بررسی سند مسابقات قرآن بعد از گزارش کارگروه جدید
کد خبر: 3832099
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج مطرح شد؛

بررسی سند مسابقات قرآن بعد از گزارش کارگروه جدید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پنجاه‌ودومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و بخش زیادی از آن به بررسی سند مسابقات قرآن اختصاص یافت و مقرر شد تا بررسی این سند بعد از ارائه گزارش کارگروه مربوطه صورت گیرد.

بررسی سند مسابقات قرآن بعد از گزارش کارگروه جدید / انتخاب عضو حقیقی جدید

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاه‌ودومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز 12 مردادماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سه نفر از معاونان وی و همچنین اعضای این کمیسیون برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، موضوع سامانه مدیریت امور تبلیغی و ترویجی قرآنی به عنوان پیش‌دستور مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت. این سامانه، تمام فرایندهای ارتباطی و اجرایی کمیسیون تبلیغ و ترویج را با دستگاه‌ها اعم از جلسات، مصوبات، ابلاغیه‌ها، برنامه‌ها و گزارش‌ها را قابل دسترسی می‌کند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که برخی اعضای کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی برای این سامانه برشمردند می‌توان به تقویت بخش نظارتی، حفظ رویکرد برخط بودن آن و طراحی برنامه‌های ملموس اشاره کرد.

ویژگی‌های سامانه سمات

در این بخش از جلسه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد ویژگی‌های این سامانه، گفت: یکی از مزایای این سامانه بحث مدیریت الکترونیک است و اینکه دستگاه‌ها بهتر می‌توانند به مدیریت امور بپردازند، ضمن اینکه نظارت کمی و کیفی را نیز بهتر می‌کند.

صالحی ویژگی دیگر این سامانه را شفافیت عنوان کرد و افزود: با اینکه مبالغ زیادی در این زمینه مطرح نیست، اما این سامانه مشخص می‌کند جامعه قرآنی چه میزان از تعهداتی که داشته‌اند، اجرا کرده است. بنابر این سامانه مذکور علاوه بر اینکه سیر منطقی و علمی طی کرده است در اجرا هم با یک نظام شفاف روبه‌رو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه هر مقدار فعالیت‌های قرآنی را در معرض هم قرار دهیم به همدلی و همگرایی بیشتر می‌رسیم، گفت: 120 پروژه‌ای که در قالب این سامانه اطلاع‌رسانی شده است، باعث می‌شود تا دستگاه‌ها در ارتباطاتی که با هم خواهند گرفت، نقاط تماس با یکدیگر را پیدا کنند. بنابر این بیش از آنکه بحث منابع مالی و مقدار آن اهمیت پیدا کند، این قسمت مهم است که دستگاه‌ها در هم‌افزایی چه کمک‌هایی می‌توانند به هم داشته باشند.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با بیان اینکه سامانه مدیریت امور تبلیغی و ترویجی قرآنی فرصتی را ایجاد می‌کند تا در فعالیت‌ها با قدرت هم‌افزایی به انجام برسد، گفت:‌ حتماً با این نگاه به سامانه نگاه شود و اگر نکات تکمیلی وجود دارد، می‌توان با پیشنهادات مختلف این را تکمیل کرد.

انتخاب یکی دیگر از اعضای حقیقی کمیسیون

در ادامه این جلسه اولین دستور که انتخاب یک عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بود،‌ به بحث گذاشته شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرده است که هر کمیسیون حداقل دو عضو حقیقی داشته باشد. سال گذشته اولین عضو حقیقی این کمیسیون که «ولی‌ یاراحمدی» بود، معرفی شد و امروز نیز دومین شخص را معرفی خواهیم کرد.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در مورد گزینه‌های عضویت در این کمیسیون به عنوان عضو حقیقی،‌ گفت:‌ نهادهای زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری «کریم دولتی» و «محمدتقی میرزاجانی»، شورای توسعه فرهنگ قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید بهمنی» اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت «عباس سلیمی» و «حسن سلطان‌پناه» و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید بهمنی» و «کریم دولتی» را معرفی کرده‌اند.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه «رحیم خاکی» و «عباس سلیمی» نیز از طرف سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد فاکرمیبدی» و «بهرامی» نیز از سوی نماینده جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه نیز به گزینه‌های دیگر اضافه شدند. در نهایت نیز از 20 رأی گرفته شده از اعضای کمیسیون حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی با هشت رأی به عنوان دومین عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم انتخاب شد. در این رأی‌گیری عباس سلیمی، شش رأی، رحیم خاکی و کریم دولتی دو رأی و فاکرمیبدی هم یک رأی کسب کرد.

سند راهبردی یا برنامه جامع برای مسابقات

دومین دستور جلسه پنجاه‌ودومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم که بیشترین زمان این جلسه را نیز به خود اختصاص داد، بررسی و تصمیم‌گیری در مورد برنامه جامع مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران بود.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در این بخش طی سخنانی با تأکید بر اینکه برنامه جامع مسابقات سابقه طولانی در زمینه طرح در این کمیسیون دارد، گفت: نسخه اول این سند زمستان سال 96 در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات به تصویب اجمالی رسید. در ادامه با حضور تیم کارشناسی محتوای سند به صورت جدی مورد مداقه قرار گرفت و ملاحظات ما نیز شنیده شد و قرار شد تغییراتی به وجود بیاید. نسخه سوم یا ویرایش سوم این سند نهایتاً در بهار سال گذشته دریافت و در یکی از جلسات کمیسیون مطرح شد و مقرر شد تیمی پنج نفره به اضافه نماینده معاونت قرآنی وزارت ارشاد و شورای توسعه کارگروهی تشکیل دهند و بررسی‌های جدید خود را بر اساس ملاحظات جدید صورت دهند.

فقهی‌زاده با اشاره به اینکه در نهایت در جلسه 50 و 51 کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، بررسی این سند در دستور کار قرار گرفت، گفت: در آن جلسات با توجه به حضور نداشتن نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در جلسه از دستور خارج شد.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تصریح کرد: در جلسه حاضر نیز تأکید شد تا نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه حضور داشته باشد تا کار بررسی سند صورت بگیرد که این حضور میسر نشده است، بنابر این با توجه به وقتی که برای مطالعه این سند توسط اعضا گذاشته شده است پیشنهاد می‌شود موارد و ملاحظات بیان شود.

در ادامه این جلسه معاون کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به ارائه گزارشی در مورد این سند و نیز خلاصه‌ای از اشکالاتی که به آن وارد شده است، ‌پرداخت. مهم‌‌ترین اشکالاتی که در این بخش مطرح شد بحث مفصل بودن سند اولیه، پرداختن به مواردی که حد و اندازه آن از سند بخشی فراتر بوده و نیازمند توسعه تشکیلات بوده و ... بود.

درخواست اوقاف

در ادامه بررسی این دستور، نامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده این سازمان در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نمایش داده شد. حسینی در این نامه بر تفاوت‌های بیش از حد سند ویرایش شده توسط کارگروه کمیسیون با سندی که ستاد عالی هماهنگی مسابقات ارائه داده است، تأکید کرده و از اعضای کمیسیون خواسته است تا بررسی این سند از دستور خارج شود.

بر همین اساس کمیسیون تبلیغ و ترویج سه پیشنهاد برای اعضای کمیسیون آماده کرده بود تا در مورد این سند تصمیم‌گیری شود. اولین پیشنهاد، تصویب سند، پیشنهاد دوم تشکیل کارگروهی جدید برای ارائه تحلیل‌های بیشتر و سومین پیشنهاد نیز خارج کردن از دستور بود، که هر کدام از اعضا به بیان نظرات خود در این زمینه پرداختند.

ولی یاراحمدی در این بخش گفت: برای بررسی بیشتر این موضوع نیاز به کارگروهی صاحب تجربه است تا به تحلیل این قضیه بپردازد و نظر نهایی خودش را اعلام کند.

وی یکی از اشکالات وارده به سند مسابقات که سازمان اوقاف و امور خیریه آن را تهیه کرده است، اجرای پروژه توسط گروهی که تخصصی در زمینه‌های قرآنی ندارد، عنوان کرد و گفت:‌ گروهی که پروژه سند مسابقات قرآن را انجام داده است، متخصص امور برق و قدرت هستند و تسلطی بر حوزه قرآنی ندارند.

یاراحمدی با بیان اینکه هیچ تحلیل محیطی پیوست این سند وجود ندارد،‌ بیان کرد: خارج کردن این دستور از کمیسیون به صلاح نبوده و باعث می‌شود، دستورهای دیگر نیز اینگونه شود و کمیسیون دچار بحران اعتبار شود. لذا پیشنهاد می‌دهم یک کمیته برای تحلیل این موضوع تشکیل شود.

در ادامه نیز سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن به بیان نظرات خود پرداخت و با طرح این سوال که این یک سند است یا برنامه جامع؟ گفت: برنامه جامع باید جامعیت داشته باشد و لذا با یک سند متفاوت است. در مورد نقدی که گروهی که این سند را تهیه کرده است هم باید بگویم، افرادی که مأمور این کار شده‌اند خودشان قرآنی بوده و اهل جلسات بوده‌اند و با شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همکاری داشته‌اند. ضمن اینکه اساساً چنین گروهی در عرصه فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد تا چنین پروژه‌هایی به آنها واگذار شود.

سرابی با تأکید بر اینکه نباید از چیزی که ستاد عالی مسابقات تصویب کرده است، فاصله بگیریم، گفت: البته اینکه این سند تا حد امکان باید خلاصه شود خوب است اما فاصله گرفتن از آن به صلاح نیست.

تعیین نسبت ستاد عالی مسابقات با کمیسیون 

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان نظرات خود پرداخت و با اشاره به اینکه ستاد عالی مسابقات قبل از شورای توسعه و کمیسیون تبلیغ و ترویج وجود داشته است، گفت: نسبت ستاد عالی مسابقات با این کمیسیون باید مشخص شود، رئیس ستاد عالی مسابقات به نوعی زیر نظر وزارت ارشاد است، در حالی که در اوقاف این برداشت وجود دارد که به خاطر سابقه طولانی، ستاد مسابقات شأنی فراتر از کمیسیون دارد.

وی با بیان اینکه بررسی این موضوع یک بحث درون خانوادگی و کاملاً داخلی است، افزود: هر نوع کمکی که لازم باشد شورای توسعه فرهنگ قرآنی آمادگی ارائه آن را دارد تا در مورد این موضوع نیز چاره‌سازی شود.

محمدی همچنین به ابراز گلایه‌های مسئولان سازمان اوقاف نسبت به تغییرات 60 درصدی سند ارائه شده با سند نهایی، گفت: به نظر می‌رسد دلیل غیبت نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه برای بررسی این موضوع هم این امر باشد. در نهایت نیز پیشنهاد من این است که پیشنهاد دوم مورد توجه قرار گیرد و کار به یک کارگروه واگذار شود تا در نهایت طی چندماه، نتیجه نهایی را به کمیسیون اعلام کند.

در بخش دیگری از این جلسه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه‌ هرگز تقابلی در تعاملات خود با سازمان اوقاف و امور خیریه ملاحظه نکرده است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد، این است که این موضوع نمی‌تواند سند باشد؛ چرا که عنوان سند به اسنادی اطلاق می‌شود که به عنوان اسناد اصلی مطرح شود، سندهای فرعی به عنوان برنامه جامع در نظر گرفته شده است.

عنوان سند تنها برای سندهای اصلی

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: در سه مورد توافق وجود دارد، اینکه عنوان آن سند باشد یا برنامه جامع نیز مشخص شده است؛ چرا که مقرر شده است تا عنوان سند تنها برای سندهای اصلی در نظر گرفته شود.

صالحی با اشاره به اینکه ستاد عالی مسابقات را به عنوان یک نهاد قدیمی، نمی‌توان از این موضوع کنار گذاشت، گفت: هر چند که کارگروهی بوده و تفاوت‌های مورد بحث در این جلسه را رقم زده است، اما باز هم به نظر می‌رسد کارگروهی بیاید بررسی مجدد انجام دهد، البته مقداری باید کمک کنیم کارگروه با مجری به توافق برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه این کارگروه در رویکردها باید چند اصل را مدنظر قرار دهد تا اینبار توافق حاصل شود، گفت: این کارگروه در مورد مواردی که اصرار بر حذف آن نیست، پافشاری بر حذف نداشته باشد و همراهی حداکثری را داشته باشد تا به عنوان مثال بتواند 60 درصد تفاوت موجود را به حداکثر 30 درصد برساند.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم همچنین اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه کارگروه قبلی به توافق نرسیده است، لذا لازم است تا در ترکیب کارگروه هم تغییراتی ایجاد کنیم تا نگاه جدیدی به کارگروه تزریق شود و این برداشت به دست بیاید که قصد ما نیز کمک است.

در نهایت مقرر شد «سیدمحمدجواد شوشتری»، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و «رضا سلامت‌پناه» معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان دو عضو جدید در کارگروه حضور داشته باشند و این کارگروه طی سه ماه گزارش را به کمیسیون ارائه دهد.

بررسی تشکیل کارویژه‌ای برای پیگیری مبانی قرآنی نامه مقام معظم رهبری

سومین و آخرین دستور کار پنجاه و دومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تشکیل کارویژه‌ای برای پیگیری مبانی قرآنی نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا بود.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان پیشینه‌ای از نامه‌نگاری‌های صورت گرفته در این زمینه، در مورد این دستور گفت: با توجه به اینکه کارگروه فعالیت‌های بین‌المللی در کمیسیون تبلیغ و ترویج فعال است و این کار به عنوان یکی از کارهای قابل توجه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

در این بخش برخی از مخالفان به مواردی همچون تشکیل شدن چنین کارگروهی در موسسه نشر آثار مقام معظم رهبری و موازی کاری این دو باهم و ... اشاره کردند که باعث می‌شود تا تشکیل چنین کارگروهی منطقی به نظر نرسد.

در انتهای بررسی این دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه محتوای این نامه مستمر و دائم بوده و مسئله‌ای نیست که به زمان محدود شود، گفت: بنابراین با توجه به اینکه مسئله موقتی نیست،‌ طبیعتاً گذشت چند سال از آن باعث کمرنگ شدن آن نمی‌شود. اصل این مطلب که در بخش بین‌الملل این کمیسیون بحث نامه رهبری به جوانان غربی جایی باز کند، ایده بدی نخواهد بود.

انتهای پیام 

captcha