نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت از دختر فلسطینی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3811991
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
نگاهی به بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن؛

نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت از دختر فلسطینی در نمایشگاه قرآن

گروه بین‌الملل ــ بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن طی امسال با ارائه نسخ خطی تونس و ارائه فیلمی از 9 سبک قرائت دختر 12 ساله فلسطینی میزبان بازدیدکنندگان است.

نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت قرآن از دختر فلسطینیبه گزارش ایکنا؛ یکی از ویژگی‌های این دوره بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برقراری تعامل با مؤسسات و نهادهای قرآنی خارجی و در کنار آن، بهره‌گیری از حضور دانشجویان کشورهای جهان اسلام است.

در این دوره از نمایشگاه قرآن 16 کشور حضور پیدا کرده‌اند که پاکستان به عنوان مهمان ویژه انتخاب شده است. بزرگترین غرفه‌های این بخش به ستاد بازسازی عتبات عالیات، آستان مقدس امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) اختصاص دارد.

عرضه کتب روخوانی قرآن

فاطمه شهاب، یکی از مسئولان غرفه پاکستان در معرفی فعالیت‌های این غرفه گفت: کتاب‌های مربوط به آموزش قرآن و علوم حدیث را به مخاطبان عرضه می‌کنیم که این کار به منظور ایجاد اتحاد بیشتر میان مسلمانان انجام می‌شود.

نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت قرآن از دختر فلسطینی

وی با بیان اینکه پاکستان فرقه‌های بسیاری دارد، افزود: من از 20 سال پیش به ایران آمده و در این کشور درس خواندم و در همین جا به نگارش کتاب‌های روخوانی قرآن مشغول شده‌ام؛ این کار به دلیل نبود برنامه آموزشی از سوی دولت پاکستان در حوزه قرآن است. همچنین نسخه خطی (فکس میله) از قرآن را می‌توان در این غرفه مشاهده کرد. 

فعالیت 460 مسجد در آمریکا

در قسمت دیگری از بخش بین‌الملل، مؤسسه آل یاسین قرار دارد. حجت‌الاسلام علی غوریانی رضوی، مسئول این غرفه اظهار کرد: ما با مساجد مختلف آمریکا در ارتباط هستیم؛ در این باره باید گفت که 460 مسجد و مرکز اسلامی در این کشور فعالیت می‌کنند.

نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت قرآن از دختر فلسطینی

وی با بیان این مطلب افزود: در این غرفه محصولاتی چون درس‌گفتار قرآنی، فهرست موضوعاتی که به مساجد و مراکز اسلامی آمریکا داده می‌شود (در قالب پوشه) و ... ارائه خواهد شد.

غوریانی رضوی گفت: آیت‌الله محمدی گلپایگانی، آیت‌الله عباسعلی اختری، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله جاودان از جمله افرادی هستند که در تهیه موضوعات محتوایی برای مساجد و مراکز مشارکت و همکاری داشته‌اند.

فیلم قاریان فلسطینی 

عمر ابوسمره، مسئول غرفه فلسطین از ارائه فیلم‌های مختلف در این دوره از نمایشگاه قرآن خبر داد و اظهار کرد: فایل تصویری قرائت چهار قاری فلسطینی به نام‌های غسان الشوربجی، فادی الدالی، مرحوم رشاد الشریف (امام مسجد الأوضی) و عاهد زینو را در این رویداد ارائه می‌کنیم.

نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت قرآن از دختر فلسطینی

وی همچنین گفت: محصولات دست‌ساز فلسطین، عکس سفره‌های افطار، لباس‌های سنتی و تصاویر آموزش قرآن به کودکان، چهارقلوهای حافظ قرآن، نماز تراویح، اقامه نماز 400 هزار نفری طی شب قدر در مسجد الاقصی، ارائه قرآن به خط عثمان‌طه و فیلم دختربچه 12 ساله‌ای که به 9 سبک از قاریان مشهور جهان قرآن را قرائت می‌کند، از جمله فعالیت‌های ماست.

آثار علمای عراق

همچنین احمد حسین، مسئول غرفه آستان حضرت اباالفضل(ع) در این نمایشگاه به ارائه کتاب‌های مختلف همچون تراث بصره، تراث کربلا، تراث حله، مختصر المراسم العلویه، معانی افعال الصلاه، موسوعه تراث الحله، فقها الفیحا، جدلیه اتهامات الانبیا و مدرسه الحله پرداخته است.

نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت قرآن از دختر فلسطینی

قدمت 300 ساله نسخ خطی

در بخش دیگری از این نمایشگاه، نسخ خطی قرآن در غرفه تونس قابل مشاهده است که به 300 سال پیش باز می‌گردد. قرآن به خط یحتابو عزیز در سال 1211 هجری قمری، نسخه خطی به خط الهذیلی بنی حموده الفزایی که در سال 1266 هجری قمری نوشته شده و مصحف شریف به خط محمد بن البوخلالی در سال 1203 در این غرفه به نمایش درآمده است.

نمایش نسخ خطی تونس و 9 سبک قرائت قرآن از دختر فلسطینی

همچنین در این بخش از اولین مسجد مسلمانان تونس که در سال 27 هجری قمری در قیروان (شهری در مرکز تونس) ساخته شده است و مسجد زیتونه که در سال 116 هجری قمری تأسیس شده، یاد شده است. نسخ خطی ارائه شده در مسجد قیروان نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

captcha