مذاکرات صلح افغانستان به بن‌بست رسیده است
کد خبر: 3840854
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان مطرح کرد؛

مذاکرات صلح افغانستان به بن‌بست رسیده است

گروه بین‌الملل ــ رئیس خبرگزاری «اطلس» افغانستان با اشاره به بهانه‌تراشی دونالد ترامپ در لغو دیدار با طالبان و رئیس‌جمهور افغانستان درباره مذاکرات صلح،‌ اظهار کرد: این موضوع نشان‌دهنده به بن‌بست رسیدن گفت‌وگو برای صلح افغانستان است.

سیداحمد موسوی مبلغ، کارشناس سیاسی و رئیس خبرگزاری «اطلس» افغانستان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره لغو مذاکرات صلح از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: تا هنگامی که انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برگزار شود،‌ مذاکرات صلح منتفی است. بعد از برگزاری انتخابات این احتمال وجود دارد که دوباره مذاکرات از سر گرفته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: قرار بود که ترامپ با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در این رابطه دیدار و گفت‌وگو کند و به جزئیات مذاکرات صلح بپردازند، ولی این دیدار از سوی ترامپ لغو شد که این موضوع نشان‌دهنده به بن‌بست رسیدن مذاکرات صلح است.

موسوی با بیان اینکه دولت افغانستان یک طرف این مذاکرات است، افزود: طالبان به عنوان یک گروه شورشی به مذاکره پرداخت و صلح آمریکا با این گروه چندان معنی نداشت. این گروه خواهان خروج آمریکا از افغانستان بود و از آنجا که با دولت افغانستان مشکل داشت،‌ دشمنی و جنگ بین این دو طرف ادامه می‌یافت.

وی با اشاره به اینکه طالبان دولت افغانستان را دست‌نشانده آمریکا می‌داند، گفت: طالبان با دولت مشکلات اساسی دارد و خروج آمریکا از افغانستان به معنی شکست رسمی ایالات متحده است.

موسوی اظهار کرد: دولت افغانستان باید یک طرف اصلی مذاکرات صلح باشد، ولی این گونه نبود. آمریکا در این باره تلاش کرد که دولت افغانستان را به عنوان یکی از طرف‌های مذاکرات صلح مطرح کند که طالبان این موضوع را نپذیرفت.

وی با بیان اینکه دو مجموعه در افغانستان فعالیت نظامی عمده دارند که داعش و طالبان هستند،‌ افزود: داعشی که در افغانستان فعالیت می‌کند، بدنه ناراضی جدا شده از طالبان است که از نظر ساز و کار، سازماندهی و نیروها یکسان بوده و با داعشی که در سوریه فعالیت می‌کند متفاوت است.

موسوی درباره انفجاری که در کابل روی داد و طی آن 12 نفر از جمله یک آمریکایی جان خود را از دست دادند،‌ گفت: این موضوع بهانه‌ای برای آمریکا در برابر افکار عمومی داخل ایالات متحده بود که توجیهی برای هزینه‌های انجام شده بر اثر برگزاری نشست‌های مذاکرات صلح داشته باشد. ترامپ با بهانه قرار دادن این انفجار و اینکه طالبان به تعهدی که داده است پایبند نیست،‌ دست به لغو مذاکرات صلح زد.

وی در پایان گفت: طالبان از موضع قدرت با آمریکا در مذاکرات صلح برخورد کرد و ایالات متحده نیز این موضوع را برنمی‌تابد. معتقدم مذاکرات صلح با روندی که طی کرد انجام نمی‌شود.

گفتگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha