بناهای فرهنگی كوچك در مسير جاده ابريشم مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 3844614
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

بناهای فرهنگی كوچك در مسير جاده ابريشم مورد توجه قرار گیرد

گروه اجتماعی ـ معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو بر لزوم توجه به بناهای فرهنگی كوچك در مسير جاده ابريشم تأكيد كرد گفت: ایجاد راه‌های بهتر برای کریدورهایی که از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همچنین افزایش تعداد سایت‌ها باید مدنظر باشد.

بناهای فرهنگی كوچك در مسير جاده ابريشم مورد توجه قرار گیرندبه گزارش ایکنا از همدان، جینگ فنگ معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو، امروز 2 مهرماه، در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت‌های زنجیره ای در کشورهای مسیر جاده ابریشم، اظهار کرد: جاده ابريشم شرقی عنصر حیاتی کریدور «جاده ابریشم» است.
وی افزود: اولین مطالعه موضوعی «ايكوموس» توسط مرکز میرات جهانی مطرح شد.
وی گفت: نخستين مطالعه موضوعی ايكوموس در مورد جاده ابريشم با هدف بررسی محدوده زمانی و جغرافيایی اين راه و پوشش سایت‌های در امتداد کریدورهای آن بود.
معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو با بيان اينكه در امتداد جاده ابریشم 55 سایت وجود داشت، افزود: برخی از بناهای موجود در آن نشان از وجود مبادلات تجاری در آن بود.
وی با اشاره به اينكه مرحله اول مطالعات ايكوموس دستاورد بزرگی برای کشورهای عضو داشت، گفت: بعد از اولین جلسه کمیته هماهنگی، مرکز میراث جهانی کار هماهنگی را بر عهده گرفت.
فنگ ادامه داد:‌ کمیته هماهنگی از کشورها خواست هر نوع مستندات درباره «جاده ابریشم» را تحویل دهند، با اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفت توانستیم اول مطالعه کتابی و بعد دور اول مطالعات موضوعی را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در ابتدا 55 کریدور را شناسایی کردیم، گفت: کریدورها به عنوان مبنایی برای نامزد شدن سایت‌ها شدند كه ايجاد چارچوب در اين زمينه برای فعالیت‌های آتی کمک می‌کند.
معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو با تأكيد بر اينكه همیشه و از اول قصد ما این بود مطالعات موضوعی يك پلت‌فرم برای کارها باشد، افزود: افزایش تعداد سایت‌ها مورد نظر است.
وی با بيان اينكه مطالعه موضوعی لزوما یک رویکرد کلیت‌نگر براساس داده‌های موجود بود، افزود: در برخی نقاط اطلاعات کافی وجود نداشت و در برخی نقاط اطلاعات مفقود بود.

فنگ با اشاره به اینکه اولین دور ارزیابی‌های ايكوموس توصیه داشت سایت‌های دیگر هم باید مورد حمایت قرار گیرند، بیان کرد: در مسیر جاده‌ها بناهای اصلی را پوشش دادیم برخی نقاط و بناها مغفول مانده است.
وی بر لزوم توجه به بناهای فرهنگی كوچك در مسير جاده ابريشم تأكيد كرد گفت: ایجاد راه‌های بهتر برای کریدورهایی که از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همچنین افزایش تعداد سایت‌ها باید مدنظر باشد.
وی با اشاره به اينكه نباید تنها جاده‌های اصلی و بناهای اصلی پوشش داده شود بلکه سایت‌ها و بخش‌های مغفول نیز باید دیده شود، گفت: برخی از فعالیت‌ها و تجارت‌ها و تبادلات کالایی منجر به تغییر چشم‌اندازهای جغرافیایی شده است و باید به آنها توجه داشته باشیم.
فنگ اظهار کرد: وجود سایت‌های کوچکی چون اقدامات کشاورزی و مدیریت آب و حتی قنات‌هایی که در کشور ایران است، باید در جاده ابریشم مدنظر باشند.
وی در این خصوص به لزوم توجه به حریم پروژه‌های مدنظر پرداخت و گفت: باید به توپوگرافی محیط توجه کنیم و تلاش کنیم کریدورهای میراث در برگیرنده بناهای بزرگ و کوچک بوده و به نوعی در کنار بناهای بزرگ برج و باروها و کاروانسراها دیده شوند.
معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با تاکید بر لزوم ایجاد راه‌های بهتر برای تبادل داده‌ها در خصوص جاده‌هایی که به مسیر اصلی راه ابریشم وصل می شوند، افزود: در این بین مستندسازی لازم است.
وی بر لزوم توجه به ارتباط جاده های زمینی و دریایی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: برخی از جاده‌ها از سوی امپراتوری‌ها و تجار توانمند ایجاد شده اند و همان جاده ها محرک تجارت بوده‌اند بدین سان جاده های سرویس‌دهنده به راه ابریشم نیز باید مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha