تبیین راهبرد عظیم اقتصادی در سوره حج
کد خبر: 3834395
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

تبیین راهبرد عظیم اقتصادی در سوره حج

گروه سیاست و اقتصاد ــ آیت‌الله علم الهدی با اشاره به آیه 36 سوره حج گفت: این آیه شریفه قرآن یک راهبرد عظیم اقتصادی است که طی آن یک جریان اقتصادی، علاوه بر برخورداری عناصر اقتصاد نیز قشر آسیب‌پذیر اما قانع را که می‌توانند با مقاومت در برابر کمبودها زندگی کنند و قشر معتر که توانایی تامین معیشت ندارند را نیز تامین کند.

تبیین راهبرد عظیم اقتصادی در سوره حجبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه مشهد امروز 21 مردادماه در خطبه‌های نماز عید قربان در حرم مطهر رضوی بیان کرد: قربان به معنای نزدیکی است و عید قربان عید لقاء الله است. در دعای عرفه معاشقه با ذات مقدس حق و ارتباط عرفانی حاصل می‌شود و در حقیقت در روز عرفه یک تسویه حساب کامل با خدا است، نسبت به آنچه در گذشته انجام داده بودیم.

عرفه؛ «یوم المشهود»
وی افزود: در تفسیر کلمه مبارکه یوم المشهود در قرآن کریم، امام(ره) می فرمایند: «روزی که مردم جمع می شوند روز قیامت است»، اما یوم المشهود روز عرفه است چون عرفه و قیامت یکسان است. در روز قیامت گاه کافران به حسابشان رسیدگی می‌شود و به طرف دوزخ می‌روند و یا آدم ثواب‌کار به بهشت می‌رود. روز قیامت روز تسویه حساب خداست، روزی که حساب همه روشن می‌شود.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: اما روز عرفه، تنها یک محاسبه و نتیجه دارد و آن این است که خدا در این روز همه گناهان را می‌آمرزد و همه را عفو می‌کند. در این محاسبه الهی که عفو شدیم شایستگی برای لقاء الله را پیدا می‌کنیم. پس امروز عید لقاء الله است. گناهان ما در روز عرفه بخشیده، قلم عفو برای جرائم اعمال کشیده شد و امروز لقاء الله است، روزی که بندگان شایستگی پیدا کردند که به ملاقات خدا بروند.

قرب‌الهی با سر بریدن خواهش‌های نفسانی
علم‌الهدی ادامه داد: برای رسیدن به اصل لقاء الله انسان باید از همه چیز بگذرد، از غیر خدا باید منقطع شود تا به لقاء‌الله برسد. در مناجات شعبانیه مولا(ع) به درگاه خدا عرضه می‌دارد: «اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضِیآءِ نَظَرِها اِلَیک» «خدایا! به من این توفیق را ببخش تا از غیر تو جدا شوم...».

وی اظهار کرد: چشم عقل با چشم دل متفاوت است.چشم عقل آن است که با قدرت اندیشه و فکر می‌بیند. خدا با عقل و فکر هم دیدنی نیست. چشم دل، چشم خواستن است. خدا با چشم عقل دیدنی نیست اما با چشم دل دیدنی است. وقتی چشم دل، خدا را دید دیگر خدا را می‌خواهد و این مقام لقاء الله است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: نمونه و نماد این را نیز خداوند برای حجاج قرار داده که با رمی جمرات باید دشمن را از خود برانند و سپس قربانی کنند که این قربانی وسیله قرب الی الله است. مظهر نزدیکی به خداست. خود گاو شتر و گوسفند کشتن، انسان را به خدا نزدیک نمی‌کند، این موضوع مثل و نماد است. این یعنی همانطور که سر از بدن قربانی برای تقرب به خدا جدا می‌کنیم، باید همینطور نیز سر نفس و گرایشاتی که با بندگی خدا نمی‌سازد بریده شود.

ضرورت تامین دو قشر قانع و معتر در جامعه
وی با اشاره به آیه 36 سوره حج گفت: خداوند در این آیه دستور قربانی شتر را اینگونه می‌فرماید: «وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ ۖ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ ۖ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ ۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ. و (نحر) شتران فربه را برای شما از شعائر خدا (و احکام حج) مقرر داشتیم که در آن قربانی شما را خیر و صلاح است، پس هنگام ذبح آن‌ها تا برپا ایستاده‌اند، نام خدا را یاد کنید و چون پهلوشان به زمین افتد (و نحر کامل شوند) از گوشت آن‌ها تناول نموده و به قانع و معتر را هم اطعام کنید. ما این چنین این بهائم را مسخر و مطیع شما ساختیم تا شکر (نعمت‌های ما را) به جای آرید.

وی افزود: قانع به کسی گفته می‌شود که قدرت تامین معیشت خودش را دارد و با کمبودها و نقص‌ها می‌سازد و در برابر نارسایی‌ها مقاومت می‌کند اما زندگیش به وسیله قناعت در سال تامین می‌شود.‌

علم‌الهدی ادامه داد: معتر نیز به کسی گفته می‌شود که چشم به دست شما دارد، چشم به دست قدرت‌ها، احسان‌ها، اعطاهای ما دارد، تا به این وسیله زندگی خود را بگذراند، یعنی به قدرت دیگران چشم دارد و از عهده خودش تامین معیشت بر نمی‎آید.

امام جمعه مشهد گفت: این آیه شریفه قرآن نیز یک راهبرد عظیم اقتصادی برای ما است، یعنی ذات مقدس پروردگار در این آیه برای برنامه‌های اقتصادی راهبر می‌دهد. جریان اقتصاد در جامعه ما عناصر اقتصاد را باید برخوردار کند، علاوه برآن نیز قشر آسیب‌پذیر اما قانع را که می‌تواند با مقاومت در برابر کمبودها زندگی کند نیز معیشت آنان را تامین کند، علاوه بر آن، انسان‌های معتر که توانایی تامین معیشت ندارند را نیز تامین کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: جریان اقتصادی با این هدفمندی که برخوردار شدن عناصر فعال اقتصادی در این گردش و چرخه اقتصادی و پیشگیری از استیصال قشر آسیب‌پذیر که قشر قانع و معتر است، به عنوان راهبرد اقتصادی قرآنی در این آیه شریفه آمده است.

وی ادامه داد: اگر این امر به عنوان یک راهبرد اقتصادی امروز ما که دشمن سفره و اقتصاد ما را مورد هجمه قرار داده است، اخذ شود و در برنامه‌ریزی جامعه و کشور ما مورد استفاده قرار گیرد، آنگاه می‌توانیم در برابر این تهاجم اقتصادی مقاومت کنیم و مشکلات خود را حل کنیم.

اندیشه‌های حاکم بر مدیریت اقتصادی
علم‌الهدی تصریح کرد: با توجه به تحریم اقتصادی دشمن، امروز دو فکر بر جریان مدیریتی کشور حاکم است، یکی اندیشه رهبری که می‌فرماید: « بر داشته‌ها و با اتکاء به امکانات و موجودی داخلی خودمان که کم هم نیست و فوق‌العاده زیاد است، تکیه داشته باشیم» که برنامه‌ریزی می‌خواهد.

وی اضافه کرد: همچنین چرخه اقتصاد را راه بیاندازیم که قشر قانع که قشر تنبل یا از کار افتاده نیست، بلکه قشری است که فعالیت می‌کنند اما در جهت تامین معیشت در جریان زندگی خود دچار کمبود شده، با این کمبود مقاومت می‌کنند و معیشت خود را می‌گذرانند. همچنین آن قشر از کار افتاده که برای تامین معیشت زندگی خود چشم به دیگران دارند، مستاصل نشوند و اینان را اداره کنیم.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: دشمن می‌خواهد ما را با تحریم اقتصادی شکست داده و ما را به زانو دربیاورد و لذا تمام توجهش به دو قشر قانع و معتر است که اگر قشر قانع و معتر مستاصل شد دشمن به هدف خود خواهد رسید. این تمام انگیزه دشمن در تهاجم اقصادی و تحریم هاست.

علم‌الهدی بیان کرد: برنامه رهبری این است که جریان اقتصادی درون را راه اندازی کنید تا این دو قشر مستاصل نشوند و ما با راه‌اندازی چرخه‌های درونی می‌توانیم طی برنامه‌ای که رهبری راهکار را مشخص کردند و مولفه‌های آن را معین نموده‌اند، می‌توانیم مسئله معیشتی مردم را تامین کرده و عناصر فعال هم در این چرخه اقتصادی فعال شوند.

وی تصریح کرد: بینش دوم این است که دشمن به ما هجمه کرده، لذا این را از ناحیه خود دشمن حل کنیم و به سراغ عوامل و انگیزه‌های دشمن که در دشمن به وجود آمده و ما را تحریم کرده برویم و از آن طریق مشکل اقتصادی را حل کنیم که این فکر غلطی است. هم تجربه بطلان این فکر را ثابت کرده و بعد عقل انسان چرا که دشمن، دشمن است و اگر احساس کرد در مقابل یک حرکتش مستاصل و بیچاره شده‌اید این فشار را بیشتر می‌کند و از دشمنی دست برنمی‌دارد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: دشمنی دشمن به خاطر وسایل دفاعی، فناوری هسته‌ای و مسائل مختلف اینگونه نیست، بلکه دشمنی او به خاطر اصل وجود ما در پیروی دین و شریعت ما در بستر انقلاب است. او می‌خواهد ما را براندازی کند. لذا اگر بداند ما از یک جهت آسیب پذیریم طبیعی است که فشار را از همان جهت زیاد می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: اکنون که این دو فکر بر مدیریت کشور ما حاکم شده است هر اندازه فکر باطل و سخیف دومی به جلو آید، در برابر اندیشه الهی و وحی‌آسای رهبری، ما مشکلات و گرفتاری‌هایمان بیشتر خواهد شد.


انتهای پیام

captcha