چگونه قرآن انیس انسان می‌شود
کد خبر: 3809181
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

چگونه قرآن انیس انسان می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ فردی که با قرآن انس می‌گیرد و خدایی می‌شود، در حوادث دست و پایش را گم نمی‌کند، مشکلات هر چه‌قدر از نظر دیگران ‌بزرگ باشد، از نظر او حل‌شدنی و آسان است، به‌دلیل اینکه پشتوانه او خدا است و خدا مسلط بر هر چیز است.

چگونه قرآن انیس انسان می‌شود؟

یکی از زیباترین سخنان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) درباره انس با خدا در خطبه 227 نهج‌البلاغه آمده است: «اللّهمّ انّکَ آنَسُ الآنِسِینَ لَاوْلیَائِکَ... اِنْ اوْحَشَتْهُمُ الْغُرْبَةُ آنَسَهُمْ ذِکْرُکَ» یعنی: «خدایا تو با دوستانت از همه انس گیرنده‌تری... اگر تنهایی و غربت به وحشتشان اندازد، یاد تو آرامشان می‌کند.»

خداوند در سخن خود؛ قرآن کریم تجلی یافته و این آرامش و انس درباره کلام‌الله نیز صدق می‌کند. قرآن کتابی است که اهل تقوا با آن راه را از بیراهه پیدا می‌کنند: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»(بقره، 2) کلمات این کتاب فانوس اهل انس در تاریکی‌های زمین است.

انس با قرآن کریم ـ فراتر از قرائت صرف ـ شاید به این معنی است که انسان می‌تواند نیازهای عمیق روحی خود ـ از جمله آرامش و امنیت ـ را در قرآن کریم پیدا کند؛ از همین رو است که حضرت امیرمؤمنان(ع) در کلام زیبایی فرمودند: «برای هیچ‌کس بعد از قرآن، فقری نخواهد بود و برای هیچ‌کس قبل از قرآن، غنایی نیست. برای دردهایتان از قرآن شفا بخواهید و به واسطه قرآن بر سختی‌ها یاری بجویید.»

حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در این‌باره گفت: انس با قرآن کریم، همنشینی با خدا است. همنشینی با خدا، خدایی شدن را به‌دنبال دارد و خدایی شدن بی‌نیازی از غیرخدا را به‌دنبال دارد. سخن حضرت سیدالساجدین(ع) که فرمودند: «اگر همه مردم بين شرق و غرب عالم از بين بروند و كسی روی زمين نباشد و من تنها باشم، اگر قرآن با من باشد هرگز احساس وحشت نمی‏‌كنم» عین همین معنا و بی‌نیاز شدن از غیرخدا است.

وی ادامه داد: این هم خیلی منطقی است، چون یکی از جنبه‎هایی خدایی شدن، مسلط شدن بر غیرخدا است؛ خدا بر هر چیز ماسوی‌الله تسلط دارد؛ اگر کسی خدایی شود، همین خصلت در او پیدا می‌شود، اینکه می‌بینیم، برخی معجزه دارند، خرق عادت می‌کنند، به همین دلیل است.

تفاوت تسلط و سلطه بر امور در انسان خدایی
سعدی بیان کرد: نگاه فردی که با قرآن انس می‌گیرد و خدایی می‌شود، به همه پدیده‌ها، نگاه تسلط‌آمیز است؛ نه سلطه‌آمیز. تسلط‌آمیز یعنی چه؟ یعنی بر امور مسلط است، در حوادث دست و پایش را گم نمی‌کند، مشکلات هر چه‌قدر از نظر دیگران زیاد و بزرگ باشند، از نظر او حل‌شدنی و آسان هستند، به‌دلیل اینکه پشتوانه او خدا است و خدا مسلط بر هر چیز است؛ از طرف دیگر، احساس قدرت کردن و دوری از ضعف در انسان‌های خدایی مشهود است. اراده‌های قوی، نگاه نافذ، دیدگاه‌های بسیار متعالی خصلت این افراد است و این همه را از قرآن دارند.

همنشینی با قرآن
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این تعبیر که انسان می‌تواند نیازهای عمیق روحی و روانی خود را از قرآن کریم تأمین کند، درست است و کمی فراتر، چنین انسانی می‌تواند از دیگران هم رفع نیاز کند، به نیازمندان هم می‌تواند کمک کند؛ نه تنها خود مستغنی می‌شود، بلکه به دیگران هم می‌تواند کمک کند. همنشینی با قرآن بر همنشینی با هر شخص دیگری ترجیج دارد.

انتهای پیام

captcha