آیا پیشنهاد فرانسه می‌تواند نقطه عزیمت مذاکره شود
کد خبر: 3838002
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
ساداتیان پاسخ داد:

آیا پیشنهاد فرانسه می‌تواند نقطه عزیمت مذاکره شود

گروه سیاسی ــ دیپلمات باسابقه کشور معتقد است پیشنهاد مکرون مبنی بر فروش نفت ایران در حد 800 هزار بشکه در روز و تعهد اروپا بر خرید آن در ازای توقف گام سوم ایران تا حدودی مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند نقطه عزیمتی برای گفت‌وگوهای بعدی در چارچوب مسائل مربوط به برجام باشد.

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در انگلیس و دیپلمات باسابقه کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تحلیل خود از سفر محمدجواد ظریف به فرانسه همزمان با برگزاری نشست «گروه 7» و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره پیشنهادات مکرون به ظریف گفت: آقای مکرون پیشنهاداتی ارائه داده تا ایران را متقاعد کند که اقداماتی انجام دهد که بزعم آن‌ها سطح تنش در منطقه کاهش یافته و ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برندارد.

ایران در چه صورت گام سوم را متوقف می‌کند

وی ادامه داد: در مقابل پاسخ ایران هم این بود که به چه دلیل وقتی متعهد به این هستید که زمینه‌های برخورداری ایران از مواهب برجام را مهیا کنید و این کار را انجام نمی‌دهید، از ما انتظار صبوری دارید. براین مبنا ایران گام‌های اول و دوم خود در کاهش تعهدات را برداشت و گام سوم تنها به شرطی می‌تواند متوقف شود که اروپایی‌ها اقدام ملموسی انجام دهند.

ساداتیان اظهار کرد: اروپایی‌ها ابتدا برای اینکه ایران اقدامات خود را متوقف کنند، پیشنهاد دادند که ایران گامی در جهت کاهش تعهداتش برندارد و آمریکا هم بیش از این تحریم نکند. ایران این پیشنهاد را نپذیرفت زیرا آمریکا هر تحریمی که می‌خواسته انجام داده و زمانی که رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه را تحریم می‌کند به این معناست که همه تحریم‌های اقتصادی را انجام داده و دیگر چیزی برای تحریم کردن نمانده است.

این دیپلمات باسابقه کشورمان بیان کرد: اکنون آن‌ها پیشنهاد کردند که ایران در حد 800 هزار بشکه در روز نفت صادر ‌کند و اروپا هم متعهد می‌شود این نفت را بخرد و ایران در قبال آن گام سوم کاهش تعهدات خود را برندارد. ایران مطرح کرده خارج از برجام مذاکره‌ای انجام نخواهم داد و هر گفت‌وگویی در قالب برجام باید انجام شود. این پیشنهاد فرانسه تا حدی مورد توجه واقع شده و حال آقای ظریف برگشته تا اوج انتظارات ایران که لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت به برجام را به آن‌ها ارائه دهد. فعلاً این می‌تواند نقطه عزیمت برای مسائل بعدی باشد تا طرفین بتوانند با هم گفت‌وگو کنند.

حملات اسرائیل به محور مقاومت با تحرک دیپلماتیک ایران

ساداتیان درباره حملات رژیم صهیونیستی در این برهه به مواضع نیروهای محور مقاومت در عراق، سوریه و لبنان و ارتباط آن با تحریک ایران و شکل نگرفتن این فضای گفت‌وگو گفت: البته صهیونیست‌ها از ابتدا دنبال این بودند که ایران وارد تنش شود. در واقع اسرائیل از ابتدا به دنبال بر هم زدن زمین بازی ایران و غرب بود تا اجازه ندهد روابط حسنه‌ای میان ایران و اروپا برقرار شود.

کاردار اسبق ایران در انگلیس ابراز کرد: آن‌ها همواره می‌خواستند جنگی در منطقه ایجاد شده و تنش‌ها افزایش یابد و پای امریکا هم به این جنگ باز شود و تهاجمات اخیر صهیونیست‌ها هم در این راستاست. در مقابل ایران هم با درایت تحریک نشده و ضمن اینکه سعی کرده قدرت خود را به نمایش دهد به گونه‌ای حرکت کرده که تحت تأثیر تحریکات و شرارت‌های نتانیاهو، جان بولتون و مجموعه تیم بی قرار نگیرد و به تعبیری در زمین آن‌ها بازی نکرده است.

انتهای پیام

captcha