دردهای بی‌شمار جازموریان در انتظار مهر و مرهم مسئولان
کد خبر: 3841026
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

دردهای بی‌شمار جازموریان در انتظار مهر و مرهم مسئولان

گروه جامعه ــ امام جمعه بخش زهکلوت در جازموریان با اشاره به مشکلات عدیده این منطقه، خواستار توجه بیشتر مسئولان به ویژه در بخش‌های کشاورزی و آموزش و پرورش شد.

دردهای بی‌شمار جازموریان در انتظار مهر و مرهم مسئولانحجت‌الاسلام حمید بامری، امام جمعه بخش زهکلوت شهرستان رودبار جنوب استان کرمان، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به حضور جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر در منطقه جازموریان به مرکزیت شهر زهکلوت، اظهار کرد: این منطقه محروم و کم‌‌برخوردار 210 روستا و پارچه آبادی دارد. منطقه جازموریان ضمن گستردگی و پراکندگی، مناطق صعب‌العبوری‌ با بافت روستایی است. 10 هزار نفر از جمعیت این منطقه را جمعیتی شهری تشکیل داده و عمده جمعیت آن روستایی است. ضمن اینکه عمده روستاهای پراکنده هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان است.

حجت‌الاسلام بامری با پرداختن به خدمات انقلاب اسلامی به مناطق محروم استان کرمان گفت: دفتر امام جمعه نیز حدود شش سال است که در این شهر استقرار پیدا کرده و خوشبختانه خیران و نهادهای مردمی خدمات بسیار زیادی را در این منطقه انجام داده‌اند که می‌توان به ساخت و سازهای عمرانی مانند مدارس، مساجد، خانه‌های بهداشت و حتی آزمایشگاه‌ها اشاره کرد؛ ضمن اینکه این نهادها فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی را نیز در این منطقه انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم انجام فعالیت‌های عمرانی، بهداشتی، آموزشی و بهداشت در این منطقه به دلیل پراکندگی روستاها و داشتن فاصله زیاد از شهرستان، مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: در آستانه فرارسیدن سال تحصیلی جدید،‌ با توجه به فقر اقتصادی و فرهنگی نیازهای فراوانی وجود دارد که به ما ارجاع داده می‌شود. کمک‌هزینه تحصیلی، تجهیز مدارس، لزوم ساخت مدارس جدید، امکانات و فضاهای آموزشی از جمله نیازهایی است که دانش‌‌‌‌آموزان می‌توانند با داشتن آنها با فراغ بال تحصیل کنند.

امام جمعه زهکلوت شهرستان رودبار جنوب ادامه داد: علاوه بر این مسائل با توجه به وجود بیش از 11 هزار دانش‌آموز در این منطقه مشکلاتی نیز در تهیه لوازم‌التحریر و کیف و کفش اهالی این منطقه وجود دارد.

ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های این منطقه عدم استقلال آموزش و پرورش از رودبار جنوب است، گفت: ما زیرمجموعه شهرستان رودبار جنوب هستیم، همان گونه که اشاره شد فواصل بین روستاها و مرکز شهرستان بسیار زیاد است. این موضوع مشکلاتی را در رابطه با وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان به وجود آورده است؛ نامه‌نگاری‌های فراوانی با مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان و وزارتخانه انجام شده است؛ با شخص وزیر سابق و رئیس دفتر او که به استان‌ سفر کرده بود نیز صحبت شد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ امیدواریم ستادی در این منطقه به این موضوع بپردازد و این مشکل را حل کند.

فاصله زیاد است و امکانات رفت و آمد و جاده مناسب هم وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از دانش‌آموزان ناچار به ترک تحصیل می‌شوند

حجت‌الاسلام بامری با ذکر اینکه حدود 23 روستا با جمعیتی بالغ بر چهار هزار و 500 نفر در روستاهای منطقه کوهستانی بخش جازموریان ساکن هستند، اظهار کرد: بسیاری از دانش‌آموزان ساکن این منطقه کوهستانی و صعب‌العبور بوده و با توجه به اینکه عمده مدرسه‌های متوسطه در شهر هستند، دانش‌آموزان باید این مسیر صعب‌العبور را طی کنند. فاصله زیاد است و امکانات رفت و آمد و جاده مناسب هم وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از دانش‌آموزان ناچار به ترک تحصیل می‌شوند. ساخت یک مدرسه شبانه‌روزی یا مدرسه‌ای که دارای مقاطع متوسط اول، دوم و سوم باشد، نیاز فوری این منطقه است، مدرسه‌ای برای متوسطه اول در حال ساخت است، اما نیاز به یک مدرسه دیگر به همراه خوابگاه وجود دارد.

کم‌آبی؛ یکی از موانع رونق کشاورزی

امام جمعه زهکلوت در ادامه با اشاره به وضعیت کشاورزی این منطقه گفت: عمده درآمد مردم این منطقه از کشاورزی یا دامداری است؛ دامداری هم با توجه به خشکسالی‌های اخیر در مراتع چندان مورد استقبال نیست؛ هر خانواده به اندازه نیاز خود چند دام سبک دارد و درآمدی از این راه حاصل نمی‌شود؛ آنهایی هم که زمین کشاورزی دارند با توجه به خشکسالی‌ یک سال محصول خوب دارند و یک سال بد؛ لذا می‌توان گفت آنها هم درآمد چندانی ندارند. گندم، پیاز، هندوانه، گوجه‌فرنگی، حنا و خرما عمده محصولات این منطقه هستند.

وی با بیان اینکه یکی از درآمدهای مردم این منطقه خرماست، افزود: مشکل آب یکی از موانع رونق کشاورزی است؛ بعضی از چاه‌های آب که پمپ آنها گازوئیلی است، به دلیل نداشتن مجوز نمی‌توانند سوخت دریافت کنند؛ همچنین باید گازوئیل را به صورت آزاد که هزینه زیادی دارد خریداری کنند.

حجت‌الاسلام بامری بیان کرد: از سوی دیگر جهادکشاورزی آمایشی در رابطه با چاه‌های مجوز‌دار و بی‌مجوز انجام نداده است، آنها باید این چاه‌ها را ساماندهی کنند. به هر حال کسی که چاه می‌زند و از گازوئیل استفاده می‌کند، آب را برای کشاورزی می‌خواهد و مصرف دیگری ندارد. همچنین تاکنون کسی نیامده میزان مصرف آب و دبی آن‌ را بررسی و ساماندهی کند یا به آنها بگوید که از آبیاری سنتی استفاده کنند یا از قطره‌ای و بارانی؛ باید این موضوع از سوی جهاد کشاورزی مورد آمایش قرار گیرد.

دردهای بی‌شمار جازموریان در انتظار مهر و مرهم مسئولان

وی یادآور شد: اگرچه برخی نیز از چاه‌هایی استفاده می‌کنند که پمپ برقی دارند، اما این چاه‌ها پراکنش زیادی نداشته و نمی‌تواند جوابگوی همه کشاورزان باشد. به همین دلیل بسیاری ناچارند که چاه غیرمجاز حفر کنند. تعداد چاه‌های غیرمجاز بیش از چاه‌های مجاز است، هر چند تعداد چاه‌های غیرمجازی که پروانه می‌گیرند نیز زیاد است. به همین دلیل نیاز است که جهاد کشاورزی ورود کند. پیگیری‌هایی را نیز از طریق نماینده مجلس انجام داده‌ایم اما هنوز به جایی نرسیده‌ایم.

اگر زهکلوت تبدیل به فرمانداری شود و در آن مدیریت نباشد در وضعیت کنونی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود. اگر منطقه‌ای که برخوردار است، تحت مدیریت یک فرد ضعیف قرار گیرد،‌ به هر حال چرخ آن منطقه می‌چرخد اما برای منطقه ضعیف باید مدیر بسیار قوی تعیین کرد

لزوم گزینش مدیران پرتوان در مناطق محروم

حجت‌الاسلام بامری در ادامه با بیان اینکه این منطقه به لحاظ امکانات با مناطق محروم سیستان و بلوچستان تفاوتی ندارد، گفت: منطقه سیستان و بلوچستان جزء مناطق محروم است و امتیازات خاصی از این بابت دارد، اما این منطقه علی‌رغم مشابهت با سیستان و بلوچستان چنین امتیازهایی ندارد، چراکه بخشی از استان کرمان بوده و استان کرمان به عنوان یک استان محروم تعریف نشده است. در حال حاضر جنوب استان کرمان نسبت به مرکز و شمال استان از جهات اقتصادی و فرهنگی متفاوت است؛ این تبعیض متأسفانه وجود دارد. برخی از مسئولان می‌گویند که در تلاش هستیم این نابرابری رفع شود. جنوب استان هم مانند شمال و مرکز از ظرفیت بالایی برخوردار است. البته برخی نیز به دنبال استان شدن جنوب کرمان هستند.

امام جمعه زهکلوت با ذکر اینکه این بخش یکی از بزرگترین بخش‌های این استان است، تصریح کرد: اگر بحث استقلال از شهرستان‌ را پیگیری کنیم و خود تبدیل به شهرستان و بخشداری هم به فرمانداری تبدیل شود، بودجه‌ای به آن تعلق می‌گیرد و ممکن است بسیاری از زیرساخت‌ها ایجاد شود. هرچند اگر زهکلوت تبدیل به فرمانداری شود و فرمانداری با مدیریت صحیح اداره نشود، در وضعیت کنونی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود. اگر منطقه‌ای که برخوردار است تحت مدیریت یک فرد ضعیف قرار گیرد،‌ به هر حال چرخ آن منطقه می‌چرخد، اما برای منطقه ضعیف باید مدیر بسیار قوی تعیین کرد.

محرومیت فرهنگی

حجت‌الاسلام بامری با بیان اینکه نبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری از جمله دیگر محرومیت‌های این منطقه از کشور است، گفت: این بخش با تمام گستردگی حتی نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد هم ندارد؛ اداره ارشاد در شهر رودبار مستقر است؛ کار ویژه‌ای هم در این منطقه انجام نمی‌دهد. این منطقه استعدادهای هنری خیلی خوبی دارد. اکنون گروه‌های تئاتر مردمی و محلی در حال فعالیت هستند. از سوی دیگر هنر سوزن‌دوزی در اینجا بسیار پررونق است و هنرمندان خوبی در این منطقه حضور دارند. اگر این هنر تبدیل به کار اقتصادی شود، کارآفرینی مطلوبی برای زنان ایجاد می‌شود، اما متأسفانه نهادهای ارشاد هیچ حمایتی نمی‌کنند.

دردهای بی‌شمار جازموریان در انتظار مهر و مرهم مسئولان

حجت‌الاسلام بامری به موضوع آسیب‌های اجتماعی در این منطقه پرداخت و ادامه داد: اعتیاد و طلاق پررنگ‌ترین آسیب اجتماعی این منطقه است، آمار طلاق را براساس ارجاعاتی که از سوی دادگستری برای مشاوره ارائه می‌شود، بسیار بالاست. زوج‌های جوان دوره عقد را می‌گذرانند و بعد از یک یا دو سال ازدواج می‌کنند اما به دلیل اعتیاد از هم جدا می‌شوند. ضمن اینکه موضوع ماهواره و فضای مجازی هم یکی دیگر از عوامل طلاق است. حتی در مناطق کوهستانی در کنار کپرها هم دیش ماهواره وجود دارد و علت آن را عدم دریافت کانال‌های ایران اعلام می‌کنند.

امام جمعه زهکلوت در ادامه یکی از نیازهای این منطقه را موضوع آموزش مسائل خانواده دانست و اظهار کرد: به آموزش‌های ازدواج و دوره‌‎هایی که ازدواج سالم را ترویج کنند نیاز داریم؛ البته این دوره‌ها اخیراً برگزار می‌شود اما مقطعی بوده و فراگیر نیست.

وجود روستاییان نابینا و ناشنوا

آمار طلاق براساس ارجاعاتی که از سوی دادگستری برای مشاوره به ما داده می‌شود،‌ بسیار بالاست. زوج‌های جوان دوره عقد را می‌گذرانند و بعد از یک یا دو سال ازدواج می‌کنند اما به دلیل اعتیاد از هم جدا می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به وجود روستای نابینایان در این استان گفت: روستایی به نام تکول حسن در این منطقه وجود دارد که تعداد زیادی از ساکنان آن به دلیل وجود مشکل ژنتیکی نابینا یا دچار معلولیت جسمی هستند؛ مثلاً خانواده‌ای با پنج نفر جمعیت دچار نوعی معلولیت هستند. روستای دیگری هم در این منطقه به‌ نام قاسم‌آباد وجود دارد که اغلب مردم آن لال هستند. این افراد هیچ‌گونه آگاهی در مورد انجام آزمایش‌های ژنتیکی پیش از ازدواج ندارند، در حالی‌که باید به آنها آموزش داده ‌شود.

امام جمعه زهکلوت در ادامه به موضوع قاچاق سوخت در این منطقه پرداخت و تأکید کرد: قاچاق سوخت نیز موضوع دیگری است که بخشی از مردم منطقه برای کسب درآمد به آن مبادرت می‌کنند. در جاده رودبار به سوی ایرانشهر هفته‌ای یک یا دو ماشین که سوخت قاچاق حمل می‌کنند در مسیر آتش می‌گیرند و سرنشینان آنها می‌سوزند یا مجروح می‌شوند. اگر کشاورزی رونق پیدا کند یا کارآفرینی شکل گیرد، این مسئله کمرنگ‌تر می‌شود. افرادی وجود دارند که به محض پیدا شدن زمینه کاری کوچک، از قاچاق دست کشیده‌اند.

انتهای پیام

captcha