استانی‌‌شدن انتخابات مجلس به دموکراسی نزدیک‌تر است
کد خبر: 3795389
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

استانی‌‌شدن انتخابات مجلس به دموکراسی نزدیک‌تر است

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی‌شدن انتخابات مجلس نقش احزاب را در اداره کشور پررنگ‌تر ساخته و به دموکراسی نزدیک‌تر است، هر چند در ابتدای راه می‌تواند انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات را تحت‌تأثیر قرار دهد.

استانی شدن انتخابات مجلس به دموکراسی نزدیک‌تر است

حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس اظهار کرد: تصویب این طرح به این معنا است که نخبه‌ترین افراد هر استان انتخاب شده و به مجلس راه می‌یابند. در واقع، کل‌نگری جایگزین جزء‌نگری می‌شود و به جای جزیره‌ای عمل کردن و اینکه هر نماینده‌ای به فکر شهرستان خودش باشد، مجموعه‌ای از نمایندگان به فکر برنامه‌ریزی برای کل استان خواهند بود و تجربه‌ها انباشته‌تر می‌شود.
وی افزود: یکی دیگر از نقاط قوت این طرح، فرصتی است که در اختیار احزاب قرار می‌گیرد، احزاب قدیمی و فعال وزین شده و احزابی که وزین نیستند، به مرور دچار فراموشی می‌شوند، چون نمی‌توانند نقشی در انتخابات داشته باشند. با تصویب این طرح، نقش احزاب پررنگ‌تر می‌شود و این موضوع به دموکراسی نزدیک‌تر است. البته شاید در ابتدای راه، اجرای چنین طرحی بر انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات تأثیرگذار باشد.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استانی‌شدن انتخابات احساس مسئولیت نمایندگان در قبال شهرستان‌ها را تعدیل می‌کند. گاهی مواقع نمایندگان یک شهرستان با نمایندگان شهرستان دیگر در مورد مسئله‌ای درگیر می‌شوند، بنابراین اگر انتخابات مجلس استانی باشد، منافع استان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
عابدی تصریح کرد: این طرح به زمینه خاصی نیاز ندارد، مثلاً مردم تهران موقع رأی دادن و انتخاب 30 نفر از کاندیداها می‌توانند به نامزدهای یک حزب خاص رأی داده و فقط یک کلمه را ذکر کنند، همچنین اگر فقط به 10 نفر از این نامزدها نیز رأی دهند، منعی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند فقط به حزب خاصی رأی بدهند، کافی است اسم آن حزب را بنویسند، در این صورت تمام نامزدهای آن حزب رأی مشترک می‌گیرند و دیگر تشابه اسمی دردسرساز نخواهد شد، شمارش آرا راحت‌تر انجام شده و درگیری بر سر آرا کمتر می‌شود. در مجموع، استانی شدن انتخابات مجلس در صورت برگزاری انتخابات سالم به نفع کشور خواهد بود.
انتهای پیام

captcha