مرکز ملی گفت‌وگو، آزاداندیشی و مناظره راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3846976
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵

مرکز ملی گفت‌وگو، آزاداندیشی و مناظره راه‌اندازی می‌شود

گروه فرهنگی- مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور از تصویب راه‌اندازی مرکز ملی گفتگو، آزاداندیشی و مناظره خبر داد و گفت: راه‌اندازی این مرکز علاوه بر تقویت مسابقات مناظره، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها که مطالبه مقام معظم رهبری است هم تقویت خواهد کرد.

مرکز ملی گفت‌وگو، آزاداندیشی و مناظره راه‌اندازی می‌شود

مهدی عباسی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در گفت وگو با ایکنا از البرز، ضمن تشکر از جهاددانشگاهی البرز به خاطر میزبانی مسابقات منطقه‌ای گفت: در طول سه روز برگزاری مسابقات شاهد تلاش همکاران جهاد دانشگاهی البرز بودیم.
عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: تیم‌هایی که در این مرحله شرکت کردند چون از استان تهران و البرز بودند طبیعتاً از دانشگاه‌های مطرح کشور آمده بودند و انتظار زیادی از آنان وجود داشت که مسابقات در سطح بالایی باشد و آنچه که اتفاق افتاد هم موید همین انتظار بود و تیم‌ها از لحاظ محتوایی، تسلط بر گزاره‌ها و قدرت بیان در جایگاه خوب و قابل قبولی قرار داشتند.
وی در خصوص هدف اصلی برگزار مسابقات مناظره در دانشگاه‌ها اظهار کرد: مناظرات تاکنون در هشت دوره برگزار شده است، از دوره پنجم به بعد این مسابقات به صورت ملی و در قالب طرح‌های هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌شود و هدف اصلی مسابقات این است که همه ما دور هم گفت و گو را یاد بگیریم، این مناظرات درست است که به صورت مسابقه برگزار می‌شود اما نوعی تمرین و آموزش همراه با بازی برای یادگیری گفت و گو است.
عباسی افزود: حلقه مفقوده بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی در کشور ما فقدان گفت و گو است و در حالی که دین و ادبیات ما بر گفت و گو تأکید کرده‌اند ولی متأسفانه به دلایل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی گفت و گو را نمی‌آموزیم و اصول و آداب یک گفت و گوی موثر و منسجم و علمی را بلد نیستیم، این مشکل نه تنها در محیط آکادمیک بلکه در خانواده هم وجود دارد و گفت و گو در خانواده‌ها هم به پایین ترین حد رسیده است.
وی ادامه داد: حتی در سطح سیاسی هم احزاب و شخصیت‌ها مشکل گفت و گو دارند و گفت و گوها به منازعه ختم می‌شود، بنابراین اگر منطق گفت و گو را بیاموزیم خیلی از مشکلات ما حل می‌شود. این مسابقات هم تلاشی برای آموزش منطق است.
این مسئول با اشاره به رشد تعداد دانشجویان شرکت کننده در این مسابقات هم اعلام کرد: مشارکت تعداد دانشجویان در مسابقات مناظره اگرچه با حالت ایده‌آل فاصله دارد اما ‌از نظر درگیر کردن طیف زیادی از دانشجویان تقریبا موفق بوده است چون تعداد تیم‌های شرکت کننده از 15 تیم در دوره اول به 700 تیم در این دوره رسیده است و خوب رشد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: اما اینکه چقدر از نظر آموزشی موفق بوده‌ایم سنجشی در خصوص آن انجام نشده است که باید این کار انجام شود اما به طور کلی تا حدودی در این زمینه به نتیجه رسیده‌ایم چون آن چیزی که مشاهدات نشان می‌دهد این است که تیم‌های شرکت کننده گفت و گو را آموخته‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید تلاش ویژه‌ای روی درگیر کردن طیف زیادی از دانشجویان انجام دهیم که برای این موضوع برنامه‌هایی داریم از جمله راه اندازی «مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی» که دبیرخانه مناظرات بخشی از این مرکز خواهد بود. تأسیس این در جهاددانشگاهی مصوب شده و در حال راه اندازی است و اگر راه اندازی شود علاوه بر تقویت مسابقات مناظره، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها که مطالبه مقام معظم رهبری است هم تقویت خواهد کرد چون جهاددانشگاهی همیشه به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اهتمام داشته است.
انتهای پیام

انتهای پیام
captcha