شاهنامه قدیمی‌ترین اثر ادبیات پایداری/ اندیشه پایداری بسترساز ادبیات دفاع مقدس است
کد خبر: 3848045
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
سردار عامری:

شاهنامه قدیمی‌ترین اثر ادبیات پایداری/ اندیشه پایداری بسترساز ادبیات دفاع مقدس است

گروه ادب ــ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: امروز ادبیات پایداری بسترساز فکر و اندیشه دفاع مقدس و راهنمایی برای نسل آینده است.

ادبیات پایداری بسترساز اندیشه دفاع مقدس است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری صبح امروز دوشنبه، ۱۵ مهرماه با حضور سردار سرتیپ پاسدار داوود عامری، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

عامری در این نشست گفت: ما برای داشتن ادبیات فاخر نیازمند موتور محرک هستیم، همانطور که شاهنامه در گذشته توانست موتور محرکی برای ادبیات پایداری ایران زمین باشد، امروز نیز دفاع مقدس می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.

وی افزود: ادبیات پایداری می‌تواند نماینده پرافتخاری برای ادبیات کشور نه تنها در عرصه تولید آثار، بلکه در اثرگذاری نیز این گونه باشد، بنابراین ادبیات دفاع مقدس شایستگی جهانی شدن در عرصه ادبیات تبادلی و تطبیقی را دارد. در واقع ارزش‌های نوینی که به لحاظ انسانی در ادبیات ما به وجود آمده و به همت نویسندگان بازنمایی می‌شود، این ظرفیت را دارد.

شاهنامه قدیمی‌ترین اثر ادبیات پایداری/ اندیشه پایداری بسترساز ادبیات دفاع مقدس است

کنگره ادبیات پایداری زمینه بسترسازی

عامری با بیان اینکه امروز ادبیات دفاع مقدس بسترساز فکر و اندیشه دفاع مقدس و راهنمایی برای نسل آینده است، ادامه داد: آنچه در حوزه‌های هنری انجام می‌شود، تا زمانی که زیرساختی از قلم و اندیشه نداشته باشد، ظهور نمی‌یابد، برای ادبیات فاخر پایداری باید فعالیت‌های زیرساختی انجام شود و یکی از مواردی که توانسته در این زمینه بستر و زمینه جدی را ایجاد کند، کنگره ادبیات پایداری بوده است.

عامری گفت: برای اینکه ادبیات پایداری را به سطح تعالی برسانیم، باید فضایی ایجاد کنیم تا نسل نو به این عرصه قدم بگذارند و این امر در عرصه علمی، دانشگاهی و پژوهشی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هفتمین دوره این کنگره در ۱۷ مهرماه به میزبانی شهر کرمان و با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه‌های استان‌های دیگر برگزار خواهد شد. در این راستا ۴۰ گروه ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها تشکیل شده و انجمن فرهنگی دفاع مقدس تأسیس می‌شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس یادآور شد: این هم‌افزایی در حوزه ادبیات پایداری با همکاری رسانه‌های گروهی موفقیت‌آمیز خواهد بود، زیرا رسانه‌ها بسترساز افکار عمومی هستند.

معرفی ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها

شاهنامه قدیمی‌ترین اثر ادبیات پایداری/ اندیشه پایداری بسترساز ادبیات دفاع مقدس است

محمدصادق بصیری، مسئول دبیرخانه هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری تاریخچه‌ای از روند ادبیات پایداری بیان کرد و افزود: از سال ۱۳۸۳ این ضرورت نگاه علمی به حوزه ادبیات پایداری احساس شد و در همین راستا انجمن ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شد. گام بعدی در این زمینه معرفی مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه بود، در گام سوم توانستیم نخستین دوره کنگره ادبیات پایداری را در سال ۱۳۸۴ برگزار کنیم. در گام چهارم راه‌اندازی کرسی‌های تخصصی در حوزه ادبیات پایداری مطرح شد و در این زمینه توانستیم مجلات علمی و پژوهشی ادبیات پایداری را در سال ۱۳۸۸ منتشر کنیم و پس از آن استمرار برگزاری کنگره‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با ایجاد قطب علمی ادبیات پایداری، مجوز راه‌اندازی دوره دکتری را دریافت کنیم.

بصیری در ادامه درباره هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: اختتامیه این کنگره چهارشنبه ۱۷ مهرماه در دانشگاه شهید باهنر استان کرمان با حضور پژوهشگران برگزار خواهد شد، با توجه به اینکه رویکرد اصلی ما در این دوره ادبیات تطبیقی بود، ۵۰ مقاله به دبیرخانه رسید که ۱۵ مقاله برای سخنرانی و ۲۵ مقاله هم برای چاپ در مجله نامه پایداری انتخاب شده است و در این مراسم از صاحبان ۲۵ مقاله تجلیل و قدردانی می‌شود.

 

هزاران مقاله طی شش دوره

شاهنامه قدیمی‌ترین اثر ادبیات پایداری/ اندیشه پایداری بسترساز ادبیات دفاع مقدس است

محمدمهدی ابوالحسنی، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ادامه گفت: طی ۶ دوره یعنی ۱۴ سال گذشته هزاران مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد و ما شاهد رشد کیفی و کمی به ویژه در حوزه تخصصی ادبیات پایداری هستیم و در آئین اختتامیه نیز چهار عنوان کتاب رونمایی می‌شود.

بصیری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره چرایی کم بودن تعداد مقالات در این دوره گفت: تخصصی شدن موضوع باعث شده که تعداد آثار کم باشد و از طرفی هم بسیاری از آثار ارسال شده که در قالب خاطره، دل‌نوشته و ... بودند در غربال اولیه حذف شدند و در چرخه داوری قرار نگرفتند؛ بنابراین ۵۰ مقاله برای یک موضوع تخصصی مانند ادبیات تطبیقی رقم خوبی است.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

 

انتهای پیام
captcha