بیانیه سه نهاد اسلامی مالزی در محکومیت اظهارات بن‌سلمان
کد خبر: 3846624
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

بیانیه سه نهاد اسلامی مالزی در محکومیت اظهارات بن‌سلمان

گروه بین‌الملل ــ رؤسا و مسئولان سه نهاد اسلامی مالزی با صدور بیانیه‌ای اظهارات ولیعهد سعودی مبنی بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل در صورت کمک آمریکا به او برای شکست ایران را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا از مالزی؛ متن این بیانیه که با عنوان «عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیانت به امت اسلامی است» منتشر شده، بدین شرح است:

«محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی قول داده است در صورتی که ایالات متحده به او كمك كند تا «ایران را شکست دهد و خاورمیانه را به دست گیرد.» تجارت با اسرائیل را به رسمیت بشناسد و روابطش با صهیونیست‌ها را عادی‌سازی کند.

این اظهارات که در یک فیلم مستند ارائه شده از سوی شبکه «PBS» روز شنبه در برنامه تلویزیونی «فرونت لاین»(Frontline) پخش شده است، از سوی بن سلمان در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر مشهور خود به ریاض در ماه می 2017 بیان شده است.

ما این اظهارات را خیانتی آشکار نه تنها به فلسطینی‌ها بلکه به امت اسلامی می‌دانیم. عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به معنای پذیرش اشغالگری و قبول اشغالگری به معنای پذیرش تمام قساوت و خشونت‌های اعمال شده علیه فلسطینی‌ها است.

از همه  بدترکه قبول کنند که بیت المقدس از جمله مسجد الاقصی کاملاً به اسرائیل ضمیمه شود.

به گفته مارتین اسمیت، مجری فیلم مستند«ولیعهد»، محمد بن سلمان از ترامپ خواسته كه تضمین کند «در حین کسب حمایت آمریكا برای شكست‌دادن ایران، از جاه طلبی‌های شاهزاده برای تبدیل‌شدن به بازیگر اصلی خاورمیانه نیز اطمینان یابد».

در مقابل، بن سلمان متعهد شده است در حل مناقشات فلسطین و اسرائیل، از طریق توافقی كه اکنون «معامله قرن» نامیده می شود، به ترامپ و دامادش ریچارد كوشنر، یاری دهد.

به گفته دیوید ایگناتیوس تحلیلگر نظامی واشنگتن پست، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که گفته است: «من خاورمیانه‌ای را می‌بینم که اسرائیل بخشی از آن است... من آماده هستم که اسرائیل را به رسمیت بشناسم و با آن روابط تجاری داشته باشم.»، به نظر می‌رسد برای این اقدام وسوسه شده است.

ایگناتیوس افزود آنچه واضح است، این است که پیشنهاد بن سلمان «دولت ایالات متحده را وسوسه كرده و محور برنامه‌ای شده كه كوشنر از آن دفاع می‌كند».

روابط اسرائیل و عربستان سعودی از زمان به قدرت‌رسیدن بن سلمان زمانی دستخوش نزدیکی بیشتری شد که گزارش شده که میان بن سلمان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامات از کشورهای خلیج فارس در یک قایق بادبانی در دریای سرخ نشستی برگزار شده است.

در ژوئن گذشته، یک دیپلمات سعودی به نشریه گلوبس گفت که عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل فقط نیاز به «زمان» دارد.

این موضوع با تعهد پادشاه عربستان سعودی به محمود عباس رئیس فلسطینی(رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) در تضاد است. ملک سلمان در دیدار اخیرش با محمود عباس، مجدداً بر حمایت خود از جلوگیری از هرگونه روند صلحی که ممکن است پیامدهای زیان آوری برای رهبران فلسطینی داشته باشد، تأکید کرد.

با این حال، عربستان سعودی فلسطینی‌ها را فریب می‌دهد تا با پذیرش کمک‌های اقتصادی، مبارزات آنها برای آزادی را به خطر بیاندازد. به نظر می‌رسد که فلسطین ملکی است که تحت عنوان« معامله قرن» تحت پوشش توسعه اقتصادی فروخته می‌شود.

امت باید به پاخیزد و با این اقدام سعودی مخالفت کند. ما در این موضوع به شدت مخالف سعودی‌ها هستیم.

به رسمیت شناختن اسرائیل، پذیرفتن سرنوشت میلیون‌ها فلسطینی است که در طول 70 سال گذشته تحت اشغال اسرائیل رنج کشیده‌اند.

ما از همه مسلمانان می‌خواهیم كه برای آزادسازی فلسطین متحد شوند و با هم تلاش كنند تا اسرائیل را طرد سازند.»

محمد عزمی عبدالحمید، رئیس شوراهای مشورتی سازمان های اسلامی غیر دولتی مالزی.

 داتوک سری احمد آونگ، رئیس اتحادیه مساجد جهانی در دفاع از مسجد الاقصی.

 داتوک ویرا عبدالغنی شمس الدین، دبیر مجمع علمای آسیا

انتهای پیام
captcha