نیاز به بودجه بیشتر برای فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3847177
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

نیاز به بودجه بیشتر برای فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تبلیغات مسموم دشمنان و تهاجم از طریق فضای مجازی مانع ترویج فعالیت‌های قرآنی است و ما بودجه مقابله با این تهاجم را به اندازه کافی نداریم و نیاز به همت و کمک مسئولین در زمینه افزایش بودجه مباحث قرآنی داریم.

نیاز به بودجه بیشتر برای ترویج فرهنگ قرآنی داریمرشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه جشنواره سراسری قرآن و عترت در حد توان خودش دانشجویان را به مباحث قرآنی جذب می‌کند، اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم دانشجویانی که در جشنواره قرآن و عترت شرکت نمی‌کنند افراد دینی و مذهبی نیستند، چرا که ممکن است در زمینه جشنواره و رشته‌های آن توانمندی خاصی ندارند.

وی هنر را یکی از راه‌های مهم انس با قرآن دانست و گفت: اضافه شدن بخش‌های هنری به جشنواره قرآن و عترت در جذب دانشجویان به فعالیت قرآنی مؤثر است.

جعفرپور با اشاره به اهداف جشنواره، افزود: بیشترین مخاطب جشنواره در رشته‌های تفسیر و مفاهیم نهج‌البلاغه و مباحثی از این قبیل است، فردی که از نظر صوت و هنری توانمندی ندارد می‌تواند در این بخش شرکت کند و متونی که در این بخش ارائه می‌شود آخرین متون تولیدی در این حوزه‌ها است که این یک نوع انتقال دانش است.

وی تاکید کرد: با جشنواره سراسری قرآن و عترت توانستیم بخشی از دانش قرآنی و اسلامی را به دانشجویان منتقل کنیم اگرچه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

راهکارهای جذب دانشجویان به مباحث قرآنی

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به راهکارهای جذب دانشجویان به قرآن، گفت: کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها در زمینه جذب دانشجویان به مباحث قرآنی فعال هستند و افراد عضو آن لزوماً قاری و حافظ نیستند و در هر سطح پژوهشی، ادبی، هنری فعالیت می‌کنند.

جعفرپور تصریح کرد: برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان برجسته بین‌المللی از دیگر راهکارهای انس ترویج فرهنگ قرآنی و جذب دانشجویان به قرآن است.

وی درباره فعالیت‌ کانون‌های قرآن و عترت ادامه داد: عمده فعالیت کانون‌های قرآن و عترت، حول برنامه‌های مناسبتی در دانشگاه‌هاست. این کانون‌ها ارتباط تنگاتنگی با مسجد دانشگاه، بسیج دانشجویی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سایر نهاد‌های فرهنگی در دانشگاه دارند و فعالیت‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی با محوریت قرآن و عترت را دنبال می‌کنند و این کانون‌ها بازوان فرهنگی ما در دانشگاه‌ها هستند و می‌توانند برنامه‌های مدنظر را پیش ببرند.

جعفرپور برگزاری طرح دوشنبه‌های قرآنی را از دیگر عوامل جذب دانشجویان به قرآن دانست و بیان کرد: افراد فعال در حوزه‌های قرآنی دوشنبه‌ها در مسجد دانشگاه متمرکز شده و در زمینه مباحث قرآنی و عترت با هم گفت‌وگو، تبادل‌نظر و فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موانع ترویج فرهنگ قرآنی، تصریح کرد: تبلیغات مسموم دشمنان و تهاجم از طریق فضای مجازی، رسمی و غیررسمی از موانع ترویج فرهنگ قرآنی است چرا که نسل جوان از این فضاها متأثر می‌شود و ما بودجه مقابله با این تهاجم را به اندازه کافی نداریم؛ نیاز به همت و کمک مسئولین در زمینه افزایش بودجه مباحث قرآنی داریم.

وی معتقد است به لحاظ برنامه‌ریزی و تمایل دانشگاه‌ها، دانشجویان و نسل جوان به مباحث قرآنی مشکلی نمی‌بینم، همه دارای آمادگی و انگیزه‌ لازم برای دريافت و فراگيری علوم قرآنی هستند، اما تهاجم و تبلیغات مسموم دشمنان و عدم‌حمایت مالی از مراكز قرآنی دو مانع بر سر راه ترویج فرهنگ قرآنی است.

وی تصریح کرد: با تلاش برای مقابله و رفع این دو مانع می‌توان بستر مناسب و موردنیاز نسل جوان را برای مأنوس شدن با قرآن ايجاد كرد و اين امر می‌تواند گامی مؤثر در ايجاد زمينه رشد و توسعه فرهنگ قرآنی باشد.

انتهای پیام
captcha