به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» صبح امروز، ۲۲ فروردین ماه، با حضور استادان خوشنویسی قرآن در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر، در ابتدای این همایش با اشاره به اهمیت و ضرورت جایگاه هنر در حکومت اسلامی، گفت: تکلیف حکومت باید با هنر روشن باشد. عدم شناخت اسلام و هنر باعث مشکلاتی در قانونگذاری خواهد شد و مدرسه اسلامی هنر با مطالعه فقه هنر، دریافت که نسبتی میان هنر و اسلام وجود دارد.
وی افزود: کسی پاسخ شفافی درباره نسبت میان هنر و اسلام نداشت و بیشتر اهل دین معتقد بودند که هنر باعث فاصله گرفتن از دین میشود. از این رو باید فقه دین بررسی میشد و تمام روایات از ابتدا بررسی میشد. در مدرسه اسلامی هنر این موضوع را بررسی کردیم و بیش از حدود ۸ هزار صفحه روایت درباره این موضوع پیدا کردیم که به زودی در دو جلد با عنوان «فرهنگنامه قرآن و هنر در سنت» منتشر میشود.
نواب ادامه داد: به اندازهای از فضای آکادمیک در عرصه هنر اسلامی دور بودیم که تعدادی از افراد بورسیه شدند و به آمریکا و اروپا رفتند تا تاریخ هنر اسلامی را مطالعه کنند، اما اکنون در این زمینه حرفی برای گفتن داریم.
وی در ادامه بیان کرد: مدرسه هنر اسلامی پژوهشهای مربوط به هنر خوشنویسی را در سه عرصه مورد توجه قرار داده است که احیای بخشی از میراث خوشنویسی خطوط قرآنی ایران یکی از این عرصههاست که تاکنون به صورت مدون توجه خاصی به آن نشده است. تحلیل و آنالیز خطوط قرآنی در راستای تسهیل امر آموزش عرصه دیگری است که باید تدوین شود. همچنین پژوهش درباره هنر خوشنویسی و حکمتهای آن مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد تا نگرشها و دیدگاههای جدیدی را در حوزه این هنر شاهد باشیم.
رئیس مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی ادامه داد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با حمایت از هنر خوشنویسی و خط قرآنی و تلاش هنرمندان، خوشنویسان جوانی تربیت کرده که به بالندگی رسیدهاند و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر نسل جوان در این عرصه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: خوشنویسی از محترمترین هنرهای اسلامی بود که به دلیل سهل و ممتنع بودن آن، برخی از اهل دین از آن فاصله گرفته بودند که بعدها قرار شد در مدرسه اسلامی هنر بخش جدیدی در این زمینه راهاندازی شود. در گام اول بررسی مسائل نظری خوشنویسی مطرح شد و تلاش کردیم موازیکاری نشود و در این راستا با دارالکتابه، اوقاف و انجمن خوشنویسان همفکری کردیم.
مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: خوشبختانه کرسی هنر اسلامی پس از سالها تعطیلی در آلمان راهاندازی شد و کرسی هنر اسلامی در یونسکو نیز به ایران بازگشت.
در ادامه این همایش کارگاه عملی فرهاد قورلو، زکی الهاشمی از استادان معاصر خوشنویسی ترکیه، مهدی صحراگرد و علی رضاییان از استادان خوشنویسی کشورمان برگزار شد.
فرهاد قورلو در کارگاه خود به بررسی قواعد و ویژگیهای خط ثلث جلی پرداخت و قواعد آن را ذکر کرد و افزود: انتخاب یک عبارت خاص و مناسب برای خط ثلث حائز اهمیت است؛ از این رو هر عبارتی این ظرفیت را ندارد. اسکندر پالا، یکی از نویسندگان مشهور ترکیه، در تقسیمبندی متون معتقد است که اول شعر در متن ادبی و سپس حدیث و بعد آیات قرآن بالاترند. بنابراین در نوشتن خط ثلث نیز باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و عبارتی را از یکی از این تقسیمبندیها انتخاب کنیم و بنویسیم.
وی با بیان اینکه از میان آیات باید آیات امیددهنده برای خوشنویسی استفاده شود، افزود: یکی از نکات مهم در خط ثلث تکرار است که به زیبایی قطعه نوشته شده کمک میکند. همچنین ریتم در قطعههای سطری باید رعایت شود.
این استاد خوشنویس ترکیهای در ادامه مباحث خود به بیان قواعد دیگری از کتابت خط ثلث اشاره کرد و به سؤالات حاضران پاسخ داد.
یادآور میشود این همایش در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ در حسینیه الزهرا(س) واقع در مجتمع امام خمینی(ره) به مدت سه روز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام