اضافه شدن یک جشنواره دیگر به تئاتر کشور
کد خبر: 3847790
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

اضافه شدن یک جشنواره دیگر به تئاتر کشور

گروه هنر ــ در حالی که چندی قبل معاون هنری «بر سرند جشنواره‌ها» به دلیل محدودیت‌های مالی تأکید کرده بود، اداره کل هنرهای نمایشی فراخوان اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ایرانشهر را منتشر کرد.

به گزارش ایکنا طبق اعلام روابط عمومی اداره‌کل هنر‌های نمایشی، اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ایرانشهر با مشارکت اداره‌کل هنر‌های نمایشی، انجمن هنر‌های نمایشی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان از ۱۲ تا ۱۵ اسفند ۹۸ در دو بخش رقابتی آزاد و نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار خواهد شد.

فراخوان این جشنواره ملی با نگاه به مرز و مرزداری و اقوام ایرانی منتشر شده است.

توجه به چنین موضوعی بویژه در استان سیستان و بلوچستان اگرچه خوب است و جای تقدیر دارد، اما اضافه شدن یک جشنواره دیگر به رویداد‌های تئاتری کشور جای تامل دارد چرا که تقریبا تمام این جشنواره‌ها بودجه خود را یا به طور کامل از اداره کل هنر‌های نمایشی می‌گیرند یا بخشی از آن را. حتی جشنواره‌های خصوصی یا رویداد‌های دیگر تئاتری که متولی برگزاری‌شان دستگاهی دیگر است هم کمک‌هایی از این اداره کل و در واقع از بودجه تئاتر کشور دریافت می‌کنند و این اتفاق در برهه‌ای که بودجه تئاتر با کمی و کاستی‌هایی مواجه است و برخی گروه‌های تئاتری هنوز از نگرفتن کمک هزینه‌های نمایش‌هایی که ماه‌ها پیش اجرا کرده‌اند گله‌مند هستند قابل بررسی است.

دو، سه ماه قبل مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) همزمان با برپایی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از گله‌هایی که مدیران تئاتری بابت کمبود بودجه و اعتبار مطرح کردند، گفت: «بخشی از این ماجرا به خود ما بر می‌گردد که آن هم به دلیل تعداد زیاد جشنواره‌هاست؛ جشنواره‌هایی که خیلی از آن‌ها جای خود را می‌توانند به جشنواره‌هایی که گسترده‌تر هستند و فرصت درخشیدن بیشتری دارند بدهند. در این راستا باید منابع مالی خود را با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و با برنامه‌ریزی درست صرف کنیم. البته با توجه به تنگنا‌های مالی که در سال گذشته پیش آمد و ان شاالله به سمت صلاح و خیر می‌رود، این فرصت وجود دارد تا به سرند رویداد‌ها و جشنواره‌های خود بپردازیم و از محل صرفه‌جویی‌ها بتوانیم رویداد‌های درخشان‌تر را توسعه دهیم؛ بنابراین بررسی کارشناسی تخصصی جشنواره‌ها و رویداد‌ها و مطالعه دوباره ضرورت دارد تا بتوان به نتیجه رسید که چه رویداد‌هایی ضرورت و برای هنر نتیجه دارند.»

با این حال توجه به چنین رویکردی در تئاتر و اضافه شدن یک جشنواره تازه اگر هم مورد توجه قرار گرفته باشد، به دلیل نبود شفافیت در هزینه‌ها و درصد مشارکت‌ها قابل تشخیص نیست.


انتهای پیام
captcha