استفاده از تمام هنر و استعداد برای امر به معروف
کد خبر: 3841770
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

استفاده از تمام هنر و استعداد برای امر به معروف

گروه معارف ــ یک استاد دانشگاه گفت: ما باید تمام هنر، استعداد، توان و فکر خود را به کار بگیریم تا بتوانیم از بهترین روش برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و رسیدن به بهترین نتیجه بهره‌مند شویم.

استفاده از تمام هنر و استعداد در انجام امر به معروفبه گزارش ایکنا از همدان، شامگاه روز گذشته، 21 شهریورماه، همزمان با سوم امام حسین(ع)، همایش رهروان زینبی(س) در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمجتبی حسینی یمین، مدرس و استاد دانشگاه اظهار کرد: هدف امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) از قیام یکی است و فرقی بین اهداف آن‌ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) هنگام خروج از مدینه در نامه‌ای به برادر خود محمد حنفیه هدف از قیام خود را نجات امت رسول خدا(ص) و انجام امر به معروف و نهی از منکر به روش پیامبر(ص) و پدر بزرگوارش بیان می‌کند. قیام سیدالشهدا(ع) تا عصر عاشورا به دست امام حسین(ع) و پس از آن به فرماندهی حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) ادامه یافت.

حجت‌الاسلام حسینی یمین با اشاره به شرایط امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین است که اجرای آن  چهار شرط و سه مرتبه دارد، شرایطی که شهید مطهری در کتاب «ده گفتار» به درستی آن‌ها را تشریح کرده است. شرط اول علم به امر به معروف و نهی از منکر است یعنی بدانیم هنگام انجام این کار حتماً فعل حرامی در حال انجام و فعل واجبی ترک شده است.

وی با بیان اینکه علم به زمان، مکان و اولویت قرار دادن مسائل از دیگر موضوعاتی است که باید در امر به معروف و نهی از منکر لحاظ شود، گفت: احتمال تأثیر در فرد از دیگر شرایط امر به معروف و نهی ازمنکر است یعنی باید بدانیم عمل ما در فرد تأثیر مثبت می‌گذارد.

این استاد دانشگاه، افزود: ما باید تمام هنر، استعداد، توان و فکر خود را به کار بگیریم تا بتوانیم از بهترین روش برای انجام این فریضه و رسیدن به بهترین نتیجه بهره‌مند شویم. از دیگر مواردی که آمران به معروف و ناهیان به منکر باید در نظر داشته باشند این است که این کار برای خود شخص و دینش ضرری نداشته باشد.

حسینی یمین بیان کرد: امر به معروف سه مرتبه دارد که شامل مرحله قلبی، لسانی و عملی است یعنی در مرحله قلبی باید با رفتار نیکوی خود امر به معروف کند، در مرحله لسانی بدون توهین به شخص این فریضه را انجام دهد و در مرحله عمل نیز با عمل نیکوی خود به شخص نشان دهد چه کاری درست است.

وی با تأکید براینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها منحصر به مسئله حجاب نمی‌شود، ابراز کرد: این فریضه مسائل بسیاری را در بر می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و علماست که اگر آن‌ها اصلاح شوند جامعه نیز اصلاح می‌شود.

وی گفت: در مسئله مقابله با بدحجابی نیز بهترین کار این است که ما به افراد بدحجاب توجه مثبت نشان ندهیم هرچند متأسفانه صدا و سیما با وجود برنامه‌های خوبی که دارد، با ساخت برخی برنامه‌ها سبب می‌شود توجه مثبتی به بدحجابان صورت گیرد. عدم نداشتن رفتار دوگانه با افراد بی‌حجاب و تلاش مذهبیون برای داشتن زندگی‌های موفق و خوشبخت می‌تواند بهترین الگو برای تبلیغ  عفاف و حجاب باشد.

انتهای پیام

captcha