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، کلامی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی، دین‌شناختی و روش‌شناختی اختصاص دارد.
این اثر با تلاش جمعی از پژوهشگران، حجج اسلام والمسلمین علی مصباح، مجتبی مصباح، محمود فتحعلی، محمدعلی محیطی اردکان و حسن یوسفیان سامان یافته است.
آیت‌الله علوی‌گرگانی: پرهیز از گفتگوی خصمانه با اتباع فرقه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد
آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی در دیدار جمعی از مسئولان قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا(ص) شرکت کننده در سومین گردهمایی مفام در قم اظهار کرد: داشتن دو سلاح «گفتار» و «کردار» در همه فعالیت‌های این مجمع و مؤسسات فرهنگی لازم و ضروری است.
وی پرهیز از گفتگوی خصمانه با اتباع فرقه‌های مختلف را امری ضروری دانست و گفت: عامل گرویدن بسیاری از افراد به مذهب حقه اهل بیت(ع) کردار و برخورد پسندیده و گفتگوی مسالمت آمیز اهل بیت(ع) و پیروان ایشان با تبعه فرقه‌های گوناگون است.
پایگاه جدید و استودیو مجتمع آموزش عالی فقه فعالیت خود را آغاز کرد
پایگاه فرهنگی خبری و استودیو شهید صالح درمان و مرکز رسانه‌ای عصر ظهور مجتمع آموزش عالی فقه با حضور رئیس، مدیران، استادان و کارشناسان این مجتمع رونمایی شد.
، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ تلخابی در مراسم آغاز به کار پایگاه فرهنگی- خبری و استودیو شهید صالح درمان و مرکز رسانه‌ای «عصر ظهور» مجتمع آموزش عالی فقه، با بیان این که ارائه بحث‌های آموزشی و محتوایی برای دفاع از دین و آموزه‌های الهی، مهم‌ترین هدف مراکز حوزوی و دینی مانند مجتمع آموزش عالی فقه است، ابراز کرد: هر گامی که برای تحقق این هدف، که به نام دفاع از حوزه یاد می شود، برداشته شود، بسیار ارزشمند خواهد بود.

انتهای پیام

captcha