تدارک ویژه سیما برای ایام نوروز
کد خبر: 3798255
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

تدارک ویژه سیما برای ایام نوروز

گروه هنر ــ شبکه‌های مختلف سیما تدارکی ویژه برای ایام نوروز دیده‌اند که در میان آنها فیلم‌ها، سریال‌ها، مسابقات و ... دیده می‌شود.

به گزارش ایکنا، همزمان با آغاز فصل بهار و  نو شدن طبیعت، شبکه‌های سیما با ویژه برنامه‌های گوناگون به استقبال بهار 98 می‌روند. مشروح این برنامه‌ها به شرح زیر است.
برنامه‌های سال تحویل
ویژه برنامه تحویل سال ۹۸ شبکه یک، با اجرای علی ضیا خواهد بود. در این برنامه که در گروه اجتماعی شبکه یک تهیه شده است جمعی از هنرمندان، خوانندگان و چهره‌های محبوب سینما و تلویزیون دعوت شده است تا در کنار هم مراسم تحویل سال ۹۸ را اجرا کنند. به ویژه این‌که مردمی‌ترین چهره سال هم که با رای مردم انتخاب شده است معرفی می‌شود. این برنامه از ۲۵ تا ۲۹ اسفندماه هر شب به مدت پنج شب بعد از خبر ساعت ۲۱ پخش خواهد شد.
«پل فروردین» عنوان ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو سیما به تهیه کنندگی مهدی بابایی و احسان ارغوانی و کاری از گروه اجتماعی فرهنگی است که سه‌شنبه ۲۸ اسفندماه از ساعت ۲۳:۳۰ و چهارشنبه ۲۹ اسفندماه از ساعت ۱۹ تا ۳ بامداد با تدارک بخش‌هایی متنوع و مفرح و طراحی ویژه‌هایی نوین و خلاقانه به بینندگان تقدیم می‌شود و گلچین آن نیز در فواصل برنامه‌های نوروزی پخش خواهد شد. همچنین «پل فروردین» به صورت یک برنامه شبانگاهی از چهارشنبه ۲۲ اسفند تا دوشنبه ۲۷ اسفند ساعت ۲۳:۳۰ و از پنجشنبه اول تا جمعه ۱۶ فروردین ساعت ۲۳ در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو قرار دارد. این مستند ترکیبی در هر قسمت با یک چهره مطرح فرهنگی، هنری و ورزشی همراه شده و با او به یکی از روستا‌های جذاب و زیبای ایران سفر می‌کند. سپس میهمان در برنامه حاضر شده و مجری با او درباره این مستند، روستا‌های ایران و جاذبه‌های گردشگری آن گفتگو می‌کند.
ویژه برنامه تحویل سال ۱۳۹۸، سه‌شنبه ۲۸ و چهارشنبه ۲۹ اسفندماه روانه آنتن شبکه سه خواهد شد. این برنامه با اجرای احسان علیخانی و با حضور ده‌ها چهره مطرح از حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری و همچنین نخبگان جوان کشور، میهمان ویژه برنامه تحویل سال شبکه سه خواهند بود.
«بهار جان» عنوان ویژه برنامه تحویل سال شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی محمد قنبری است که با آیتم‌های جذاب و متنوع به استقبال نوروز ۹۸ می‌رود. این ویژه برنامه با دو مجری از شب ۲۷ اسفندماه به مدت ۳ شب روی آنتن می‌رود. دعوت از چهره‌ها و شخصیت‌ها فرهنگی، هنری، و... اجرای کنسرت زنده، میان برنامه، گزارش سفرنامه مشهد مقدس، نجف و ارتباط زنده و مستقیم با کربلا معلی از بخش‌های این برنامه است.
برنامه «نوبهار» ویژه برنامه تحویل سال شبکه هفت سیما شد. گروه مهارت‌های تخصصی و عمومی شبکه هفت سیما به تهیه‌کنندگی محمد حسین رضوی ویژه برنامه «نوبهار» را از ۲۷ اسفند ماه تا ۲ فروردین ماه ۹۸ راهی آنتن می‌کند. در این ویژه برنامه که با اجرای حمید گودرزی پخش می‌شود از مهمانان ویژه‌ای در عرصه‌های مختلف هنری، ورزشکاران، خوانندگان و... دعوت به عمل آمده است.
ویژه برنامه تحویل سال نو شبکه قرآن از حرم مطهر امام رضا (ع) به صورت ترکیبی در ۳۰۰ دقیقه پخش می‌شود.
شبکه‌های افق و جام جم نیز با ویژه برنامه‌هایی به استقبال سال نو می‌روند.
مجموعه‌های نمایشی
شبکه‌های یک، دو، سه و پنج سیما برای نوروز امسال چهار سریال جدید «نون. خ»، «بر سر دوراهی»، «زوج یا فرد» و «شش قهرمان و نصفی» را در نظر گرفته‌اند.
سریال «نون. خ» در شبکه یک سیما
سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی که تصویربرداری آن از اواخر پاییز سال جاری آغاز شده بود، برای پخش در ایام نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما آماده می‌شود. سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه منصور، علی صادقی، هومن حاج عبدالهی، نعیمه نظام دوست، سیروس میمنت، علی صالحی، پاشا جمالی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، صبا ایزدپناه، شیدا یوسفی، وحید قاضی زاهد و ... از جمله بازیگران این سریال نوروزی هستند. این مجموعه تلویزیونی به قلم امیر وفایی در ۱۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش در ایام نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما تولید می‌شود.
«بر سر دو راهی» در شبکه دو سیما
مجموعه تلویزیونی «بر سر دوراهی» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی برای پخش در نوروز ۹۸ از شبکه دو سیما تولید می‌شود. حمید گودرزی، مهرآوه شریفی نیا، میترا حجار، عنایت بخشی، بهنوش بختیاری، افسانه چهره آزاد، بهرنگ علوی، مجید مشیری، شهین تسلیمی، اسماعیل پوررضا، اکبر رحمتی، یلدا قشقایی، شیرین آقاکاشی، داود بنی‌اسد، محمد شهرابی و مجید علیزاده در آن ایفای نقش کرده‌اند.
فصل دوم مجموعه «روز‌های بی قراری» در نوبت پخش سریال‌های بهاری شبکه دو
فصل دوم مجموعه «روز‌های بی‌قراری» به تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی و کارگردانی کاظم معصومی بعد از اتمام «بر سر دوراهی»؛ سریال نوروزی شبکه دو؛ روانه آنتن خواهد شد. بخش عمده‌ای از ماجرا‌های فصل دوم این سریال در شهر تبریز و بخش‌هایی از آن در شهر مشهد جریان دارد. این مجموعه در ادامه روز‌های بی قراری که فصل اول آن پیش از این که از شبکه یک سیما پخش شد ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده: سارا که از همسر سابقش جدا شده در پی هویت خود ناچار به سفری طولانی میشود یک فرش نفیس مربوط به دوره مشروطه تنها سندی است که او را به مقصود برساند و ...
گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در فصل بهار به ترتیب سریال‌های «بر سر دوراهی» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی، «روز‌های بی قراری» به تهیه کنندگی امیرحسین شریفی و کارگردانی کاظم معصومی و «دلدار» کاری از برادران محمودی به عنوان سریال رمضانی را تقدیم مخاطبان شبکه دو سیما خواهد کرد. بازیگرانی مانند سارا صوفیانی، مجید واشقانی، فخرالدین صدیق شریف، مهتاج نجومی، کاظم هژیر آزاد، صفا آقاجانی با حضور افسانه بایگان و حمیدرضا آذرنگ و تعدادی از بازیگران برجسته و پیشکسوت تبریز و مشهد در فصل دوم «روز‌های بی قراری» به ایفای نقش می‌پردازند.
سایر عوامل این سریال عبارتند از؛ نویسنده: شعله شریعتی، مدیران تصویربرداری: غلام‌رضا آزادی، میلاد پرتویی، مدیر صدابرداری و صدا گذاری: بهمن حیدری، تدوین: پرهام وفایی، آهنگساز: سعید ذهنی، طراح چهره پردازی: محمد قومی، طراح صحنه و لباس: کیوان ذوالفقاری، مدیر تولید: جعفر صمدی، مدیر برنامه ریزی: حمید شوریده.
«زوج یا فرد» سریال نوروزی شبکه سه
سریال «زوج یا فرد» به کارگردانی علی‌رضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی مهران مهام برای شبکه سه ویژه نوروز ساخته شده است. فیلمنامه همزمان توسط امیرعباس پیام و مهدی روشن روان در حال نگارش است و گروه در لوکیشن‌های اصلی سریال در شمال شرق تهران مشغول تصویربرداری هستند. هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، آتیه جاوید، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی و … از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
«در چشم باد» سریال عصرگاهی شبکه چهار
مجموعه «در چشم باد» به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری‌جوزانی و عباس اکبری از اول فروردین هر روز ساعت ۱۸ پخش می‌شود. سریال تاریخی «در چشم باد»، وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را بررسی می‌کند که دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب اسلامی ایران را که دوره فتح خرمشهر است، در بر می‌گیرد. در این پروژه که حسین علیزاده موسیقی آن را ساخته، بازیگرانی چون؛ پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق‌شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و ... ایفای نقش کرده‌اند.
«در چشم باد» قصه زندگی خانواده‌ای است که رویداد‌ها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا کوچک جنگلی تا آزادسازی خرمشهر در آن به تصویر کشیده می‌شود، قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌کند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز می‌شود که سه دوره تاریخ ایران را بازگو می‌کند (قاجار، پهلوی، جمهوری اسلامی) پدر خانواده معروف به «ایرانی» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی است. پس از کشته شدن میرزا، ایرانی همراه خانواده‌اش به تهران کوچ می‌کند و با دایر کردن یک چاپخانه فعالیت‌های سیاسی‌اش را پی می‌گیرد.
«شش قهرمان و نصفی» آنتن نوروزی شبکه پنج را گرفتند
سریال «شش قهرمان و نصفی» با موضوع حمایت از کالای ایرانی در ایام نوروز از شبکه پنج روی آنتن می‌رود. این سریال به کارگردانی حسین قناعت در ژانر طنز خانوادگی به موضوع حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی می‌پردازد. «شش قهرمان و نصفی» با حمایت سیمافیلم تولید شده و اولین و مهمترین هدفی که این سریال دنبال می‌کند، تشویق تمامی هم وطنانمان برای خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی با زبان طنز است. اکبر عبدی، شهرام قائدی، بیژن بنفشه خواه، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، رؤیا میر علمی، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، امیر غفارمنش، حامد هایدی، حسین رفیعی، ساناز سماواتی، عباس محبوب، علی‌رضا درویش، حامد آهنگی، مرتضی زارع، نفیسه روشن، نادیا فرحی و علی عبدالشاهی نیز از جمله بازیگران این مجموعه طنز هستند.
«پایتخت ۵» سریال شبکه افق
مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۵» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری هر شب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه افق پخش می‌شود. داستان «پایتخت ۵» این است که خانواده معمولی به دلایل منطقی مجبور می‌شوند سر از یک کشور خارجی در بیاورند و آنجا با ماجرا‌هایی گره می‌خورند که در آن همبستگی خانواده، عشق و علاقه آن‌ها به همدیگر، اهمیت وطن و دور هم بودن را بیشتر از گذشته درک می‌کنند. محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علی‌رضا خمسه، ریما رامین فر، هومن حاجی عبداللهی، سارا و نیکا فرقانی اصل از بازیگرانی هستند که در «پایتخت» بازی کرده‌اند. همچنین سریال تأمینی شبکه نسیم ساعت ۱۹ و مجموعه نمایشی «عید پیما» ساعت۱۹:۳۰ از این شبکه پخش خواهد شد.
فیلم‌های سینمایی
شبکه‌های یک، دو، سه، پنج، نمایش، امید، کودک هر کدام با ۱۸ و شبکه چهار با ۱۷ فیلم سینمایی جدید سینمای جهان در ایام نوروز، همراه بینندگان خواهند بود. در مجموع بیش از ۱۴۰ فیلم سینمایی جدید که از میان آن‌ها بیش از ۲۰ فیلم انیمیشن سینمایی و بیش از ۱۵ فیلم از سینمای ایران پخش خواهد شد.
از جمله این آثار شاخص سینمای ایران می‌توان به «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «خجالت نکش»، «آینه بغل»، «لونه زنبور»، «گام‌های شیدایی»، «بوفالو»، «دعوت نامه»، «چراغ‌های ناتمام»، «ماهورا»، «آهوی پیشونی سفید ۱»، انیمیشن «فیلشاه»، «کلیله و دمنه» و مستند سینمایی «فرشاد آقای گل» اشاره کرد.
شبکه یک سیما
فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا هم درباره مردی به نام حیدر است که به عنوان بادیگارد وظیفه حفاظت از مسئولان بلندپایه کشور را برعهده دارد، شخصیت آرمانگرایی است که مسائلی را در کارش می‌بیند و این مسائل او را نسبت به کارش دچار تضاد و شک و تردید می‌کند.
داستان فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا هم از این قرار است: یونس و علی، پدر و پسر خلبانی هستند که مأموریت ویژه آن‌ها به پرواز درآوردن هواپیمایی در تَدمُر به سمت دمشق است، آن‌ها باید مردم تحت ظلم داعش را به وسیله این پرواز نجات دهند، اما در این راه مشکلات زیادی در انتظار آنهاست....
شبکه دو سیما
مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی جدید و جذاب ایران و جهان در قالب «سینما الوند» ساعت ۰۸:۳۰، «سینما نو» ساعت ۱۷ و «سینما اندیشه» ساعت ۲ بامداد روانه آنتن می‌شود.
شبکه چهار سیما
واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما از ۱ تا ۱۸ فروردین ۹۸ هر شب ساعت ۲۰:۳۰ یک اثر سینمایی جدید را به علاقه‌مندان هنر هفتم تقدیم می‌کند.
شبکه پنج سیما
گروه تامین شبکه پنج سیما در ایام تعطیلات نوروزی با ۱۷ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی از برترین‌های سینمایی ایران و جهان و دیگر برنامه‌ها با مخاطبان همراه می‌شود. پخش فیلم‌های سینمایی این شبکه از روز ۲۹ اسفندماه ساعت ۱۳:۳۰ شروع و تا ۱۶ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
شبکه کودک
شبکه کودک تصمیم دارد در ایام نوروز هر روز یک فیلم را ساعت ۱۴ به روی آنتن ببرد. پخش این فیلم‌ها از ۲۸ اسفندماه آغاز شده و تا ۱۶ فروردین ادامه خواهد داشت.
شبکه افق
شبکه افق نیز با مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی هر روز از ۱۵ مهمان خانه‌های بینندگان است.
شبکه نمایش
شبکه نمایش با ۴۰عنوان فیلم سینمایی جدید به استقبال نوروز و جشن‌های آغاز سال جدید می‌رود. در جدول پخش نوروزی شبکه نمایش، ساعت ۱۱ صبح فیلم‌های سینمایی خانوادگی، ساعت ۱۳ شناخته شده‌ترین فیلم‌های سینمای جهان، ساعت ۱۹ برترین فیلم‌های سینمای ملل را روی آنتن می‌فرستد. در ادامه در ساعت ۲۱ منتخب فیلم‌های برتر سینمای ایران و همچنین در دو باکس پخش ساعت ۲۳ و ۱بامداد، نزدیک به ۴۰ عنوان فیلم جذاب و جدید از این شبکه پخش خواهند شد.
مستند
شبکه یک سیما
پخش مستند «کهن‌ترین سرزمین» با تهیه‌کنندگی بهروز سبطی و با موضوع معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مختلف ایران اسلامی در ایام نوروز پخش می‌شود. مستند تلویزیونی «ایرانگرد» با اجرا و تهیه‌کنندگی جواد قارایی در ایام نوروز در ۱۵ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای به معرفی مناطق مختلف ایران می‌پردازد. گلچینی از تمام قسمت‌های این برنامه از یکم فروردین روی آنتن خواهد رفت. با توجه به معرفی مکان‌های گردشگری ایران، گروه دانش و اقتصاد با مستند «ایرانی که ندیده‌ایم» در ۳۰ قسمت، ۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز در خدمت بینندگان خود خواهد بود. این مستند تلویزیونی نیز به تهیه کنندگی رسول تسلیمی و قاسم یوسفی تولید شده است.
شبکه دو سیما
«از آسمان» به تهیه‌کنندگی امیر خورشیدی‌فرد نگاهی مستند به عاشقانه‌های فرهنگ پایداری، جهاد و شهادت دارد. این برنامه در ایام نوروز ساعت ۱۲:۵۰ گفتگویی نوروزی را در کنار سفره هفت سین و بر مزار شهدای مدافع حرم تقدیم علاقمندان فرهنگ ایثار و شهادت می‌کند. بازپخش این برنامه نیز ساعت ۱:۵۰ بامداد خواهد بود.
«شهر به شهر» عنوان مستندی گزارشی است که دوربین آن به شهر‌های مختلف ایران سفر می‌کند و با همراهی کودکان و نوجوانان به معرفی استان‌های مختلف می‌پردازد. از نقاط تمایز این برنامه می‌توان به اجرای آن توسط مجریان محلی هر شهر اشاره کرد. این برنامه به تهیه کنندگی جواد خانی هر روز ساعت ۱۰:۴۰ روانه آنتن می‌شود.
همچنین مستند گزارشی «نما دو» کاری از گروه دانش و اقتصاد به تهیه کنندگی هادی خدادی با محوریت انعکاس اتفاقات و حال و هوای نوروزی در سراسر ایران ساعت ۱۴:۳۵ و ۱۹:۵۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
شبکه سه سیما
مجموعه مستند گردشگری ـ زمین شناختی «اقلیم» از پنجشنبه اول فروردین، هر شب روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد. فصل سوم مجموعه مستند گردشگری ـ زمین شناختی «اقلیم» در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی موسی جابری و کارگردانی رئوف جابری برای ایام نوروز تولید شده است. این مجموعه علاوه بر پدیده‌های جغرافیایی و زمین شناختی به آداب و مناسک فرهنگی اقوام ایرانی در استان‌های مختلف کشور، چون بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گیلان، کرمان، خوزستان و ... می‌پردازد.
مستند‌های «پنجره‌ای به بیکرانه‌ها» روایتی از حال و هوای جوانان در اعتکاف، «هوادار ایرانی» حواشی و حال و هوای حضور ایران در جام جهانی فوتبال در روسیه و «وطن من» تصویر مناطق گردشگری و طبیعت زیبای ایران از دیگر مستند‌های این شبکه است.
شبکه چهار سیما
مستند علمی «آزمایشگران» در ایام نوروز هر روز ساعت ۱۴ در قالب برنامه «چهارسوی علم» به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. همچنین علاقه‌مندان به مستند‌های حیات وحش، شبکه چهار سیما برای نوروز ۹۸ سری جدیدی از مجموعه مستند‌های «حیات وحش» را تدارک دیده است که هر شب ۴۵ دقیقه بامداد پخش می‌شود.
شبکه آموزش سیما
«من می‌توانم»، «دوربین ۷»، «همکلاسی» و «مستند ۷» با محوریت ایام نوروز از شبکه آموزش پخش می‌شود.
شبکه قرآن و معارف
مستند‌های توحیدی با محوریت تدبر در آفرینش با عنوان «نشانه‌ها» در ۱۶ قسمت و مستند شگفتی‌های علمی قرآن با عنوان «مواهب» در ۳۲ قسمت پخش می‌شود.
دیدار نوروزی با و علما و گفتگوی صمیمی با چهره‌های قرآنی و معارفی در مستند «دیدار» از این شبکه پخش می‌شود.
شبکه نسیم
مستند داستانی «عید پیما» در ایام نوروز از شبکه نسیم پخش می‌شود.
شبکه افق
مستند‌های داخلی و خارجی با موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تحت عنوان «مستند‌های منتخب» روی آنتن می‌رود.
«شما که غریبه نیستید» با محوریت افراد شاخص جامعه و پشت صحنه زندگی آن‌ها و همراهی با خانواده‌هایشان در ایام نوروز پخش می‌شود.
مجموعه مستند «مردمان لب رود» نیز از دیگر مستند‌هایی است که در این شبکه پخش می‌شود.
شبکه سلامت
برنامه‌های مستند شبکه سلامت در سه حوزه «سلامت»، «بازی ذهن»، «ایرانگردی» پخش می‌شود. مستند «سلامت» در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای آناتومی بدن را به تصویر می‌کشد و مورد واکاوی قرار می‌دهد. «بازی ذهن» مستندی خارجی است که به صورت تأمینی در اختیار پخش قرار می‌گیرد. این مستند مجموعه‌ای جالب و شگفت انگیز در مورد تأثیرات مستقیم بازی‌ها و رویداد‌هایی است که ذهن و مغز را به تصویر می‌کشد.
در طول ایام نوروز مستند «ایرانگردی» با هدف نمایش جذابیت‌های اقلیمی و گردشگری ایران پخش می‌شود. «ایرانگردی» در ۲۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای کاری از تولید استان‌هاست و در ایام نوروز پخش می‌شود. علاوه بر مستند «ایرانگردی»، شبکه سلامت جاذبه‌های گردشگری ایران را در میان برنامه‌ای ۷ دقیقه‌ای روی آنتن می‌برد.
شبکه جام جم
«خشت بهشت» با روایتی از ۴۰ شهر جهان که رابطه متقابل با استان و فضای پیرامون از نظر جامعه شناسی و تنوع زیست فرهنگی ایران، روی آنتن می‌رود. «قصه‌های دریا»، «پارسین» و «کاروانسرا‌های ایران» از دیگر مستند‌های آماده شده برای پخش در این ایام است.
شبکه امید
مستند‌های علمی در خصوص مسائل روز و مستند‌هایی درباره طبیعت و حیات وحش از تدارک شبکه امید برای ایام نوروز است.
شبکه مستند
«مستند ایران» به نمایش مناطق بکر و دیدنی در استان‌های مختلف ایران می‌پردازد که در این سری از این مجموعه، جاذبه‌های استان‌های چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به تصویر کشیده شده است.
«ثمرقند» این مجموعه به معرفی شیرینی‌های محلی و سنتی هر استان می‌پردازد. در این فصل معرفی شیرینی‌های سنتی و سوغات ویژه نوروز مورد نظر است.
«رخ» (روزگاران) مجموعه پرتره‌ای از هنرمندان تلویزیون و سینما است که به مرور فعالیت‌های ایشان می‌پردازد.
معرفی مناطق مختلف ایران که به لحاظ جغرافیایی، طبیعی، آداب و رسوم، مشاغل خاص سنتی و جاذبه‌های شاخص طبیعی و گردشگری دارای ویژگی‌های شاخص هستند در «پارسین ۲» نمایش داده می‌شود. در هر قسمت از این مجموعه با محوریت موضوع‌های گوناگون مردم شناسی مسائل مطرح شده را معرفی و به آن‌ها پرداخته شود.
«شاد خوان» روایتگر زندگی منوچهر آذری، پیش کسوت دوبله و بیان خاطرات وی است.
درباره زندگی و فعالیت‌های پیش کسوتان دوبله در مجموعه مستند «صدای ماه» روایت می‌شود.
در مستند «رزم آهنگ» به بررسی روند تهیه و ساخت رزم آهنگ‌های دوران انقلاب و بعد از آن پرداخته می‌شود.
«پا‌های خردمند» راجع به ورزشکار دو و میدانی‌ای است که موفق شده در مسابقات بین‌المللی مقامات متعددی کسب کند.
«نیمه زمین ما» درباره انسجام ملی و ایجاد وحدت بین اقوام مختلف ایرانی است که با گویش‌ها و آداب مختلف در راستای حمایت از تیم ملی فوتبال ایران پخش می‌شود.
«همپای بهار» (کاسپین) زندگی پسربچه‌ای است که در بندر انزلی از طریق پارک بانی در تامین معاش خانواده کمک می‌کند.
«ستاره‌های فوتبال جهان»، «یونتوس» و «منجستر سیتی» از جمله مستند‌های ورزشی این شبکه است.
«یک سنگ عجیب»، «روایت علمی و تخیلی»، «حیات وحش جدید»، «حیات وحش ایران» و «چین دامن البرز جنوبی» از مستند‌های علمی شبکه مستند است.
«میز سرآشپز» درباره آشپزهای معروف دنیا، غذا و نحوه طبخ آن‌ها و جذابیت‌ها و هیجان ماشین‌های مدرن و قدیمی در «سفر بزرگ» در ایام نوروز پخش می‌شود.
«ده شهر» به بررسی تاریخچه مکانی و تاریخی یکی از شهر‌های ایران و ریشه یابی وجه تسمیه نام آن شهر می‌پردازد.
«هنر دستان» و «نوروز نامه» به معرفی صنایع دستی کشور با استفاده از تصاویر چشم نواز و موسیقی هر منطقه و آیین‌های نوروزی در استان‌های مختلف می‌پردازد.
مسابقات
شبکه قرآن
مسابقه «۲۴» اولین مسابقه تلویزیونی حافظان قرآن کریم در حوزه معارف، نهج البلاغه و تفسیر در ۱۸ قسمت تولید، مسابقه «چهل ستاره» با موضوع معرفی نخبگان و حافظان نوجوان و جوان، مسابقه «رضوی» با محوریت مفاهیم سوره انسانی به صورت زنده از صحن گوهر شاد حرم مطهر رضوی میهمان مخاطبین ارجمند خواهد بود.
کودک و نوجوان
«نوگلان قرآنی» از شبکه قرآن، «با هم بازی»، «خدا چه آفریده» شبکه پویا و مستند «دورت بگردم ایران» و «مل مل» از شبکه نهال و «کودکانه» از شبکه جام جم ویژه ایام نوروز پخش می‌شود.
دیگر برنامه‌ها
شبکه یک سیما
ویژه برنامه تلویزیونی «هفت شهر عشق» به تهیه‌کنندگی اسماعیل صادقی و کارگردانی کیانوش بهاروند در ۷ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای با هدف بیان دلاورمردی‌ها و از جان گذشتگی‌های رزمندگان اسلام در ایام نوروز از شبکه یک پخش می‌شود. در این برنامه از دلاوری‌ها و جان گذشتگی‌های رزمندگان استان قزوین و همچنین صبر و مقاومت خانواده‌ها در دوران دفاع مقدس گفته و به تصویر کشیده می‌شود. این برنامه می‌کوشد با بیان و نمایش تصاویر و خاطرات دفاع مقدس، ارتباطی مستمر میان عامه مردم با مفاهیم این دوران بوجود و نسل جوان را در جریان رشادت‌ها و جانبازی‌های دلاورمردان ایران آشنا کند.
«هفت شهر عشق» در فضایی باز و میدان شکل، بر گرفته از دوران جنگ تحمیلی و شامل سنگر و خاکریز است همراه با ادوات زرهی و جنگی شامل تانک، توپ۱۲۰میلیمتری، قایق مسلح به تیربار، دوشکا و ... اجرا می‌شود.
همزمان با آغاز سفر اردوی‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، هر روز ویژه برنامه‌ای ۱۵ دقیقه‌ای به صورت زنده با توصیف حال و هوای مردم در این مناطق روی آنتن خواهد رفت. این بخش از برنامه‌های شبکه یک سیما، هر روز قبل از خبر نیمروزی پخش می‌شود.
شبکه دو سیما
«راهیان نور» مستندی گزارشی است که در این ایام ارتباط مستقیم با مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور شامل جبهه‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه را برای بینندگان خود فراهم کرده است. گفتگو با افراد حاضر در این مناطق، به تصویرکشیدن یادمان‌های شهدا و انعکاس اتفاقات، برنامه‌ها و فعالیت‌های در حال انجام در این مناطق در دستور پخش برنامه «راهیان نور» قرار دارد. این برنامه با همکاری گروه تلویزیونی بسیج رسانه ملی هر روز ساعت ۱۵:۵۰ روانه آنتن می‌شود.
«دو رکعت» نیز هر روز ساعت ۴ با ادعیه روز و مناجات به استقبال اذان صبح می‌رود. تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، مناجات خمس عشر، سخنان رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) و کلام بزرگان از جمله بخش‌هایی است که دو رکعت برای مخاطبان این شبکه در نظر گرفته است.
برنامه معارفی «کوی محبت» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و با تهیه‌کنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی در مناسبت‌های مذهبی، همچون میلاد حضرت امیرالمومنین (ع)، شهادت حضرت زینب (ع)، شهادت حضرت امام کاظم (ع)، عید مبعث و ... در ایام نوروز ساعت ۱۴ و ۲۰ تقدیم مخاطبان این شبکه می‌شود.
شبکه سه سیما
در روز‌های آغازین سال ۱۳۹۸ که مصادف است با نیمه ماه پر فضیلت رجب المرجب و ولادت حضرت امیر المومنین (ع)، برنامه «سمت خدا» با حضور کارشناسان گرانقدر حجج اسلام عابدینی، بهشتی، فرحزاد، حسینی قمی، عالی، سعیدی، میرباقری، رنجبر، لقمانی، حیدری کاشانی، پناهیان، ماندگاری و نظری منفرد به شرح حکمت‌هایی از نهج البلاغه می‌پردازد. این برنامه از اول فروردین ماه هر روز حدود ساعت ۱۳ و به مدت ۳۰ دقیقه پخش خواهد پرداخت.
شبکه چهار سیما
«معرفت»، برنامه‌ای از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما است که با محوریت فلسفه اسلامی پخش می‌شود. این برنامه یک برنامه گفتگو محور است که در کنار فلسفه اسلامی به شناخت اندیشه‌های اسلامی در کلام بزرگان و قرآن کریم می‌پردازد و در هر دوره برنامه به غیر از تشریح فلسفه، نظرات بزرگانی چون؛ عطار، حافظ، سعدی و مولانا نیز بررسی می‌شود. مجری این برنامه اسماعیل منصوری لاریجانی و مهمان ثابت آن غلامحسین ابراهیمی دینانی است که در ایام نوروز به صورت منتخب و طبق درخواست بینندگانش از قسمت‌های مورد نظرشان پخش می‌شود. تشریح آثار شبستری، حافظ، فیض کاشانی، جامی و سعدی از زبان استاد دینانی در ایام نوروز هر روز ساعت ۱۷ پخش می‌شود.
بدون تردید، یکی از بحث‌انگیزترین برنامه‌های گفتگو محور سیما طی سال‌های اخیر برنامه «شوکران» بوده است. این برنامه با اجرای پیام فضلی نژاد، به‌خاطر طرح آزادانه و بی‌پرده پرسش‌های اساسی در حوزه‌های سیاسی و اندیشه‌ای، منحصر به فرد شد.
برنامه «شوکران» که ساخت فصل اول آن از پائیز ١٣٩٦ آغاز شده است، به تهیه کنندگی علی قربانی و سردبیری پیام فضلی نژاد از مرداد ماه ١٣٩٧ به مدت ٥ ماه روی آنتن شبکه چهار سیما بود؛ و به دلیل استقبال مخاطبان از این برنامه و درخواست‌های مکرر مبنی بر بازپخش «شوکران»، از اول فروردین ماه هرشب ساعت ۲۳ این برنامه پرمخاطب بازپخش می‌شود.
در برنامه «شوکران» شخصیت‌هاى تراز اول فکرى و فرهنگى مانند سیدعبدالله انوار، مهدى محقق، شاهین فرهت، داوود هرمیداس باوند، هوشنگ ماهرویان، غلامرضا اعوانى، سیدحسن امین، منوچهر آشتیانى، مهدی گلشنی، ایران درودى و... حضور داشتند و پیام فضلی نژاد با آن‌ها پیرامون داغ‌ترین مباحثات عرصه اندیشه، فرهنگ و سیاست به بحث پرداخت.
«شوکران» که شامل گفت‌وگوهاى چالشى با متفکران ایران امروز است به سردبیرى و اجراى پیام فضلى‌نژاد و تهیه‌کنندگى على قربانى محصول مشترک حوزه هنرى و شبکه چهار سیما است. فصل دوم این مجموعه طراحی شده و امید است در سال آینده روی آنتن برود.
پخش دل نوشته‌های محمد صالح علا از زبان خودش، پخش مستند‌های متنوع داخلی و خارجی به همراه میان برنامه‌های شاد و مفرح از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه چهار سیما است.
شبکه پنج سیما
«ویژه برنامه دوستت دارم مادر و دوستت دارم پدر» دیگر برنامه گروه اجتماعی از میلاد با سعادت زهرا (س) و روز مادر تا میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر با تهیه‌کنندگی و اجرای سید کاظم احمدزاده روی آنتن شبکه پنج می‌رود. این برنامه در تعطیلات نوروز هر شب ساعت ۲۰ با محوریت ترویج فرهنگ احترام به والدین و دست‌بوسی از آن‌ها پخش می‌شود.
برنامه «تهرانگرد» کاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما در نوروز ۹۸ به سراغ جاذبه‌های دیدنی و طبیعی شهر و استان تهران می‌رود. این برنامه به تهیه‌کنندگی سجاد مشحون در ۱۵ قسمت خواهد بود. گشت و گذار با هنرمندان، پیاده گردی، معرفی مکان‌های گردشگری و... از بخش‌های این برنامه است.
برنامه «تا نیایش» کاری از گروه معارف شبکه پنج سیماست که در ایام تعطیلات ساعت ۱۲:۳۰ با موضوعات نوروزی همچون خداشناسی با تدبر در طبیعت، نوروز در کلام معصومین، شادی و نشاط، آداب معاشرت در نوروز، نوروز فرصتی برای قوام خانواده و... بر روی آنتن می‌رود. این گروه در نوروز ۹۸ در مناسبت مختلف همچون (شهادت امام موسی کاظم (ع)، مبعث پیامبر اکرم (ص) معطوف به این ایام برنامه خواهد داشت. میان برنامه «برکرانه نور» نیز قبل از اذان ظهر پخش می‌شود.
«راهیان نور» از جمله برنامه‌های نوروزی شبکه پنج سیما است که ساعت ۱۲ صبح پخش می‌شود. در این برنامه مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور شامل جبهه‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه پوشش تصویری داده شده است. گفتگو با افراد حاضر در این مناطق، تصویر کردن یادمان‌های شهدا و انعکاس اتفاقات، برنامه‌ها و فعالیت‌های در حال انجام در این مناطق در دستور پخش برنامه «راهیان نور» قرار دارد.
شبکه آموزش
«موتور جستجو» برای ۱۳ روز فروردین ۹۸ تدارک ویژه‌ای دیده است و متناسب با آغاز فصل جدید ماجراجویی‌هایی را در دنیای علم و از سیاره زمین به نمایش می‌گذارد. برنامه «موتور جستجو» در ایام نوروز ضمن نمایش علمی هر روز مسافر گوشه‌ای از سیاره زمین می‌شد و شگفتی‌های گوشه‌ای از این سیاره را به نمایش می‌گذارد، از سفر‌های مارکوپولو تا سفر‌های جیمز کوک برای کشف سرزمین‌های تازه. در این برنامه شاهد آیتم های، آزمایش‌های علمی، سفرنامه خوانی، آشنایی با نقاط شگفت انگیز زمین و بررسی رویداد‌های برجسته علمی در دنیای علم و فناوری در سالی که گذشت.
برنامه «موتور جستجو» کاری از گروه مهارت‌های تخصصی و عمومی به تهیه کنندگی علی خسروی و کارگردانی و اجرای سیاوش صفاریان در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۲ مهمان خانه‌های ایرانی است.
برنامه «من می‌توانم» با هدف آشنایی با مشاغل و یادگیری شغل‌ها به زودی در ۱۵ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای از شبکه هفت سیما پخش می‌شود. برنامه «من می‌توانم» در ایام نوروز به شهر‌های مرکزی ایران از جمله اصفهان، یزد، نائین، کاشان و... می‌رود و با نگاه به مشاغل سنتی شهر‌های ایران و انجام آن توسط جوانان جویای کار به معرفی سوغات و شیرینی جات آن مناطق می‌پردازد. در این برنامه سعی شده بیشتر به مشاغلی که هم جنبه سفر و هم شغل و هنر ایرانی دارد، پرداخته شود. برنامه «من می‌توانم» تهیه‌کنندگی حمیدرضا محمد علیزاده هرروز ساعت ۱۸ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.
برنامه «یقه هفت» با زبان طنز فاخر به مهارت آموزی و آموزش سبک زندگی اسلامی ایرانی و مسائل مرتبط به نوروز مانند خرید، صله رحم، سفر و... می‌پردازد. برنامه «یقه هفت» به تهیه‌کنندگی مهرداد تنها هر شب ساعت ۲۱ مهمان نوروزی مخاطبان شبکه هفت سیما خواهد بود.
این برنامه با آیتم‌های «هفت بیجار» به فضای مجازی سری می‌زند و با دریافت تولیدات مردمی در حوزه طنز مکتوب و طنز نمایشی سلیقه سازی می‌کند.
«سفرگرد»، یک برنامه سرگرم‌کننده در عین حال آموزشی است که در ایام نوروز مهارت‌های سفر را به مخاطبان آموزش می‌دهد. برنامه «سفرگرد» برای ارتقاء مهارت‌های سفر تولید شده چرا که برنامه‌های گردشگری فقط به مکان‌های گردشگری می‌پردازند، بنابراین بخش عمده این برنامه مهارت‌های لازم برای سفر را آموزش می‌دهد و سفر سالم را ترویج می‌کند. مهمانان برنامه از کوهنوردان و بوم‌گردان هستند و حتی این برنامه به ترویج گردشگری سلامت و روستایی می‌پردازد. برنامه «سفرگرد» به تهیه‌کنندگی مجید قره گوزلو و اجرای احسان شاملو هر روز ساعت ۱۵ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.
همچنین برنامه «دکتر سلام» در ایام نوروز به صورت ویژه و با رویکرد نوروزی روی آنتن می‌رود. در این برنامه پزشکان و کارشناسان مختلف به مسائل نوروز و سفر می‌پردازند. کارشناسان هلال احمر به نحوه امداد و برخورد با حوادث جاده‌ای و کارشناسان طب اورژانس به نحوه برخورد با بیماری سکته و بیماری‌های شایع در سفر می‌پردازند. همچنین کارشناسان روانشناسی مسائل دید و بازدید و نحوه ارتباط را بررسی می‌کنند و در بخش تغذیه به نحوه مصرف مواد غذایی پرداخته می‌شود. آیتم گیاهان شفابخش و سبد سلامتی در برنامه گنجانده شده و برنامه در فضای باز و لوکیشن‌های مختلف ضبط می‌شود. برنامه «دکتر سلام» به تهیه‌کنندگی مهران دشت بزرگی هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.
شبکه قرآن و معارف
برنامه «در نجف» در ۱۷ قسمت به صورت زنده هر روز از صحن علوی در نجف اشرف همراه با گزارش‌های مردمی از حال و هوای ایام نوروز و ماه رجب در ۱۰۲۰ دقیقه پخش خواهد شد. برنامه‌های ترکیبی «تلاوت‌های درخواستی»، «شاهکار تلاوت» و «بهار انس» با پخش تلاوت‌های جدید برای اولین بار و دیدار با اساتید قرآنی از دیگر برنامه‌های شبکه در ایام نوروز ۹۸ خواهد بود. همچنین برنامه‌های گفتگو محور با عنوان «پرسمان» با موضوع صله رحم، برنامه «یاد خدا» با موضوع شرح و تفسیر آیات مرتبط با طبیعت، برنامه «دیدار» با موضوع گفت‌وگوی صمیمی با اساتید و کارشناسان معارفی برنامه‌های تهیه شده در طول سال ۹۷ به روی آنتن می‌رود.
شبکه افق
برنامه تلویزیونی «اقیانوس آرام» هر روز از ساعت ۱۱، برنامه «روشنا» (سلسله مباحث اعتقادی و معرفی استاد حسن رحیم پور ازغدی) ساعت ۱۲، سری جدید برنامه گفتگو محور «فیروزه» از ساعت ۲۱، برنامه تلویزیونی «گام دوم» ساعت ۲۲ و مجموعه «کدبانو» ساعت ۲۳ از برنامه‌های شبکه افق برای پخش در ایام نوروز است.
انتهای پیام
captcha