نشست بی‌نتیجه مقامات میانمار و مسلمانان راخین
کد خبر: 3830688
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

نشست بی‌نتیجه مقامات میانمار و مسلمانان راخین

گروه بین‌الملل ـ وزیر امورخارجه میانمار اعلام کرد که نشست دو روزه با نمایندگان مسلمانان راخین در منطقه «کاکس بازار» بنگلادش بی‌نتیجه به پایان رسید.  

به‌گزارش ایکنا به‌ نقل از «آناتولی»؛ هیئت میانماری به ریاست «مینت تو»، وزیر امورخارجه میانمار پس از دیدار دو روزه با 35 تن از نمایندگان مسلمانان راخین در منطقه کاکس بازار بنگلادش درباره حق شهروندی مسلمانان راخین اعلام کرد: در این نشست به توافق دست نیافتیم.
 
یکی از نمایندگان هئیت راخین اظهار کرد: میانمار از سال 1982 هیچ تغییر و اصلاحاتی در قانون شهروندی انجام نداده و قصد دارد بدون دادن حق شهروندی و تابعیت، مسلمانان راخین را به عنوان مهاجر بپذیرد.
 
ابوالکلام آزاد، عضو کمیسیون کمک و بازگشت به پناهندگان در این باره گفت: هیئت میانماری امروز به کشور باز می‌گردند و با مقامات این کشور دیدار خواهند کرد. این هیئت قول دادند یک بار دیگر با مسلمانان راخین در بنگلادش دیدار کنند.
 
در این میان نماینده هیئت مسلمانان راخین تأکید کرد، تا زمانی که حق شهروندی به آنها داده نشده و امنیت آنها تحت نظارت بین‌المللی تضمین نشود به میانمار بازنخواهند گشت.
 
ارتش میانمار در 25 آگوست 2017 حملات خود به منطقه راخین را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی راخینی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش میانمار و بوداییان افراطی به آتش کشیده‌ شد.
 
طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 آگوست 2017 به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به 725 هزار نفر رسیده‌ است که 60 درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند.
 
از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان راخین در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند. سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان راخین در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف کرده‌اند.
 
انتهای پیام
captcha