«دحوالارض» چه روزی است+ اعمال
کد خبر: 3830460
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

«دحوالارض» چه روزی است+ اعمال

گروه معارف ــ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه در آیات و روایات به روز «دحوالارض» سفارش شده است، گفت: دحو به معنی گسترش، ارض به معنای زمین و دحوالارض به معنای گسترش زمین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با یادآوری اینكه در تقویم اسلامی 25 ذی‌القعده به عنوان روز دحوالارض نامگذاری شده است، گفت: دحو به معنی گسترش، ارض به معنای زمین و دحوالارض به معنای گسترش زمین است.

وی افزود: علت این نامگذاری آن بوده است در ابتدا تمام سطح كره زمین را آب گرفته بود و آهسته آهسته این آب‌ها در قسمت‌های دره‌ها قرار می‌گیرند و سطح زمین پیدا می‌شود به‌مناسبت پیدایش سطح زمین و فراهم شدن زمینه زندگی كردن این روز نامگذاری شده است.

رصاف با بیان اینكه هم در آیات و هم در روایات به این مسئله اشاره شده است، گفت: طبق نقلی زمین در این روز از زیر كعبه گسترش پیدا كرده است و به این مناسبت كه زمین فرایند این‌چنینی طی كرده تا شرایط آب و هوایی برای زندگی مهیا شده است این روز را دحوالارض گویند و خوب است كه دعا و اعمال این روز را به جا آوریم.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: راوی می‌گوید خدمت امام رضا(ع) آمدم ایشان فرمودند حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع) در شب دحوالارض متولد شدند و برای این شب و روز آن اعمالی آمده است از جمله شب زنده‌داری در این شب، روزه‌داری این روز كه مساوی با 60 ماه روزه است و نمازی كه به هنگام ظهر وارد شده است كه در هر ركعت یك حمد و سوره شمس قرائت می‌شود و بعد از آن ذكر «لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم» گفته شود.

وی ادامه داد: همچنین بعد از این نماز دعای « یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام» قرائت شود ضمن اینكه انجام غسل هم در این روز سفارش شده است.
انتهای پیام

captcha