گفت‌وگو با حجاج و استفاده از ظرفیت بعثه رهبری؛ راهکارهای پررنگ شدن بعد سیاسی حج
کد خبر: 3827315
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
حجت‌الاسلام ابراهیمی مطرح کرد:

گفت‌وگو با حجاج و استفاده از ظرفیت بعثه رهبری؛ راهکارهای پررنگ شدن بعد سیاسی حج

گروه سیاسی ــ عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه محدودیت‌های عربستان سعودی به معنای بسته شدن راه‌های پیش روی ما برای فعال کردن ظرفیت‌های سیاسی حج نیست، گفت: یکی از راه‌ها ارتباط با حجاج سایر کشورهاست که عربستان نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و راه دوم یعنی استفاده از ظرفیت بعثه مقام معظم رهبری، محل رفت و آمد حجاج کشورهای مختلف است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران حج با تأکید بر اهمیت توجه به ابعاد سیاسی حج فرمودند: «اینکه برخی می‌گویند حج را سیاسی نکنید، سخن نادرستی است، زیرا ابعاد سیاسی حج مطابق با خواسته و دستورات اسلام است. وحدت، حمایت از مظلومان همچون ملت فلسطین و مردم یمن یا برائت از مشرکین همه اموری سیاسی و مطابق با تعالیم اسلام هستند؛ بنابراین ابعاد سیاسی حج همان تکلیف دینی و عبادت است».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره راهکارهای پررنگ کردن ابعاد و ظرفیت‌های سیاسی حج با وجود محدودیت‌های اعمال شده از سوی عربستان سعودی گفت: همواره رهبر معظم انقلاب تدابیر و راهنمایی‌های لازم را به افراد مختلف در مسئولیت‌های متفاوت بیان می‌کنند که اگر به این دستورات و توصیه‌ها عمل شود آثار و برکات فراوانی پدید می‌آید. در حوزه حج نیز رهبر معظم انقلاب هم امسال و هم در سال‌های قبل بر توجه به ابعاد سیاسی این فریضه تأکید کرده‌اند. از این منظر راه‌های زیادی وجود دارد که این ظرفیت‌های حج به فعلیت برسد.

باز بودن راه‌های به فعلیت رساندن ابعاد سیاسی حج

وی ادامه داد: اساساً اعمال عبادی حج یک عمل سیاسی است. به عبارتی دعوت به وحدت، گفت‌وگو با مسلمانان، آگاهی از مشکلات جهان اسلام و سایر اقدامات اعمال سیاسی است که هیچ دولتی نمی‌تواند مانع آن شود.

ابراهیمی اظهار کرد: حجاجی که از سایر کشورها می‌آیند تشنه آگاهی بیشتر هستند و لازم است معارف اسلام ناب به درستی برای آنان بیان شود و لذا یکی از راه‌هایی که مسیر آن باز است ارتباط با حجاج سایر کشورهاست که عربستان نمی‌تواند جلوی این ارتباطات را بگیرد. راه دوم یعنی استفاده از ظرفیت بعثه مقام معظم رهبری، محل رفت و آمد حجاج کشورهای مختلف است و کسی هم نمی‌تواند مانع حضور آنها شود و خوشبختانه تا زمانی که می‌توانستم به مکه بروم شاهد بودم که بعثه محل زوار کشورهای مختلف از جمله نخبگان آنها بود و بهترین محل معرفی، تبلیغ و تبیین اسلام است.

معرفی درست اسلام ناب؛ بالاترین عمل سیاسی در حج

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: اگر اسلام ناب به بهترین شیوه معرفی شود کار سیاسی انجام شده است. مشکل این است که کشورهای مختلف جهان اسلام در تبیین معارف اسلامی اشتباهاتی داشته و دارند و اگر این اشتباهات اصلاح شود و همان طور که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند اسلام ناب محمدی معرفی شود عمل سیاسی در حج انجام گرفته است.

وی افزود: محدودیت‌های عربستان در مورد برگزاری مراسم برائت از مشرکین است که مانع برگزاری این مراسم در فضای باز شده‌اند اما در منا، عرفات و مشعر اصلاً کسی نمی‌تواند مانع ارتباط و گفت‌وگوی چهره به چهره حجاج با همدیگر شود. در چادرهای منا و عرفات می‌توان بیشترین میزان تبلیغات را برای بیان معارف اسلام ناب انجام داد. از طرف دیگر گفتار و رفتار حجاج ایرانی می‌تواند یک تبلیغ عملی برای دین و نظام اسلامی باشد و بسیاری از تبلیغات شیعه‌هراسانه و ایران‌هراسانه را خنثی کند.

پررنگ شدن ظرفیت‌های سیاسی حج نیازمند عمل است نه شعار

ابراهیمی تصریح کرد: اگر طبق رهنمودهای امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در حج عمل شود، بعد سیاسی حج خودبه‌خود نمایان می‌شود. در واقع برجسته شدن ظرفیت‌های سیاسی حج بیش از شعار نیازمند عمل است و اگر عمل حجاج ایرانی درست باشد و به موقع در نماز جماعت و نمازهای جمعه در کنار اهل سنت شرکت کنند و معارف اسلامی را با بیان منطقی، برادرانه و دوستانه بیان کنند عمل سیاسی در حج انجام گرفته است.

عضو جامعه روحانیت بار با تأکید بر اینکه محدودیت‌های عربستان سعودی به معنای بسته شدن راه‌های پیش روی ما برای فعال کردن ظرفیت‌های سیاسی حج نیست، گفت: می‌توان سیاست مدنظر مقام معظم رهبری را در حج به منصه ظهور رساند و همان طور که دشمنان نتوانستند مانع نفوذ پیام انقلاب اسلامی در منطقه و جهان شوند نمی‌توانند در حج نیز از روشنگری و تبیین معارف اسلام ناب ممانعت به عمل آورند. سیدحسن نصرالله بیان کرد قدرت این حکومت‌ها مانند تار عنکبوت است و اگر ما درست رفتار کنیم و به احکام اسلام آن‌چنان که هست عمل کنیم کار سیاسی به طور خودخواسته در حج انجام می‌شود.

تأثیر الگو بودن حجاج ایرانی بر برجسته شدن بعد سیاسی حج  

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره ضرورت توجه به افزایش سطح آگاهی‌های سیاسی حجاج و آموزش روش‌های تبلیغ اسلام به آنها به ویژه حجاج نخبه و تحصیل‌کرده به موازات آموزش احکام فقهی حج و توجه به مسائل رفاهی و بهداشتی زائران گفت: این کار جزء واجبات حج است و روحانیان محترم کاروان‌ها باید جدی‌تر و براساس رهنمودها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حجاج را به لحاظ آگاهی سیاسی و تبلیغ معارف اسلام آموزش دهند. البته مردم ما آگاهی‌های سیاسی بالایی دارند اما تأکید بر حساسیت این موضوع می‌تواند کاروان‌ها را به بهترین مبلغین اسلام ناب محمدی تبدیل کند و اگر آنها در گفتار و رفتار مطابق شریعت اسلام عمل کنند و در منظر حجاج سایر کشورها به مثابه یک الگو مطرح و متمایز شوند، بعد سیاسی حج پررنگ و حج به معنای واقعی یک حج ابراهیمی خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha